عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
مدیر اجرایی بنیاد فقهی مدیریت:
مدیر اجرایی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی از دریافت مجوز مرکز تخصصی مدیریت اسلامی خبر داد و گفت: در این مرکز دروس سطح سه مدیریت برای طلاب برگزار شده و در حال حاضر منتظر دریافت مجوز رشته مدیریت اسلامی از سوی شورای عالی حوزه های علمیه هستیم.

عقیق: حجت الاسلام روح الله نوری در گفتگویی به تشریح فعالیت های بنیاد فقهی مدیریت اسلامی اشاره کرد و گفت: این بنیاد با درس خارج «فقه الاداره» حجت الاسلام والمسلمین صمصام الدین قوامی آغاز و پس از آن تصمیم به راه اندازی این بنیاد گرفته شد که از سال 1386 رسما فعالیت های آن آغاز شده است.

وی هدف و آرمان بنیاد را تحقق مدیریت اسلامی در جهان عنوان کرد و اظهار داشت: برای رسیدن به این آرمان بزرگ، اهداف و رسالتی تعریف شده که از جمله آن: «تولید مباحث مهم اسلامی»، «تربیت نیرو برای تولید مباحث اسلامی»، «تربیت مجتهدین نظریه پرداز در عرصه مدیریت اسلامی»، «تربیت مدیران اسلامی متناسب با تولیدات»، «تربیت مروجین مدیریت اسلامی» و ... می باشد.

مدیر اجرایی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به هدف «تربیت مدیران اسلامی متناسب با تولیدات»، افزود: یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم، این است که ما در کشور مدیرانی که با مبانی مدیریت اسلامی آشنا باشند کم داریم که باید برای دستیابی به آن تلاش کرد.

این پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: ناظر به تمام این اهداف، نظام آموزشی و پژوهشی نوشته شده و بر اساس آن به تربیت طلاب می پردازیم.

*نگاهی بر مراکز زیرمجموعه بنیاد مدیریت اسلامی

حجت الاسلام نوری خاطرنشان ساخت: «مدرسه فقهی مدیریت اسلامی»، «دانشکده مدیریت اسلامی»، «مرکز آموزش های کوتاه مدت مدیریت اسلامی» و «مرکز اتحاد امامت و امارت» از زیرمجموعه های بنیاد فقهی مدیریت اسلامی است که فعالیت های این بنیاد در قالب این مجموعه ها برنامه ریزی شده است.

وی به تشریح برنامه های مدرسه فقهی مدیریت اسلامی پرداخت و گفت: بنياد فقهی مديريت اسلامي در روند تحوّل عظيم و بر مبناي «جود، جهاد و اجتهاد» و در راستاي «مرامنامه» و تحقق به هنگام «چشم انداز» خود به ضرورت تأسيس «مدرسه‏ فقهي» رسيد و آن را تأسيس نمود که هدف از راه اندازی آن: تربيت مجتهد نظريه‏ پرداز در عرصه مديريت اسلامي و فعال شدن پژوهش اجتهادي در مديريت بوده است.

*تحصیل 25 طلبه در مدرسه فقهی مدیریت اسلامی

مدیر اجرایی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر 25 نفر در مدرسه فقهی مشغول به تحصیل می باشند، خاطرنشان ساخت: این طلاب پس از پایان سطح 3 در این مدرسه جذب شده و دو ساعت اول روز را در کلاس های درس خارج «فقه الاداره» و «اصول فقه الاداره» استاد قوامی گذرانده و پس از آن در قالب دانشکده مدیریت اسلامی دروس تخصصی را پشت سر می گذارند.

*تعریف 4 اجازه برای دانش پژوهان بنیاد مدیریت اسلامیحجت الاسلام روح الله نوری مدیر اجرایی بنیاد فقهی مدیریت

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه در این بنیاد کسب چهار اجازه برای دانش پژوهان تعریف شده است، تصریح کرد: «اجازه ترویج مدیریت اسلامی»، «اجازه تدریس مدیریت اسلامی»، «اجازه نظریه پردازی» و «اجازه اجتهاد»، چهار اجازه ای است که در برنامه های آموزشی این بنیاد تعریف شده و تا به امروز 12 نفر اجازه «ترویج مدیریت اسلامی» را کسب نموده اند.

*مدرگ گرایی در بنیاد فقهی مدیریت اسلامی وجود ندارد

حجت الاسلام نوری در پاسخ به این سوال که آیا این بنیاد در پایان مدرک تحصیلی به طلاب خود اعطا می کند؟ گفت: در این مجموعه مدرکی داده نشده و مدرک گرایی وجود ندارد؛ چراکه بر اساس وظیفه طلبگی در این راه قدم برداشته و ادامه خواهیم داد.

*دریافت مجوز راه اندازی مرکز تخصصی مدیریت اسلامی

وی با بیان این مطلب که مجوز راه اندازی مرکز تخصصی مدیریت اسلامی را دریافت کرده ایم، اظهار داشت: در این مرکز دروس سطح سه مدیریت برای طلاب برگزار شده و در حال حاضر منتظر دریافت مجوز رشته مدیریت اسلامی از سوی شورای عالی حوزه های علمیه هستیم.

مدیر اجرایی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی افزود: با راه اندازی مرکز تخصصی، برنامه های بنیاد تعطیل نخواهد شد؛ بلکه درس استاد قوامی را تخصصی و ضابطه مند کرده و برای آن برنامه تعریف می کنیم.

این پژوهشگر حوزوی یکی دیگر از برنامه های بنیاد را راه اندازی پژوهشکده مدیریت اسلامی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پژوهشکده راه اندازی نشده؛ اما فعالیت های پژوهشی بنیاد معطل این پژوهشکده نیست و در حال انجام می باشد.

حجت الاسلام نوری با اشاره به برنامه های مرکز آموزش های کوتاه مدت به عنوان یکی از مجموعه های تحت اشراف بنیاد مدیریت اسلامی، ابراز داشت: مدیریت نیاز امروز جامعه اسلامی است و تمام ساعات زندگی بشریت را در بر می گیرد؛ پس نیاز است تا مدیران و اساتید با شرکت در دوره های کوتاه مدت مدیریت اسلامی آن را فرا گرفته و در فعالیت های علمی، اجتماعی و ... از آن بهره ببرند.

وی ادامه داد: برگزاری دوره های گوناگون برای کارکنان سایت نطنز، فرماندهان سپاه پاسداران، کارکنان معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان، مدیران مؤسسات قرآنی کشور، مدیران حوزه های علمیه خواهران، مدیران شهرداری قم و ... از جمله فعالیت های مرکز آموزش های کوتاه مدت بوده است.

مدیر اجرایی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی یکی از فعالیت های بنیاد را برگزاری دوره مدیریت خانواده برای خواهران طلاب عنوان و خاطرنشان کرد: حوزه علمیه خواهران باید، مدیریت خانواده را برای طلاب برگزار کند؛ چراکه نیاز روز جامعه است و می تواند منشأ خیرات و برکات باشد.

این پژوهشگر حوزوی به مرکز اتحاد إمامت و إمارت اشاره و تصریح کرد: این مرکز، زمینه ای برای تولید تئوری ها و نظریه های مدیریت اسلامی است که به دنبال تولید علم برای اداره حکومت و جامعه بوده و به نوعی تکمیل نظریه ولی فقیه می باشد.

حجت الاسلام نوری تأکید کرد: باید ساختار حکومتی جامعه اسلامی به نحوی شکل بگیرد تا بازوان ولی فقیه شوند و در این مرکز به دنبال تحقق چنین ایده ای هستیم.

وی بیان داشت: برگزاری درس خارج فقه التنظیم (سازماندهی در اسلام) از سوی استاد قوامی آغاز شده که تولید علم برای مباحث مرکز اتحاد إمارت و إمامت می باشد.

*نگاهی به تولیدات بنیاد مدیریت اسلامی

مدیر اجرایی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به تولیدات بنیاد مدیریت اسلامی، اظهار داشت: 2 کتاب درس خارج فقه الاداره، مدیریت از منظر کتاب و سنت، تفسیر موضوعی مدیریت اسلامی، مدیریت امام خمینی(ره)، مدیریت امام خامنه ای، مدیریت جهادی، داستان های مدیریتی در قرآن، اصول فقه الاداره و نرم افزارهای نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر و نکات مدیریتی سوره حمد از جمله تولیدات این بنیاد می باشد.

این پژوهشگر حوزوی افزود: تولید فصلنامه مدیریت در اسلام از دیگر فعالیت های بنیاد می باشدکه تا به امروز 26 شماره از آن به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام نوری ابراز داشت: راه اندازی کتابخانه تخصصی از دیگر فعالیت های این بنیاد است که در حال تجهیز آن می باشیم.

*یک ریال بودجه دولتی و حوزوی دریافت نکرده ایم

وی در پایان خاطرنشان ساخت: فعالیت های این بنیاد منوط به بودجه نیست؛ بلکه کارها کاملا جهادی انجام شده و حتی یک ریال نیز بودجه دولتی و حوزوی نگرفته ایم؛ بلکه گاهی مواقع دفتر مقام معظم رهبری عنایتی به این بنیاد داشته اند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین