عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۲۴۳
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۸
آیت الله العظمی شبیری زنجانی پاسخ دادند؛
آیت الله العظمی شبیری زنجانی به چند استفتاء در زمینۀ: «دف زدن و اجرای تئاتر در اعیاد مذهبی»، «پرداخت زکات بدون اجازۀ شریک»، «خون مردگی» و... پاسخ گفتند.
عقیق:پرسش مقلدین و پاسخ این مرجع تقلید را منتشر می کند.

* دف زدن و اجرای تئاتر در اعیاد مذهبی

پرسش: آیا دف زدن به همراه دست زدن در میلاد ائمه معصومین(علیهم ‌السلام) شرعاً جایز است؟ اجرای برنامه ‌های شاد از قبیل تئاتر و موسیقی زنده چه حکمی دارد؟.

پاسخ: دف زدن اگر به ‌صورت مطرب باشد، حرام است در غیر این صورت هم این مراسم ‌ها باید به ‌گونه‌ ای باشد که محتوا و شیوۀ برگزاری آن در جهت ارتقاء معرفت مؤمنین و ترغیب آنان در مسیر بندگی خداوند باشد و شایسته است از اموری که مناسبتی با شئون حضرات معصومین علیهم‌ السلام ندارند حتی ‌الامکان اجتناب گردد.

* پرداخت زکات بدون اجازۀ شریک

پرسش: آیا دامدار مى تواند بدون اجازه شریکش زکات حیوان را بدهد؟.

پاسخ: اگر سهم خودش به حد نصاب برسد باید زکات بدهد و اگر بخواهد از همان دام ها بدهد، باید از شریکش اجازه بگیرد و اگر اجازه نمی دهد حاکم شرع زکات را تعیین می کند.

* خون مردگی

پرسش: آیا خون مرده که جامد شده و به شکل پوست درآمده، نجس است؟.

پاسخ: در صورتی که آن چه خون مرده نامیده شده سیاهی حاصل از کوبیدگی گوشت نباشد، بلکه خونی باشد که از رگ خارج شده و زیر پوست باقی مانده، حکم خون را دارد مگر این که به حالتی تبدیل شود که از نظر عرف خون نامیده نشود.

* نماز خواندن مستحاضه بدون انجام وظایف مربوطه

پرسش: در گذشته برخی از مسائل مستحاضه را نمی دانستم و بدون رعایت احکام آن، نماز خوانده ام. تکلیفم در مورد آن نمازها چیست؟.

پاسخ: مستحاضه ای که نمازهایش را بدون عمل نمودن به وظیفه خود بجا آورده، باید آنها را قضا نماید.

* امر به معروف با احتمال تاثیر موقت

پرسش: در موردی که شخص احتمال نمی دهد امر به معروف تاثیر قوی و کامل داشته باشد، اما احتمال می دهد موقتاً باعث انجام معروف یا ترک منکر گردد، آیا در فرض احتمال اثر موقت نیز امر به معروف و نهی از منکر واجب خواهد بود؟.

پاسخ: بله واجب است.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین