عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۱۹۵
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
حجت‌الاسلام راشد‌یزدی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله طبسی عنوان کرد؛
استاد حوزه علمیه گفت: "اخلاص" ملاک اصلی قبول و پذیرش اعمال در نزد خداوند متعال است.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم راشدیزدی عصر دیروز در مراسم بزرگداشت آیت‌الله واعظ طبسی که در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی در حال برگزاری است، اظهار داشت: خداوند همه گذشتگان به‌ویژه شهدا و خاصه روح پرفتوح آیت‌الله واعظ‌طبسی را قرین رحمت بفرماید.

وی افزود: رخت بربستن ارباب طیبه علم و دین و به ملکوت اعلی پیوستن آن‌ها برای ما بینش خاصی را پدید می‌آورد که حادثه گرچه دلخراش است ولی سبب بیداری نیز می‌شود. 

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه حکما بحثی در حرکت دارند، افزود: حکما از جهتی حرکت را از دو نوع قطعیه و توسطیه می‌دانند، مجلس به نور علمای اعلام روشن است، حرکت قطعیه قابل تصور و دید است اما حرکت توسطیه جواب این سئوال از شماست که برای چه و برای که آمده‌اید؟ آنچه می‌گوئید حرکت توسطیه است.

وی گفت: تمام امور عبادی از این دو حرکت ترکیب شده است، مثلاً نماز یک حرکت قطعیه دارد و یک حرکت توسطیه یعنی اینکه برای چه کسی و چرا نماز خواندید؟ در ارزیابی عبادت روی حرکت توسطیه نگاه می‌کنند، برای چه کسی نماز خواندن مهم است و براساس این مسئله پاداش می‌دهند.

راشدیزدی تاکید کرد: خداوند هرگز به طول و عرض عمل نگاه نمی‌کند بلکه به عمق آن می‌نگرد، اگر عمق دارد طول و عرض هم منظور می‌شود، در غیر این صورت خیر. حرکت توسطیه ملاک پذیرش و پاداش است. 

وی با مثال‌زدن اداره استاندارد در این زمینه گفت: تمامی محصولاتی که از کارخانه بیرون می‌آید، مهر استاندارد می‌خورد و اگر محصولی فاقد مهر استاندارد باشد، اعتبار ندارد؛ تمامی اعمال من و شما نیز اگر بخواهد از عالم مُلک به بازار ملکوت عرضه شود، باید مُهر استاندارد که همان حرکت توسطیه است، بر آن منقوش شود.

استاد حوزه علمیه گفت: این مهر برای ما واژه اخلاص است، اخلاص یعنی منظور و هدف حرکت خدا باشد، اگر عملی بخواهد بالا برود باید حتماً این عمل خالصانه و برای خدا باشد در غیر این صورت مانند پرنده‌ای است که بال و پر ندارد و نمی‌تواند بپرد.

وی افزود: خصلتی در کار آیت‌الله واعظ‌طبسی بود که ما لمس کرده بودیم، 40 شب افتخار پاسبانی مضجع شریف را داشتم، اخلاص این مرد نسبت به مسائل را می‌دیدم، یک مرتبه بی‌وضو به اینجا نیامد که هیچ، بدون سلام نیز وارد نمی‌شدند. این اخلاص است. ایشان با کسی رودربایستی در زمینه عشق به انقلاب و نظام نداشت و نزدیک‌ترین افرادش نیز اگر می‌خواستند سوزنی به انقلاب بزنند، واکنش نشان می‌دادند و این خاصیت عمل خالص است.

راشدیزدی افزود: اگر پای خدا وسط بیاید، عمل ما باقی می‌ماند و باقی است، افراد بسیاری در راه خدا شهید شده‌اند و حتی آرامستان هم ندارند، اصلاً نیازی ندارند زیرا مرقد اینها قلب دل و من شما است.

وی گفت: آیت‌الله واعظ‌طبسی بهره زیادی از مسئله اخلاص داشتند و خداوند نیز پشت ایشان را گرفت و شاهد بودیم که نمازشان را رهبر انقلاب اقامه کردند.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین