عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد:
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که تفسیر موضوعی قرآن کریم را تقویت کنیم، گفت: اگر ۱۳۰ دانشکده داشته باشیم، می‌توانیم ۱۳۰ رشته قرآنی برای آنها ایجاد کنیم و زمینه کار در ارتباط بین قرآن کریم و رشته‌های مختلف ایجاد کنیم.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز در مراسم دهمین جشنواره سراسری قرآن کریم حوزه‌های علمیه خواهران که در سالن همایش‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، عنوان کرد: حفظ قرآن کریم یک نعمت است، اما برخی افراد، کودکان رابه حفظ قرآن وادار می‌کنند، در حالی که برخی علمای اسلام نیز قرآن کریم را حفظ نیستند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور اظهار داشت: در اسلام آمده است که اگر به انسان فشاری وارد نمی شود و اگر برای انسان مقدور بود، قرآن را حفظ کند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی یادآور شد: آنها توسل را شرک می‌داند در آیه 132 سوره اعراف می‌گوید که پست ترین انسان‌های کره زمین نیز متوسل شده اند، مخالفان موسی گفتند که هر معجزه ای برای ما بیاورید ما مومن نیستیم، خداوند آنها را در منجلاب قرار داد و محیط زیست آنها را در معرض نابودی قرار داد و آنها به حضرت موسی متوسل شدند.

وی افزود: برخی افراد منکر شفا توسط اهل بیت (ع) هستند و معتقدند که تنها خداوند شفا می‌دهد، در حالی که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که عسل هم شفا می‌دهد و بدین وسیله می‌توان شفا را اثبات کرد.

هر طلبه باید یک مهارت داشته باشد/ برنامه‌ریزی‌های ما باید قرآنی باشد

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که برای دانش پژوهان دانشگاه، طلاب حوزه علمیه و دانش آموزان آموزش و پرورش باید برنامه ریزی صورت بگیرد، گفت: هر طلبه باید یک مهارت داشته باشد، همچنین در مدارس و دانشگاه‌ها نیز دانش آموزان و دانشجویان باید مهارتی بیاموزند تا در جامعه مفید باشند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی افزود: در قرآن کریم آمده است «اضحک و ابکی»، «لیل و النهار»، «سرا و علانیه»، در قرآن کریم اگر دو کلمه می‌آید آن کلمه ای که اول آمده است، مهم تر است و اصل است، یعنی خندیدن مقدم بر گریه است، انفاق در شب بهتر از انفاق در روز است وهمچنین انفاق به صورت پنهانی بهتر از انفاق به صورت علنی است و ما باید این رابطه‌ها را از قرآن کریم به دست بیاوریم.

وی با بیان این که برنامه ریزی‌های ما باید قرآنی باشد، تصریح کرد: ما در مبانی دینی خود، خنده طبیعی داریم، در حالی که در برنامه‌های تلویزیون مانند خندوانه میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنیم تا خنده‌های مصنوعی تولید کنیم.

دنیای خرافات دنیای ضعف است و علت آن این است که ما از قرآن کریم دست برداشته ایم

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: ما بسیاری از علومی که مطالعه می‌کنیم، علم نیست، در مملکت ما باید برنامه ریزی‌هایی صورت بگیرد، اگر قرار است که کودک ما قرآن کریم حفظ کند، باید برنامه ریزی داشته باشیم که این کودک چه آیه‌هایی را حفظ کند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به داستان قصاص پیامبر گرامی اسلام (ص) توسط یک پیرمرد در اواخر عمر آن حضرت، عنوان کرد: خداوند می‌گوید که حجت ما بالغ است و جای شبهه و شک نیست، اگر دست پیامبر گرامی (ص) خطا کند، ممکن است که فکر و عمل او نیز خطا داشته باشد، در حالی که پیامبر از گناه و اشتباه مصون است و این داستان از پایه دروغ است؛ این داستان‌ها برای این است که ما را از قرآن کریم دور کنند.

وی  اظهار داشت: در روایات به تأثیر قرائت سوره عم یتسائلون اشاره شده است و برخی تصور می‌کنند که با خواندن مداوم این سوره به مکه مشرف می‌شوند، در حالی که این موضوع حتمی نیست بلکه موثر است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: این که گفته می‌شود ظهور نزدیک است، صحیح نیست زیرا کسی از ظهور امام زمان اطلاعی ندارد؛ دنیای خرافات دنیای ضعف است و علت آن این است که ما از قرآن کریم دست برداشته ایم.

خنده و لباس شاد را به زندگی بیاوریم/ حوزه علمیه نباید از خنده غافل باشد

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با انتقاد از رنگ سیاه، گفت: ما باید خنده و لباس شاد را به زندگی بیاوریم، حوزه علمیه نباید از خنده غافل باشد، بلکه باید سایت‌هایی خنده ایجاد کند و موضوعات و مسائلی با خنده حلال در این سایت‌ها ارائه دهد.

وی با بیان این که مدیران موسسات و مراکز حوزوی می‌توانند در مواردی از خواهران حوزه علمیه نظرسنجی کنند، تصریح کرد: در برنامه ریزی‌ها می‌توان حتی از کودکان نیز استفاده کرد و ممکن است که برخی ایده‌های آنها مفید باشد، همچنین امام رضا (ع) با یک برده مشورت کرد، این مسأله نشان می‌دهد که می‌توان از ایده همه افراد کمک گرفت.

زندگی ما باید قرآنی باشد/ تفسیر موضوعی قرآن کریم در قرآنی شدن جامعه ما می‌تواند بسیار مفید باشد/بین قرآن کریم و رشته‌های مختلف ارتباط ایجاد کنیم

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که زندگی ما باید قرآنی باشد، تأکید کرد: تفسیر موضوعی قرآن کریم در قرآنی شدن جامعه ما می‌تواند بسیار مفید باشد، همچنین حفظ موضوعی نیز تأثیرگذار است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: ما 2 هزار و 600 نکته حقوقی استخراج کردیم، همچنین ما می‌توانیم آیاتی در خصوص موضوعات و مسائل مختلف از جمله محیط زیست، کشاورزی، معماری و ... استخراج کنیم.

وی با بیان این که با قرآن کریم باید نفس کشید،تأکید کرد: ما اگر 130 دانشکده داشته باشیم، می‌توانیم 130 رشته قرآنی برای آنها ایجاد کنیم و زمینه کار در ارتباط بین قرآن کریم و رشته‌های مختلف ایجاد کنیم.

تعطیلات حوزه‌های علمیه و تعطیلات رسمی باید کم شود/برای تعطیلات برنامه ریزی داشته باشیم

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با انتقاد از تعطیلی‌های حوزه‌های علمیه و تعطیلات رسمی، عنوان کرد: قرآن کریم می‌گوید که زمانی که صدای اذان را شنیدید، مغازه‌های را ببندید و به نماز جمعه بروید و پس از نماز جمعه دوباره مغازه‌ها را باز کنید، این آیه تعطیلی جمعه را نفی می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از تفسیر‌هایی که از سوره قریش می‌توان کرد، این است که تعطیلات کم شود، ما باید برنامه ریزی داشته باشیم تا بتوانیم تعطیلات را کم کنیم و یا برای تعطیلاتی که داریم برنامه ریزی‌هایی داشته باشیم، همان طور که تفسیر نمونه از تعطیلی‌های حوزه ایجاد شد.

آیات مرتبط با زن و خانواده جمع آوری شود

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: یکی از اهداف اصحاب کهف این بود که هجرت کردند تا دین خود را حفظ کنند،  این موضوع این مطلب را می‌رساند که مسلمانان در بلاد کفر در یک جا متمرکز باشند تا در کنار هم باشند و بتوانند تأثیرگذار باشند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بیان داشت: مبلغان و مروجان علوم دینی هر چه می‌خوانند و یا برای مردم می‌گویند، باید دارای 4 شرط باشد، یعنی باید واجب یا مستحب باشد و همچنین مشکل جامعه یا فرد را حل کند.

وی اظهار کرد: خواهران حوزه علمیه آیاتی که در باره زن گفته شده است را باید جمع آوری کند، همچنین آیاتی که در مورد خانواده آمده است، باید گردَآوری شود و در مورد آنها تفسیر موضوعی صورت بگیرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور یادآور شد: در قرآن کریم از میان 28 آیه معروفی که در قرآن کریم وجود دارد، 14 آیه آن مربوط به همسرداری است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی عنوان کرد: اگر به آیات قرآن کریم رجوع کنیم و استنباط داشته باشیم، خداوند می‌فرماید که از تعطیلات ایام عید استفاده کنید، همه افراد از ایام عید استقبال می‌کنند و دید و بازدید وجود دارد که می‌توان فعالیت‌های فرهنگی شایسته ای انجام داد.

وی تصریح کرد: آن خدایی که انرژی هسته ای را در جماد قرار داده است در مغز ما نیز قرار داده است و ما می‌توانیم استفاده‌های زیادی داشته باشیم.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین