عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۵۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
مرحوم دولابی:
مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: در دعا می‌گوییم: «الهم نور ظاهری بطاعتک و باطنی بمحبتک و قلبی بمعرفتک و روحی بمشاهدتک و سری باستقلال اتصال حضرتک»(۱) می‌دانم که عمل می‌کنی و مواظب هستی و زبانت عوضی نگوید، حرف بیجا نزنی.
عقیق:مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: برادر عزیزم! از ذائقه‌ات استفاده کن. از قلب و جان و روحت استفاده کن. از قرآن و کتاب خدا استفاده کن. بچش و بخر. خدا به تو ذائقه‌ای عطا کرده است که می‌توانی بفهمی. می دانم این کار را می‌کنید ولی بیش‌تر اهمیت بدهید. این تمام کار است. در دعا می‌گوییم: «الهم نور ظاهری بطاعتک و باطنی بمحبتک و قلبی بمعرفتک و روحی بمشاهدتک و سری باستقلال اتصال حضرتک»(1) می‌دانم که عمل می‌کنی و مواظب هستی و زبانت عوضی نگوید، حرف بیجا نزنی. می‌گوییم: خدایا ظاهر مرا به اطاعت خودت و باطنم را به محبت خودت و قلبم را به معرفت و شناخت خودت و روحم را به مشاهده خودت منّور گردان. امیدوارم خدا آخر آن را هم نصیب کند که سرّ من به حضرت تو اتصال داشته باشد.

سرّ می‌تواند هم مربوط به ظاهر باشد و هم مربوط به روح و باطن. ائمه(ع) پنج کلمه دعا فرموده‌اند. ببین چقدر قشنگ است! هر کدام دریای علم و حیات و عزّت است. اگر تمام کتاب‌های روی زمین را بخوانی همین پنج کلمه است. همه همین پنج کلمه را دارند تعریف می کنند. یا عبادت ظاهر را تعریف می‌کنند، یا باطن و محبت و ولایت را با قلب را به معرفت تحریض می‌کنند یا روح را به مشاهده یاد خدا و قیامت و معاد و یا این که می‌گویند: بیایید دسته جمعی رو به خدا برویم. یعنی سر به هستی اتصال پیدا کند. او که با ما هست ما بیاییم. تمام اهل سلوک منطقشان همین پنج کلمه است.

می‌توان هر کدام را یک نفس برای انسان حساب کرد. بنابر این انسان پنج نفس دارد؛ ظاهر انسان، باطن انسان، قلب انسان، روح انسان و سر انسان. امیدوارم خداوند همه مملکتمان را، همه دوستان اهل بیت(ع) را در هر کجای زمین هستند، همه آنان را که دلشان می‌خواهد با خدای خودشان آشنا شوند، با خودش آشنا کند و همه را با لطف و عنایت و فضل و کرم خودش به مقاصدی که در این دعا ذکر شد برساند.

دعا کنید و از خدا بخواهید. اگر هم موفق هستید خوشا به حال شما. گوارایتان باد! بروید میان خلق و این پنج خصوصیت را نشان بدهید. به اهلش نشان بدهید. ائمه(ع) را نشان بدهید. یک روش اخلاقی که به اخلاق ائمه(ع) نزدیک است و از شما سر می‌زند نشان بدهید، به برادرانتان، به همسایه‌تان. فرمودند: ما را بنمایید! ما را نشان بدهید! زینت ما باشید! عیب ما نباشید!

مستحب است کسی که قربانی می‌کند یک مقدار از گوشت قربانی را هم خودش بخورد. معلوم می‌شود چیزی هم‌گیر خودش می‌آید. پس خودت را برای خودت هم قربانی کرده‌ای.

پی نوشت:
1- بحرالمعارف، ملا عبدالصمد همدانی، ص 309.
کتاب طوبی محبت – ص 94
مجالس حاج محمد اسماعیل دولابی
منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین