عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
با هدف مشاركت فرهنگي عزاداران حسيني؛
قائم مقام مؤسسه جهاني آل البيت از راه اندازي شبكه اجتماعي «الاربعين» به منظور جمع آوري تصاوير راهپيمايي اربعين حسيني و بارگذاري آن در وب‌گاه «www.alarbaeen.com» خبر داد.
عقیق:احمد هاتف قائم مقام مؤسسه جهانی اطلاع رسانی آل البیت در گفت و گویی با اشاره به سابقه دیرین راهپیمایی اربعین حسینی گفت: عکس‌هایی که در نمایشگاه تصویر مؤسسه آل البیت وجود دارد مربوط به پنجاه یا شصت سال پیش هم هست.

قائم مقام مؤسسه جهانی آل البیت با اشاره به دوران سقوط صدام و شروع راهپیمایی اربعین دوباره سالانه شیعیان در عراق ابراز داشت: پوشش خبری و رسانه‌ای چنین مراسمی می‌تواند دنیا را تکان دهد؛ این قدرتی است که اگر رسانه‌های ما همت بیشتری به خرج دهند می‌توانند امام حسین (ع) و این اجتماع شکوهمند را در جهان توسعه دهند.

هاتف با اشاره به سفارشات حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی گفت: بزرگانی چون آیت الله سیستانی به دنبال شناسایی پیاده روی اربعین و تبلیغ آن در سراسر دنیا هستند.

وی درباره روند مستند سازی واقعه اربعین در عراق گفت: مؤسسه آل البیت به تنهایی قادر به پوشش خبری این مراسم نبود؛ به این منظور دو سال پیش دبیرخانه واقعه نگاری اربعین کار خود را با هدف واقعه‌نگاری و مستندسازی اجتماع اربعین حسینی در کشور عراق شروع کرده است.

قائم مقام مؤسسه جهانی آل البیت اهداف دبیرخانه واقعه‌نگاری اربعین را گسترده توصیف کرد و در تبیین آن گفت: جریان سازی واقعه نگاری هدفی است که این دبیرخانه به آن مشغول است؛ شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در این روند پیام رسان این دبیرخانه بوده‌اند مانند آقای انصاریان که با تشویق ما و تبلیغ در مجموعه خود سعی کردند که هدف ما که هر زائر حسینی یک خبرنگار حسینی باشد و یک رسالت زینبی‌وار داشته باشد.



پیاده روی اربعین واقعه‌ای مهم است که ما در انتقال این واقعه به آیندگان مسئولیم

هاتف با اشاره به تاریخ واقعه‌نگاری عاشورای حسینی ابراز داشت: ما برای انتقال این وقایع به آیندگان وظیفه داریم؛ هر زائری که به کربلا می‌رود باید با دید حسینی چند معجزه کرامت و زیبایی را نقل کند تا این جریان توسعه بیشتری پیدا کند.

وی با وجود محدودیت تعداد شیعیان عراق ابراز داشت: هر سال تعداد زائران حسینی بیشتر می‌شوند چون این پیام به کل دنیا می‌رسد و افراد به صورت مستمر اضافه می‌شوند.

قائم مقام مؤسسه جهانی آل البیت در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر علت عدم اطلاع رسانی درباره نمایشگاه تصویر مؤسسه آل البیت گفت: این دبیرخانه دو سال پیش اولین فراخوان خود را در سطح شهر قم با تبلیغ و پوستر فعالیت خود را آغاز کرد و نزدیک به چهار هزار تصویر جمع آوری شد؛ به صد و ده نفر نیز جایزه داده شد.

هاتف ادامه داد: نمایشگاه کوچکی برپا شد و تصاویر به نمایش در آمد؛ این حرکت به صورت آهسته توسعه می‌یابد و امسال که مکانی بزرگتر را به این نمایشگاه اختصاص داده‌ایم باید اعلام کنم که سال دیگر وسعت آن بیشتر خواهد شد.

وی ابراز داشت: امسال به جای فراخوان شبکه اجتماعی اربعین را راه اندازی کردیم زیرا در فراخوان کار فیزیکی ما زیاد می‌شود و این را به عهده مردم می‌گذاریم و این فعالیت را از تمام مردم می‌خواهیم؛ این جمع آوری آثار باعث خواهد شد که هر کسی به هر منظور از اربعین حسینی تصویربرداری می‌کند آن را به بانک اطلاعاتی مؤسسه آل البیت می‌سپارد تا سرمایه معنوی شیعیان از بین نرود.

قائم مقام مؤسسه جهانی آل البیت در توضیح عملکرد شبکه اجتماعی اربعین اظهار داشت: هر فرد می‌تواند یک اکانت برای خود تشکیل دهد و تصاویر خود را بارگذاری می‌کند و توضیحات خود را ذیل آن یادداشت می‌کند تا به واقعه نگاری ما از حادثه کربلا کمک کند؛ هر تصویر باید دارای توضیح باشد تا اثربخشی تصویر را چند برابر می‌کند.

هاتف در بیان مثالی شنیدنی گفت: در یک تصویر یک کالسکه و یک بچه خیلی کوچک در مسیر پیاده روی اربعین حسینی وجود دارد و ندانستن توضیحی درباره این عکس باعث کم ارزش دانستن آن می‌شود ولی وقتی عکاس ذیل این عکس می‌نویسد که این بچه دوازده روزه یک هفته از عمر خود را در مسیر اربعین بوده است متوجه می‌شویم عکس متعلق به بچه‌ای است که بیش از نیمی از عمر خود را در مسیر پیاده روی اربعین گذرانده است.

وی حضور در نمایشگاه تهران را اولین حضور حقیقی و غیر مجازی مجموعه تصاویر اربعین دانست و گفت: ما در توسعه فعالیت‌های خود در نمایشگاه قم، فضای مجازی و شهرستان‌های مختلف فعالیت خواهیم کرد؛ مؤسسات مختلف و ارگان‌های مختلف تصاویر زیادی پخش کرده‌اند ولی مرکزی باید وجود داشته باشد که این تصاویر را به نمایش بگذارد. 



هر فرد یک خبرنگار است و این خبرنگاران تنها به شیعیان ایران محدود نمی‌شوند

قائم مقام مؤسسه جهانی آل البیت از ارسال عکس‌های مردم شهر قم به سال اول نمایشگاه خبر داد و افزود: امسال در فضای مجازی تبلیغاتی انجام دادیم و امسال شاهد ارسال عکس‌هایی از کشورهای دیگر بویژه کشور عراق بوده‌ایم؛ مردم عراق به علت اینکه می‌دانند مجموعه ما زیر نظر آیت الله سیستانی است اعتماد زیادی دارند.

هاتف افزود: مؤسسه جهانی آل البیت پتانسیل خوبی دارد تا به عنوان محوریت این آثار قرار گیرد؛ به تازگی با حج و الزیارت جلسه‌ای داشتیم و قبول کردند که کار را ما انجام دهیم و از کانال حج و زیارت تبلیغات این کار انجام شود.

وی توضیح داد: سال گذشته ارسال آثار از کشورهای مختلف از طریق واتس آپ، تلگرام و ایمیل بود اما امسال قصد داریم که تنها از طریق شبکه اجتماعی «الاربعین» آثار را دریافت کنیم؛ کم کم افراد در سایت الاربعین ثبت نام می‌کنند و باگ کار گرفته شده و گزارش دادند که این شبکه اجتماعی هیچ مشکل نرم افزاری دیگری ندارد.

قائم مقام مؤسسه جهانی آل البیت با اشاره به نامه حجت الاسلام انصاریان به مؤسسه آل البیت درباره جمع آوری تصاویر اربعین گفت: حجت الاسلام انصاریان نیز درباره کار ما اعتقاد دارند که کار امام حسین (ع) است و اگر شما مخلصانه فعالیت کنید اباعبدالله (ع) کمک خواهد کرد؛ این کمک را ما در این دوران فعالیت خود دیدیم و جایی که با اخلاص کار کرده‌ایم خوب نتیجه گرفته‌ایم؛ اما کاری است بسیار بسیار سنگین و گسترده؛



هدف نهایی ما ارائه آثار به سراسر دنیا به همراه توضیحات به زبان‌های مختلف است

هاتف ابراز داشت: امام حسین نه تنها برای ایران، عراق و تشیع بلکه برای کل جهان است؛ بنابراین با توجه به پتانسیل کاری که داریم هدف نهایی خود را ارائه این آثار به زبان‌های مختلف به مردم دنیا گذاشته‌ایم تا تمام خاطرات و توضیحات عکس‌ها را به تمام زبان‌های مختلف ترجمه کنیم تا به دست مردم دنیا برسد.

وی افزود: کارهای قدیمی یکی از بخش‌هایی است که دو ماه قبل از اربعین به این ایده رسیدیم و کم کم مردم عکس‌های قدیمی خود را برایمان می‌فرستند؛ به علت اینکه سابقاً عکسبرداری رایج نبوده است مجموعه مجموعه از عکسان قدیم پیدا می‌کنیم؛ برنامه‌ای برای عید نوروز داریم که عده‌ای را برای جمع آوری عکس‌های قدیمی اربعین به آنجا بفرستیم.

قائم مقام مؤسسه جهانی آل البیت سایت «www.alarbaeen.com» را معرفی کرد و گفت: با ورود به این سایت می‌توانید اکانت مورد نظر خود را ساخته و عکس‌ها به نام خودتان منتشر شود. با هر سایزی آپلود شود این کار ارزشمند خواهد بود؛ نظر ما این است که این عکس را هر جای دنیا هر کسی دید و دوست داشت که آن را چاپ کرده و پوستر کند امکان این کار وجود داشته باشد بنابراین هیچ محدودیتی در حجم فایل ارسالی وجود ندارد؛ این عکس‌ها با آرم اربعین و نام عکاس نیز در آن وجود دارد.

منبع:رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین