عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۳۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
در ايام نوروز صورت مي گيرد؛
عيدي خادمان اهل بيت عليهم السلام در ستاد بازسازي عتبات عاليات به هموطنان عزيز و تمامي شيعيان در نوروز 95، آغاز بهره‌برداري از فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر علوي بنام صحن و شبستان حضرت زهرا(س) و بيمارستان امام سجاد(ع) در كربلاست.
عقیق:حسن پلارك رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با اعلام اين خبر گفت: عيدي خادمان اهل بيت عليهم السلام در ستاد بازسازي عتبات عاليات به هموطنان عزيز و تمامي شيعيان در نوروز 95، آغاز بهره‌برداري از فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر علوي بنام صحن و شبستان حضرت زهرا(س) و بيمارستان امام سجاد(ع) در كربلاست.

وي افزود: با توجه به برنامه‌ريزي صورت گرفته براي افتتاح بخشي از فضاي زيارتي صحن حضرت زهرا(س) همزمان با سالروز ميلاد پربركت ام الائمه و روز «مادر» در فروردين سال 95، مهندسان و استادكاران ايراني با دقت وسرعت درحال اجراي كاربندي، مقرنس‌ و آئينه‌كاري شبستان صحن در جوار حرم مطهر علوي هستند.

پلارك اظهار كرد: صحن و شبستان حضرت زهرا(س) با حدود 220هزارمترمربع زيربنا، فضاي زيارتي حرم مطهر علوي را بيش از 20 برابر توسعه خواهد داد.

به گفته وي، حرم كنوني حضرت علي (ع) در ابعاد 110 در 110 متر است كه با بهره‌برداري از صحن و شبستان حضرت زهرا(س)، اين حرم مطهر گنجايش پذيرش انبوه زائران و نمازگزاران را خواهد داشت.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات تصريح كرد: اين صحن شامل بخش هاي زيارتي، فرهنگي، موزه، كتابخانه، رستوران و مضيف، بخش اداري و اقامتي و همچنين بيش از 900 چشمه سرويس بهداشتي براي زائران است.

پلارك خاطرنشان كرد: بهره‌گيري از فنون مهندسي روز و استفاده از هنر معماري ايراني و اسلامي از ويژگي‌هاي پروژه صحن حضرت زهرا(س) است.

وي افزود: فاز اول اين طرح كه بزرگترين پروژه عمراني و مذهبي جهان اسلام محسوب مي‌شود اكنون در مرحله نازك‌كاري است كه پس از آغاز بهره‌برداري از اين فاز در فروردين امسال، عمليات تكميلي در ساير فازها ادامه خواهد يافت.

وي به ديگر پروژه آماده افتتاح ستاد بازسازي عتبات عاليات در نوروز 95 اشاره كرد و گفت: بيمارستان120تخت‌خوابي امام سجاد(ع) در كربلا با بخشهاي دندانپزشكي، اطفال، چشم پزشكي، زنان و زايمان، ناباروري، پاتولوژي، پوست، اورتوپدي، گوش، حلق و بيني، واحد CCUوICU، آندوسكوپي و كولونوسكوپي، اتاقهاي عمل و بستري اورژانس نيز همزمان با افتتاح فاز نخست صحن حضرت زهرا(س)، گشايش مي‌يابد.

پلارك افزود: اين بيمارستان مجهز، جهت رفاه حال زائران و مجاوران حرم‌هاي شريفه و با نذورات و كمك‌هاي خيرين ساخته شده است.

نصب ضريح حضرت حبيب ابن مظاهر(رضي)

وي از اجراي عمليات نصب ضريح حضرت حبيب ابن مظاهر رضي الله عنه در جوار مضجع مطهر سيدالشهدا(ع) خبر داد و گفت: هم اكنون كارشناسان، استادكاران و هنرمندان ستاد بازسازي عتبات عاليات در حال نصب اين ضريح زيبا هستند كه اواخر اين ماه طي آئيني از آن رونمايي خواهد شد.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: ضريح جديد حبيب ابن مظاهر پس از ضريح امام حسين(ع)، ضريح مسلم بن عقيل، ضريح ابراهيم مجاب و ضريح امامين عسكريين(ع)، پنجمين ضريحي است كه در ايران ساخته شده است.

پلارك با بيان اينكه اين ضريح با همت مردم استان البرز ساخته شده است گفت: عمليات نصب ضريح جديد حبيب ابن مظاهر يار با وفاي سيدالشهدا از چند روز پيش با برچيدن ضريح قديمي كه در چند متري ضريح 6گوشه امام حسين(ع) قرار دارد، آغاز شده است.

وي افزود: گروهي از استادكاران و كارشناسان خبره ستاد بازسازي عتبات عاليات به همراه دكتر پرويز اسكندرپور خرمي كه طراح اين ضريح زيياست، در حال نصب ضريح هستند.

پيشرفت طرح توسعه حرم امام حسين(ع)

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت: ديگر پروژه مهم در حال اجرا در حرم مطهر سيدالشهدا، طرح صحن عقيله بني‌هاشم (س) مي‌باشد كه با همت كارشناسان ستاد بازسازي عتبات عاليات با روند مطلوبي در حال پيشرفت است.

وي با بيان اينكه عمليات اجرايي طرح توسعه حرم امام حسين(ع) با ايجاد ديوار آب‌بند و آغاز به ‌كار دستگاه‌هاي «هيدروفرز» از بهمن امسال وارد فاز جديدي شده است افزود: واقع شدن دو طبقه از پروژه در زير زمين و بالا بودن سطح آب‌هاي زير زميني موجود در منطقه، عمليات حفاري و اجراي اين طرح را با پيچيدگي‌ و ابعاد فني خاصي همراه كرده كه مهندسان ايراني به اين منظور از تجهيزات پيشرفته‌اي مانند دستگاه هيدروفرز كه در خاورميانه كم‌نظير است براي انجام پروژه استفاده مي‌كنند.

وي با بيان اينكه اين طرح از نظر فني و تكنولوژي شبيه به اجراي سازه‌هاي سنگين دريايي است، تصريح كرد: دستگاه‌هاي هيدروفرز در اين پروژه، ديوار بتوني آب‌بندي به عمق 33 و عرض بيش از يك متر را ايجاد مي‌كنند.اين ديوار همانند سد بتني در برابر نفوذ آب و فشار خاك مقاومت كرده و بستر منطقه را براي ايجاد سازه آماده مي‌كند.

پلارك گفت: به‌دنبال استقبال باشكوه زائران به ويژه در ايامي مانند عاشورا و اربعين، ستاد بازسازي عتبات عاليات 4 گام توسعه‌اي براي حرم مطهر سيدالشهدا(ع) تعريف كرده است كه شامل صحن‌هاي عقيله بني‌هاشم(س)، صحن امام حسين(ع)، صحن امام رضا(ع) و صحن جامع است.فاز اوليه اجراي پروژه صحن عقيله بني‌هاشم(س) با زيربناي بيش از 160هزارمترمربع در حد فاصل خيمه‌گاه تا باب القبله حرم مطهر امام حسين(ع) از چند ماه پيش با تجهيزكارگاه و انتقال تجهيزات آغاز شده بود كه با فعاليت دستگاه هيدروفرز، وارد فاز جديدي شده و قرار است ظرف 6 سال به اتمام برسد.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: اين صحن مجموعه‌اي از شبستان‌هاي زيارتي، فضاي رو باز، كتابخانه، موزه و دارالضيافه است.طراحي معماري اين صحن بزرگ، توسط دكتر خان‌محمدي از اساتيد دانشگاه علم و صنعت و جمعي از مهندسان و كارشناسان ايراني بر اساس معماري ايراني-اسلامي و طي سال‌ها كار تحقيقاتي صورت گرفته است.

وي ادامه داد: همچنين طرح ترفيع گنبد امام حسين (ع) و تقليل(لاغر سازي) و تقويت ستون‌هاي حرم امام حسين (ع) به‌عنوان دو پروژه فني و مهندسي پيچيده درحال اجراست.

كارنامه بيش از يك دهه عرض ارادت به اهل بيت

پلارك در ادامه به كارنامه بيش از يك دهه فعاليت ستاد بازسازي عتبات عاليات اشاره كرد و گفت: طي اين مدت با كمك‌هاي مردم و نذورات خيرين، ستاد بازسازي عتبات عاليات موفق به اجراي حدود 170طرح در زمينه‌هاي مختلف اعم از خدماتي، رفاهي، عمراني و صنعتي و هنري شد كه تحويل توليت‌هاي اماكن مقدسه عراق شده است.

وي اقدامات ستاد بازسازي عتبات عاليات طي بيش از يك دهه فعاليت را به سه بخش تقسيم كرد و گفت: بخش اول مربوط به اقدامات كوتاه مدت شامل ايجاد امكانات ضروري و رفاهي اوليه مانند ايجاد سرويس‌هاي بهداشتي بود.بخش دوم اقدامات ميان مدت بود كه در اين دوره ستاد بازسازي عتبات طرح‌هاي متعددي را در زمينه بازسازي، تزئين و مرمت ابنيه حرمها انجام داد.

وي با بيان اينكه اكنون ستاد بازسازي عتبات وارد سومين دوره اقدامات خود يعني بخش بلندمدت شده است افزود: در اين دوره، اجراي طرح‌هاي توسعه حرم‌هاي شريف در دستور كار قرارداد.

اجراي طرح‌هاي توسعه در كاظمين و سامرا

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات كشور به طرح توسعه حرم امامين جوادين (ع) اشاره كرد و گفت: سنگ كاري رواق‌ها، بازسازي درب‌ها و طلاكاري آن‌ها انجام شده و دو صحن امام رضا (ع) و صحن صاحب الزمان (عج) جهت توسعه اين حرم احداث خواهد شد.

وي اضافه كرد: طرح توسعه حرم امامين عسكريين (ع) از ديگر طرح‌هاي در دست اقدام است و اميدواريم روزي برسد كه زائران در اين حرم اسكان يابند.

فرصت بازسازي را بايد غنيمت شمرد

وي با يادآوري اينكه ايرانيان قريب به ده‌ها سال دسترسي به حرم هاي ائمه (ع) نداشتند گفت: روزگاري نه چندان دور ديدن عكسي از ضريح امام حسين(ع) آرزويي براي بسياري از ما بود اما امروز به لطف اهل بيت(ع)، فرصتي براي محبان آنان فراهم شده است كه نه‌تنها به زيارت قبور ايشان مشرف مي‌شوند بلكه فرصت بازسازي و توسعه حرم‌ها نيز نصيب ما شده است.

وي با بيان اينكه هر كسي به هر طريق كه مي‌تواند نبايد اين فرصت را از دست بدهد، افزود: اين بزرگواران نه تنها راه را براي زيارت باز كرده‌اند بلكه حرم و خانه‌شان را در اختيار ما قرار دادند و اين افتخار ماست كه خانه هايشان را جارو بكشيم نبايد در اين كار كوتاهي كنيم و اين فرصت را از دست بدهيم.

پيشرفت پروژه‌ها با مدد اهل بيت

پلارك با بيان اينكه پروژه‌ها به‌خوبي در حال پيشرفت است گفت: اين پيشرفت در حالي است كه در كشوري در حال جنگ كار مي‌كنيم.ما با رژيم بعث هشت سال جنگيده‌ايم و 30 سال رژيم صدام بر عليه ايران تبليغ كرده است.اما با وجود همه اين مسائل، كارها روان پيش‌ مي‌رود و حتي مسئولاني كه براي بازديد مي‌آيند شگفت‌زده مي‌شوند چرا كه با بالاترين كيفيت و پايين‌ترين قيمت، كارها را پيش مي‌بريم.

پلارك گفت: مردم عزيز، دولت، مجلس و همه و همه با توجه به عشق و علاقه وافري كه به ائمه اطهار به‌ويژه ائمه مدفون در عراق دارند با تمامي وجود هرچه از دستشان برآمده كوتاهي نكرده‌اند و همواره جز حاميان جدي ستاد بوده‌اند.

نحوه مشاركت در طرح‌هاي توسعه

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات درباره راه هاي مشاركت در امر توسعه حرم‌هاي شريف در اعتاب مقدسه گفت: هموطنان گرامي جهت اهداء نذورات خود مي‌توانند به يكي از روش هاي زير اقدام فرمايند:

پرداخت از طريق شماره حساب ۱۱۰ بانك‌هاي صادرات، سپه، دي، ملي، تجارت، انصار، سرمايه و ملت.
از طريق درگاه پرداخت اينترنتي (سايت ستاد بازسازي عتبات عاليات).
از طريق تلفن همراه.مشتركين همراه اول با ارسال يك پيامك خالي به شماره ۸۸۸ و ايرانسل به شماره ۳۵۹ مي توانند اطلاعات مربوط به نحوه واريز كمك هاي نقدي براي توسعه حرم مطهر علوي را دريافت نمايند.
اهداي كمكها به صحن حضرت زهرا(س) با شماره گيري كد #888*733*


منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین