عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶
مسؤول هيئت‌هاي مذهبي عراق مطرح کرد؛
مسؤول هيئت‌هاي مذهبي عراق در ديدار با نماينده بعثهِ مقام معظم رهبري از ساماندهي موكب‌هاي عزاداري سراسر عراق و همكاري با هيئت‌هاي عزاداري ايران خبر داد.
عقیق: رياض نعمه السلمان، مسؤول هيئت‌هاي مذهبي كشور عراق، در ديدار با نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق به ارايه گزارشي از فعاليت هاي اين مركز پرداخت و اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين مركز ساماندهي هيئت‌هاي عزاداري در سراسر كشور است كه در بر همين اساس هم اكنون 25 هزار موكب عزاداري داراي مجوز در سراسر اين كشور فعاليت دارند.

وي با بيان اين‌كه 15 شعبه اين مركز در استان‌هاي مختلف عراق فعاليت دارد، خاطرنشان كرد: تمامي مواكب عراق داراي شناسنامه هستند و بايستي در بدو تأسيس و صدور مجوز از سوي مراجع و علماي برجسته، تصديق شده باشند، هم اكنون سوابق كليه هيأت هاي عزاداري كشور در سامانه‌اي تدوين و قابل دسترسي است.

رياض نعمه السلمان افزود: در دوران رژيم بعث و صدام هيئت‌ها و دسته هاي عزاداري 35 سال متوقف شده بودند و نسل جديد اشنايي چنداني با كيفيت عزاداري گذشتگان خود نداشتند، از اين رو پس از سقوط صدام كميته اي به نام كميته ساماندهي هيئت ها تشكيل داديم كه فعاليت اين كميته تا سال 2007 ادامه يافت و كار، توسعه يافت و همه صاحبان هيئت هاي معروف كربلا و اطراف مشاركت داشتند.

وي با اشاره به سابقه فعاليت اين مركز ادامه داد: در آن زمان، توليت آستان مقدس حسيني كه از عملكرد كميته رضايت داشت، پيشنهاد داد مركزي وابسته به آستان مقدس براي مديريت هيئت ها تشكيل شود و بدين ترتيب بود كه بخشي به نام «قسم الشعائر و المواكب الحسينية في العراق و العالم الاسلامي» تشكيل شد.

رياض السلمان با بيان اين‌كه قبل از رژيم صدام تعداد هيئت هاي عزاداري كمتر از 300 هيأت بوده است، گفت: اين تعداد پس از سقوط نظام صدام حدود 700 هيأت شد و يك سال بعد 900 هيأت و همين طور هر سال تعداد هيئت‌ها افزايش يافت تا اينكه در سال گذشته تعداد هيئت‌هايي كه همزمان با اربعين حسيني وارد كربلا شدند، 7860 هيأت بوده است. كه اين آمار از استان هاي مختلف عراق و ديگر كشورهاي اسلامي است.

وي با اشاره به فعاليت هاي اين مركز در اربعين حسيني تصريح كرد: ايام اربعين در گذشته يك مناسبت محلي بود و هيأت هاي عراقي و تعداد معدودي مواكب از ايران، پاكستان، هند و برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس شركت مي كردند، اما در چند سال اخير هيأت هاي حسيني از سراسر نقاط جهان گسترش يافته و شاهد حضور عزاداران حسيني از كشورهاي اروپايي، آمريكايي و آفريقايي هستيم.

همچنين حجت الاسلام والمسلمين نجفي‌روحاني، نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق بر تداوم همكاري هاي متقابل در مناسبت‌هاي مختلف تأكيد كرد.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین