عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
استاد حوزه:
مراسم روز شهادت حضرت فاطمه(س) صبح امروز با حضور روحانیون و اقشار مختلف مردم در بیت حضرت آیت الله علوی گرگانی در قم برگزار شد.
عقیق:حجت الاسلام  و المسلمین علی نظری منفرد امروز در مراسم عزاداری شهادت حضرت صدیقه کبری(س)  به ماجرای خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا(س) یک بار در طول عمر خود سخنرانی کردند و سخنرانی آن بانو به  دلیل  اهمیت فوق العاده ای که داشت به صورت  خطبه در آمده است.

وی ادامه داد: خطبه دارای سند قوی و از طریق زیدبن علی بن الحسین و قبل از آن حضرت زینب(س) که در آن زمان شش سال داشت نقل شده؛ خطبه حضرت زهرا(س) مربوط به قبل از هجوم به خانه حضرت علی(ع)  و به خطبه فدکیه معروف شده است.

سخنران این مراسم ابراز داشت: در این خطبه مباحثی چون ارث مال مطرح شده است، بعد از آن که مسئله سقیفه تمام شد و مردم به سمت ابوبکر رفتند، احتیاج به مال پیدا کردند به همین دلیل فدک هم مالی آماده و 70 هزار دینار مثقال طلا سالانه در آمد آن بود.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد افزود: این مال با ارزش می توانست بسیاری از مشکلات آن زمان  خلیفه  را برای ادامه خلافت برطرف کند، از این رو  مال را به زور غصب کردند و عمال و کارگزاران  حضرت را از آنجا بیرون کردند.

وی افزود: آنها توجیهاتی را برای این حرکت خود ارائه دادند و از جمله آن  می گفتند این مال، تعلق به دولت داشته و پیامبر(ص) مالی نداشت  تا به دخترش بدهد.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد اظهار داشت: در جواب باید گفت؛ تاریخ فدک، نشان می دهد که سال 7 هجرت پیامبر فدک را به دخترش داده و پیامبر(ص) فرموده که  فدک دستور خدا  و به عنوان هبه به زهرا(س) است.

استاد حوزه عنوان کرد: درپاسخ به این سوال که چرا خدا این چنین امر کرده  بایدگفت علت این بود که  جبرئیل(ع) محضر پیامبر(ص)  آمدند و گفتند؛ یا رسول الله،  خدا فرموده «مسئله فدک و هبه آن به دختر شما به خاطر فداکاری حضرت خدیجه و هدیه اموال او برای دین بوده است و این هدیه نباید بی پاسخ بماند».

حجت الاسلام والمسلمین  نظری منفرد گفت: فدک در 150 کیلومتری مدینه است و  ماجرای غصب فدک ده روز بعد از رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاد و خطبه را حضرت بعد از فوت پیامبر(ص) بیان کردند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین