عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶
رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه تا زماني كه تقريب اخلاقي ميان مذاهب به دست نيايد، نمي‌توان تقريب فكري و اجتماعي بين آنها برقرار كرد، بر كنار گذاشتن اختلاف‌ها، سوء رفتارها و توهين به مقدسات ديگر مذاهب تأكيد كرد.
عقیق: حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي، رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي، شب گذشته، در بيست و چهارمين نشست علمي با عنوان «امكان سنجي گفت‌وگو و تقريب با سلفيه» كه در سالن امام خميني(ره) مركز فقهي ائمه اطهار(ع) برگزار شد، بر ضرورت گفتمان تقريب در جوامع اسلامي تأكيد كرد و گفت: امروزه بزرگان و علماي حوزه‌هاي علميه، رهبر معظم انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران به دنبال تقويت وحدت اسلامي و گفتمان تقريب در جوامع اسلامي است، بنابراين بايد جريان‌ها و مذاهبي در عرصه تقريب قرار گيرند، مشخص شوند و جايگاه سلفي‌ها در اين عرصه بررسي شود.

حجت الاسلام و المسلمين مبلغي با بيان اين كه مناسب است كه رفتار و تعامل شيعيان با سلفي‌ها به گونه ويژه‌اي مورد بررسي قرار گيرد، گفت: تنها مفهوم شناسي جريان‌شناسي مذهب سلفي كافي نيست، بلكه راهبردها و روش‌ها برخورد با آنها بررسي شود كه به گونه‌اي اين تعامل سبب شكاف و اختلاف در جهان اسلام نشود و از برخورد احساسي كه سبب اختلاف در جهان اسلام مي‌شود بايد دوري كنيم.

وي در ادامه سخنانش به انواع تقريب ميان مذاهب اشاره و بيان كرد: تقريب ميان مذاهب به سه گونه فكري، اخلاقي و اجتماعي تقسيم بندي مي‌شود.

تقريب فكري توسعه مشتركات ميان دو مذهب است

رييس دانشگاه مذاهب اسلامي و به شاخص‌هاي تقريب فكري اشاره كرد و افزود: زماني كه از جهت تفكر ميان دو مذهب نزديكي پيش آيد، اما به گونه‌اي نباشد يك مذهب در مذهب ديگر ذوب شود؛ تقريب فكري حاصل شده است.

رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه تقريب فكري توسعه مشتركات ميان دو مذهب است، ابراز كرد: شيعيان نمي توانند عقايد اهل سنت و سلفي‌ها را را از بين ببرند و اهل سنت هم نمي توانند بر عقايد شيعيان غلبه پيدا كند و هر مذهبي عقايد و آموزه‌هاي خويش را حق مي‌داند.

حجت الاسلام و المسلمين مبلغي بيان كرد: تقريب فكري اين گونه است كه منهج و روش مشتركي ميان دو مذهب در نظر گرفته شده و بر اساس آن الگويي براي وحدت ميان دو مذهب ترسيم مي‌شود، همانند اين كه منابع و متون فقهي، اصولي، كلامي و تفسيري ميان دو مذهب بررسي شده و انديشه‌هاي مشترك شناسايي مي‌شود و مشتركات بين آنها را توسعه و ترويج داده مي‌شود.

وي به شاخصه‌هاي تقريب اخلاقي ميان مذاهب اشاره كرد و گفت: زماني كه برخورد و رفتار ما با مذهب ديگر برخاسته از اخلاق و رفتار اسلامي است، تقريب اخلاقي حاصل مي‌شود.

رييس دانشگاه مذاهب اسلامي با ابراز تأسف از اين كه تاكنون تقريب اخلاقي ميان مذاهب در طول تاريخ انجام نشده است، گفت: تا زماني كه تقريب اخلاقي ميان مذاهب به دست نيايد، نمي‌توان تقريب فكري و اجتماعي بين آنها برقرار كرد،

وي با بيان اين كه زندگي مشترك اسلامي و سلامت جامعه بر اساس اخلاق به دست مي‌آيد، عنوان كرد: مناسب است كه اختلاف‌ها، سوء رفتارها؛ توهين به مقدسات مذاهب ديگر كنار گذاشته شود.

وي به شاخصه‌هاي تقريب اجتماعي اشاره و عنوان كرد: همزيستي و تعامل مذاهب مختلف باهم همانند همزيستي اديان مختلف در صدر اسلام شامل تقريب اجتماعي مي‌شود.

رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگر از سخنانش به بررسي تقريب با سلفي‌ها پرداخت و گفت: هر جريان مذهبي از منابع، فهم و ابزار فهم براي شناخت دين خويش استفاده مي‌كند.

وي با بيان اين كه منابع مذهب سلفي‌ها قرآن و سنت است، افزود: اين مذهب بيشتر به قرآن مراجعه مي‌كنند و آنان كلياتي از قرآن كريم كه قابل انطباق و اثبات با تفكر خويش است، بيان مي‌كنند.

حجت الاسلام و المسلمين مبلغي فهم سلفي را داراي سه خصلت جمود انديشه بي‌اعتباري زمان و سخت انديشي دانست و گفت: سلفي‌ها به ظاهر نص بدون تحليل و تفكر عمل مي كنند و به تحولات زمان هيچ توجهي ندارند.

رييس دانشگاه مذاهب اسلامي با بيان اين‌كه سخت انديشي يكي از ويژگي‌هاي تفكر سلفي است، ابراز كرد: اين مذهب به هر آموزه‌اي از اسلام كه با قتل و كشتار است توجه كرده و خودشان مسلمان و مذاهب ديگر را تكفير مي‌كنند.

وي با بيان اين كه دستيابي به تقريب فكري با مذهب سلفي‌ها ممكن اما به سختي به دست مي‌آيد، گفت: در منابع و فهم نمي توان با مذهب سلفيان به اشتراك دست يافت، اما منهج و ابزار اجتهاد ممكن است به تقريب دست يابيم.

ريیس دانشگاه مذاهب اسلامي به بررسي تقريب اخلاقي با سلفي‌ها پرداخت و افزود: گروهاي جهادي سلفي تكفيري همانند داعش كه دست به قتل و كشتار مي‌زنند، تقريب اخلاقي بي‌معنا است و بايد با اين جريان‌ها با شدت برخورد شود؛ اما در جريان‌هاي تنها عقيده سلفي دارند مي‌توان با انها تقريب اخلاقي برسيم.

حجت الاسلام و المسلمين مبلغي ابراز كرد: همزيستي و تعامل با گروه تكفيري جهادي بي معنا است و اما به غير از آنها مي توانيم تقريب اجتماعي داشته باشيم، اما بايد قدرت سلفي‌هايي كه پشتوانه گروهاي تكفيري جهادي هستند را محدود كنيم.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین