عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۵۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات فارس از نصب درب باب‌القبله حرم امامين عسكريين(ع) در سامرا خبر داد و گفت: در آينده نزديك اين درب پرده‌برداري خواهد شد.
عقیق:جابر مهدي‌يار، رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات فارس، از نصب درب بزرگ باب‌القبله حرم امامين عسكريين(ع) در سامرا خبر داد و گفت: اين درب با هزينه قريب 200 ميليون تومان از محل نذورات مردم آباده و داراب، توسط هنرمندان درودگر، منبت‌كار و خط آباده ساخته شده است.

وي افزود: ارتفاع اين درب 6 و نيم متر و عرض آن سه و نيم متر است كه توسط اين ستاد به سامرا منتقل شده و توسط اساتيد نجار در باب‌القبله سامرا نصب شده است و در آينده نزديك پرده‌برداري خواهد شد.

اشاره به عمليات احداث صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف

مهدي‌يار در ادامه به احداث صحن حضرت زهرا(س) در حرم مطهر حضرت علي(ع) در نجف اشرف اشاره كرد و گفت: مجموعه صحن در زميني به وسعت 7 هكتار از جوار حرم حضرت علوي تا بحر نجف محاسبه مي‌شود و در اين مساحت 220 هزار مترمربع زيربنا در 4 طبقه طراحي شده است.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات فارس با بيان اينكه تمام نيازمندي‌هاي زائران در اين صحن پيش‌بيني شده است، گفت: خدمات درماني، ميهمان‌پذيري، كتابخانه‌اي، حوزه علميه، اداري به اضافه مجموعه زيارتگاه‌هايي كه عملاً تحت عنوان شبستان‌ها براي زائران پيش‌بيني شده است تا زائران بتوانند در آنجا با آرامش به زيارت بپردازند.

اسكان زائران اربعين در صحن حضرت زهرا(س)

وي خاطرنشان كرد: پيش از اين مساحت حرم حضرت علي(ع) در مقام اين حضرت نبوده و نيست چون جاي بسيار كمي دارد لذا با احداث اين صحن، عملاً 7 هكتار زمين به فضاي حرم مطهر محلق شد و وسعت قابل توجهي پيدا كرد و از اين پس زائران به راحتي مي‌توانند از اين محل استفاده كنند ضمن اينكه ما در ايام اربعين، زائران بيشماري را در آنجا اسكان داديم و عملاً صحن حضرت زهرا(س) موجب پذيرش زائران فراواني در اربعين حسيني شد.

هم‌اكنون هنرمندان فارس در حال آينه‌كاري صحن حضرت زهرا(س) هستند

مهدي‌يار با تصريح اينكه خوشبختانه عمليات احداث اين صحن پيشرفت مناسبي داشته است، گفت: هم‌اكنون هنرمندان استان فارس در اين صحن مطهر در حال آينه‌كاري هستند و اين نشان مي‌دهد كه شرايط احداث صحن به مرحله زيباسازي رفته است و عملاً بخشي از اين صحن دارد مراحل پاياني خود را طي مي‌كند و اميداريم رد زمان معين و در ادامه مناسبي بخشي از اين صحن افتتاح شد.

پيش‌بيني‌ها براي افتتاح بخش‌هايي از اين صحن از رمضان آينده به بعد است

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات فارس در پاسخ به اينكه اين صحن چه زماني افتتاح خواهد شد؟ گفت:‌ هنوز دقيقاً مشخص نيست اما پيش‌‌بيني‌ها براي افتتاح بخش‌هايي از آن براي ماه رمضان آينده به بعد است.

وي با اشاره به نقش مردم فارس در احداث اين صحن عنوان كرد: اساتيد، هنرمندان، مهندسان و همچنين كساني كه در بخش نماكاري فعاليت مي‌كنند از استان فارس در احداث اين صحن مشاركت دارند ضمن اينكه پيمانكاران و كارگران فني و تخصصي نيز از اين استان به نجف اشرف اعزام شده‌اند.

اشاره به نقش مردم فارس در احداث اين صحن

مهدي‌يار، ارسال مصالح ساختماني و امكاناتي كه مدنظر احداث صحن است را از جمله اقدامات مردم فارس دانست و گفت: از همه مهم‌تر اينكه مهندسان استان فارس نقش نظارتي خوبي را به عهده دارند و به نظر مي‌رسد با توجه به شرايطي كه در مجموعه نجف اشرف داريم و با استقبالي كه از طريق توليت آستان حرم حضرت علي(ع) اتفاق افتاده است، هماهنگي‌ها براي اينكه يك سرعتي به كار داده شود خيلي خوب انجام شده است و عملاً بچه‌هاي استان فارس توانسته‌اند سهم خود را در موضوع پشتيباني چه به لحاظ ريالي و چه به لحاظ خدماتي انجام دهند.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات فارس خاطرنشان كرد: استمرار رساندن اعتبارات مورد نياز با نذورات مردمي همچنان ادامه دارد و نيازمندي‌هاي فني و تخصصي و كارگري از طريق مردم فارس دارد انجام مي‌شود به عنوان مثال يكي از گروه‌هايي نماكاري سنگ‌ها كه اعزام كرديم حدود 10 روز پيش بود.

قريب 600 متر مربع از فارس به سامرا انتقال داده مي‌شود

وي در ادامه به تأمين فرش‌هاي مورد نياز حرم‌هاي مطهر از سوي مردم فارس اشاره كرد و گفت: اخيراً مقداري فرش را آماده‌ كرده‌ايم تا براي حرم امامين عسكريين در سامرا ارسال كنيم و اين فرش‌ها عمدتاً از محل نذورات مردم فارس از جمله شيراز تأمين شده است.

مهدي‌يار با يادآوري اينكه مردم فارس پيش‌از اين براي حرم‌هاي مختلف عتبات عاليات فرش ارسال كرده‌اند، ابراز كرد: نيازمندي‌هاي حرم‌ها با توجه به ساخت و ساز آن‌ها است و ما به صورت ناپيوسته براي آن‌ها فرش ارسال مي‌كنيم و اكنون هم تقريباً قريب 600 متر مربع فرش مهيا كرده‌ايم تا به سامرا انتقال دهيم.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات فارس در پايان از مردم فارس درخواست كرد كساني كه علاقه‌مند به مشاركت در سازندگي حرم‌هاي مطهر هستند، نذورات خود را به اين ستاد واقع در شيراز، خيابان مشير فاطمي، انتهاي كوچه 5 و يا در شهرستان‌ها به دفاتر ستادهاي عتبات عاليات خود اهدا كنند چرا كه اكنون شرايط بسيار مناسبي براي ساخت و ساز حرم‌هاي مطهر به لحاظ بين‌الملل مهياست و در ارتباط با حرم‌هاي مطهر هيچ مشكلي وجود ندارد.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین