عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۹۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
دینی که در آن مسافرت برای زیارت قبر پیامبر(ص) حرام، و درخواست حاجت کنار قبر ایشان شرک و فرستادن صلوات پس از اذان برای آن حضرت (ص) حرام و برپایی مراسم جشن میلاد رسول اکرم (ص) بدعت محسوب می شود، در عمل با پیامبر خود خداحافظی کرده و او را به فراموشی سپرده است.
عقیق:«تیشه ها و ریشه ها» با رویکرد تضاد مذهب شافعی با وهابیت، مجموعه ای چهار جلدی است که به قلم حجت الاسلام حبیب عباسی به نقد وهابیت از دیدگاه علمای مذهب شافعی از مذاهب اربعه اهل سنت به سه موضوع بنیانگذاران وهابیت؛ زیارت قبور اولیای الهی و توسل می پردازد. دومین جلد این مجموعه به موضوع زیارت قبور اختصاص یافته است که در خصوص این اثر با نویسنده آن به گفت و گو نشسته ایم که در ذیل از نظرتان می گذرد:


حجت الاسلام حبیب عباسی، مدیر گروه پاسخ به شبهات موسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج) در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان اظهار کرد: یکی از مسلمات مورد قبول همه ادیان ابراهیمی احترام به انبیاء و اولیاء و بزرگان دین و گرامیداشت یاد و خاطره آنان است؛ چنانکه در مسیحیت با برپایی مراسم عشای ربّانی به یاد آخرین حضور حضرت عیسی در بین حواریین این روز را گرامی می دارند.

وی با بیان اینکه حتی در بین افرادی که به دین خاصی معتقد نیستند، علم و عالم مورد تکریم است، به عنوان مثال به احترام ادیسون مخترع برق، چرخ تکنولوژی و اقتصاد به مدت یک دقیقه باز می ایستد، ادامه داد: در اسلام این احترام و بزرگداشت در زیارت قبور اولیاء و صالحین و برپایی مراسم در سالروز میلاد و وفاتشان، تجلّی پیدا می کند و درخصوص پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام که از زعما و بزرگان امت اسلامی به شمار می آیند علاوه بر اینها در ذکر صلواتی که قرآن به آن امر کرده است نیز خود را نشان می دهد.

این کارشناس شبکه جهانی ولایت در ادامه تصریح کرد: چنانکه در مورد پیامبر(ص) برپایی مراسم جشن در میلاد ایشان میان مسلمانان مرسوم است که اشعار مولود و مولودی خوانی در میان مذاهب مختلف و در مناطق مختلف همچون کردستان و گلستان ایران بهترین شاهد آن است. همچنین زیارت قبر ایشان و درخواست حاجت کنار قبر مطهّر، امری متداول بین مسلمانان بوده است.

وی با اشاره به این که یکی از مهمترین انحرافات وهابیت، قطع کردن ارتباط مسلمانان با گذشته خود و بزرگان دین است، بیان کرد: دینی که در آن مسافرت برای زیارت قبر پیامبر(ص) حرام، و درخواست حاجت کنار قبر ایشان شرک و فرستادن صلوات پس از اذان برای آن حضرت (ص) حرام و برپایی مراسم جشن میلاد رسول اکرم (ص) بدعت محسوب می شود، در عمل با پیامبر خود خداحافظی کرده و او را به فراموشی سپرده است.

وحجت الاسلام عباسی با یادآوری این که البته از ابتدای طرح این ادّعا از جانب وهابیت علمای مذاهب اسلامی به مقابله با آن برخاستند و در ردّ این اعتقاد باطل کتاب ها نگاشتند و ادلّه اقامه کردند، ابراز کرد: در این میان علمای مذهب شافعی نیز همچون مذهب شیعه اقدامات موثری در مقابل این جریان که هدف آن حذف مقدسات و بزرگان دین بود، ترتیب دادند که کتب و مواضع آنها بهترین شاهد بر این مدّعاست.



حجت الاسلام عباسی تاکید کرد: در همین راستا در این جلد از مجموعه «تیشه ها و ریشه ها»، تضادّ مذهب شافعی با وهابیّت در مسئله زیارت قبور بحث و بررسی شده است.

وی با بیان این که مباحث این کتاب در شش فصل سامان یافته است، گفت: «نظر وهابیت و ادله آنها در منع زیارت قبور» عنوان فصل نخست کتاب است که نظر وهابیت در مسئله زیارت قبور و ادلّه ای که در این مسئله اقامه کرده اند، را بررسی کرده است؛ همچنین فصل دوم با عنوان «نظر علمای مذهب شافعی در زیارت قبور» موضع گیری های علمای شافعی در مقابل با ابن تیمیّه و وهابیت و همچنین نظر فقهای شافعی پیرامون زیارت قبور طرح شده است.

وی «ادله علمای شافعی در تأیید زیارت قبور» را عنوان فصل سوم این کتاب معرفی کرد و افزود: «زیارت قبور توسط زنان» فصل چهارم این کتاب است و از آنجایی که یکی از مسائل مهم در زیارت قبور، زیارت قبور توسط زنان است و وهابیّت در این مسئله با شدّت بیشتری برخورد می کند در این بخش نظر آنها مطرح، و در مقابل نظر علمای شافعی که مخالف نظر آنان است مورد بحث قرار می گیرد.

مدیر گروه پاسخ به شبهات موسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج) با بیان این که «کتب علمای شافعی در تأیید زیارت قبور» فصل پنجم این کتاب است، تصریح کرد: با طرح شبهات وهابیّت در بین مسلمانان و غبارآلود شدن فضای اعتقادات اسلامی، علمای مذاهب اسلامی با مقابله با آن پرداخته و در جهت پاسخگویی به شبهات وهابیّت اقدام به تألیف کتاب کردند؛ در این بخش برخی از مهم ترین کتبی که علمای شافعی در پاسخ به شبهات وهابیّت در مسئله زیارت قبور نگاشتند معرفی شده است.

وی «قبور زیارت شده توسط علمای شافعی و پیروان مذهب شافعی» را عنوان فصل پایانی کتاب خواند و خاطر نشان کرد: سیره مسلمانان از قرون اولیّه تا امروز همواره رفتن به زیارت قبور اولیاء و صالحین بوده است. در این میان مذهب شافعی اهتمام زیادی به احترام به بزرگان دین و زیارت قبور اولیاء و صالحین داشته است که در این بخش به برخی از قبوری که در طول قرون متمادی توسط علمای شافعی و عموم پیروان این مذهب زیارت شده است اشاره شده است.

گفتنی است، دومین جلد از مجموعه تیشه ها و ریشه ها، از سوی انتشارات دلیل ما به چاپ رسیده است.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین