عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۳۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴
رئیس پژوهشکده حج و زیارت تشریح کرد:
رئیس پژوهشکده حج و زیارت با شاره به رشد اندیشه سلفیه و اندیشه های غربی در جهان اسلام گفت: اگر نتوانیم اندیشه مدرن را در جهان اسلام مهار کنیم، ناگزیر باید شاهد رشد این اندیشه باشیم.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی، در نشست تخصصی "شیوه های تبلیغی داعش" که  در مجمع جهانی اهل بیت(ع) در قم برگزار شد، آینده پژوهی را یکی از ضرورت ها در پرداختن به مسائل سلفیه دانست و گفت: برای فهم از تاثیر اندیشه سلفی در تحولات جهان اسلام نیازمند بررسی سه عنصر هستیم که اولین عامل، آگاهی است؛ به این معنا که تا چه اندازه نسبت به خطر سلفیه آگاهی داریم.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز اطلاعات جامع و کاملی نسبت به این قضیه نداریم، به عبارت دیگر گروهی به نام بوکوحرام داریم که هرنوع آموزشی به جز قرآن را حرام می داند؛ گروهی به نام الشباب داریم که قائل به کشتن افراد با شمشیراست. یا داعش را داریم که صرفا از این گروه مفهوم خلافت را می شناسیم؛ اما توجه به این مساله نداریم که هشت مرحله برای رسیدن به خلافت تعریف کرده و تا هفت مرحله قبل از خلافت تحقق پیدا نکند، چیزی به نام خلافت را مطرح نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی به مراحل هفتگانه داعش برای تحقق خلافت اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: مراحلی که از بحث جاهلیت آغاز شده، به بحث هجرت می رسد و بعد به امر به معروف و نهی از منکر، در ادامه به بحث جهاد و سپس توحش و بعد تمکین و سپس به مرحله امت می رسد و در نهایت نیز به مرحله خلافت می رسد.

وی با طرح این سئوال که چرا از غرب و مناطق دیگر، جذب به داعش زیاد است، گفت: سربریدن آنها تحت تئوری توحش صورت می گیرد، پس ما در این حوزه باید به عنوان مقدمه، آگاهی خود را بالا برده و شکل دهیم.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: حوزویان همیشه باید این سئوال را از خود بپرسند که چگونه اینها در لیبی ظهور کردند و بخشهایی از این کشور را گرفتند؟ یا در عراق چگونه به یکباره ریختند و سه استان را گرفتند که بخش عمده ای از عراق بود یا در لبنان نیز به همین صورت؟ پس عنصر زمان هم برای ما بسیار محدود است و ۲۴ ساعته باید جهان اسلام را رصد کنیم و ببینیم چه اتفاقی می افتد؟حجت الاسلام علیزاده موسوی

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی، ابزار را عنصر چهارم در این حوزه خواند و افزود: فعالیت های اینها در فضای سایبری را ببینید؛ اینها فقط ۹۴۷ فیلم تولید کردند، ۹۷ عدد ولایت تعریف کرده اند و با این شرایط از ابزاری که در اختیار دارند استفاده می کنند.

وی افزود: ما ابزار در اختیار داریم اما ورود به این فضا به شدت محدود است؛ ما چه تعداد در تالارهای گفتگو و چت روم ها و مباحث مختلف، افرادی داریم که توان مقابله با اینها را دارند؟

رئیس پژوهشکده حج و زیارت در ادامه به تاثیر متضاد این گروه ها در فضای بین الملل پرداخت و گفت: یکی تاثیر مخرب است و دیگری تاثیر به نفع جهان اسلام است؛ در تاثیر مخرب باید به این مساله توجه کنیم که از یکسو اندیشه سلفیه در واکنش به رشد اندیشه های غربی در جهان اسلام به عنوان یک گزینه مقابل به شدت رشد می کند. پس اگر نتوانیم اندیشه مدرن را در جهان اسلام مهار کنیم ناگزیر باید شاهد رشد این اندیشه باشیم.

وی با بیان اینکه در اسلام ستیزی شاهد سه موج هستیم، عنوان کرد: اولین موج در سال ۷۰ الی ۸۰ میلادی است که با تالیف کتاب آیات شیطانی شروع می شود، موج دوم با بهره گیری از جلوه های هنری آغاز می شود که پایه گذار آن، کشور دانمارک بوده و اوج آن فیلم معصومیت مسلمانان است که زندگی پیامبر(ص) به چالش کشیده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با بیان اینکه همه شبکه ها و افراطی ها بعد از سال ۲۰۰۰ به وجود آمدند، گفت: بخش عمده ای از این شبکه ها در مصر و عربستان متمرکز هستند و این یعنی، سلفیه ابزار دست غرب شده که حاضر نیست آن را به راحتی از دست بدهد، لذا آنها نمی خواهند داعش از بین برود و به همین دلیل در برابر حضور روسیه در سوریه برای جنگ با داعش واکنش نشان می دهند.

وی یکی از دلایل اعدام شیخ نمر توسط عربستان سعودی را شکست های پی در پی در سوریه و عراق دانست و افزود: آل سعود، آیت الله نمر را شهید کرد تا جبهه بین شیعه و سنی را مجدد، تعمیق کند؛ از یک سو شیعیان را تحریک کند و در مشهد و تهران، کنسولگری را آتش بزنند و در جای دیگر، مساجد اهل سنت را آتش بزنند و این گونه وانمود کند که مساله، جنگ شیعه و سنی است.  اگر این قضیه سفارت پیش نمی آمد، هیچ کشوری با عربستان همراهی نمی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی عنوان کرد: خطری که امنیت امروز جهان اسلام را تهدید می کند این است که شکاف ها عمیق تر می شود؛ سومین تاثیر مخرب، بحث اسلام هراسی است که امروز ابعاد آن، همه جهان را گرفته است.

کارشناس مسایل وهابیت بیان کرد: شعار داعش این است از جاهلیت به سمت اسلام حرکت کنیم؛ آنها روی مفهوم هجرت کار می کنند و وارد مفهوم هجرت می شود؛‌ در قرآن 14 بار به این مساله پرداخته شده؛‌ خداوند تاکیدات فراوانی روی مساله هجرت دارد و به همین مساله این گروه سعی کردهکه با ایجاد مفاهیم جذاب از دین، آنها را به سوی خود بکشد و حتی آنها به این دلیل که حکومت اسلامی وجود ندارد امر به معروف را در کشورهای غیر پوشش خود جایز نمی دانند.

وی گفت: آنها حتی بیان می کنند آموزش  در مراکز اسلامی تحریم شود، زیرا همان گونه که  پیامبر(ص) فرمودند که  خداوند از فضل خود  به من علم می دهد، پس علم را نیز کنار گذاشتند؛ آنها بیان می کنند این هجرت به اندیشه های تکفیر و هجرت از متن قرار گرفته؛‌به همین جهت است که این همه به این بحث پروبال می دهند.

این محقق حوزوی اظهارکرد: اولین پرسش تفاوت جهاد در اندیشه آنها است؛‌سید قطب بیان می کند جهاد حقیقی، جهادی است که با حاکمان وقت باشد؛ حتی سید قطب پس از ملی شدن صنعت نفت به آیت الله کاشانی نامه ای نوشت و بیان کرد این مساله را پیروزی اسلام بر کفر می دانم ،در حالی که او سنی بود و شیعیان را به این ترتیب جزو مسلمانان پیش رو خوانده بود؛ در همین زمینه به نظر می رسد اگر جریان های تکفیری را به خوبی بشناسیم، می توانیم از ظرفیت های درونی آنها، برای مقابله ‌با این گروه ها استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی بیان کرد: آنها می گویند با رعب و وحشت است که می توان در یک جامعه  حاکمیت را مستقر کرد؛  پس از رعب به مرحله تمکین می رسند، پس از تمکین مرحله امت فرا می رسد که در این مساله اولین مرحله آن است که مرزهای جغرافیایی از بین می رود؛  آنها در همین راستا مرز بین عراق و سوریه را خراب می کنند و کوبانی را می گیرند، چون می خواهند بگویند مرزها را از بین می بریم.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین