عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۴
حجت الاسلام قرائتی اعلام کرد
رییس ستاد اقامه نماز با اشاره به «نماز و نهضت مسجدسازی» به عنوان شعار بیست و یکمین اجلاس سراسری نماز گفت: با حدود 50 میلیون تومان یک مسجد 100 متری بسازیم که البته این مساجد فاقد گنبد و مناره است.

نشست خبری بیست و یکمین اجلاس سراسری نماز بعد از ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز و حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی قائم مقام ستاد اقامه نماز در ساختمان مرکزی ستاد برگزار شد.

* تأکید بر ترویج نماز با استفاده از امکانات توسط هر شخص

قرائتی در بخشی از این نشست با بیان اینکه هر فرد مسلمانی باید حق نماز را ادا کند، خاطرنشان کرد: هر فردی با توجه به امکاناتی که دارد، می‌تواند به ترویج و تبلیغ نماز بپردازد، شاعر در شعر‌هایش، هنرمند در آثارش و خبرنگار در خبرهایش می‌تواند اقامه کننده نماز باشد.

وی با اشاره به آیه قرآن «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ»، افزود: یک ضرب‌المثلی است که می‌گوید: «کدخدا را ببین، ده را بساز»، حال خدا را ببینید و دل را بسازید.

قرائتی با بیان اینکه مناره‌ها و گنبدها در شهرها و روستاها می‌تواند نماد و یادآور مسجد و نماز باشد، اظهار داشت: وقتی از بالای شهر استانبول به این شهر نگاه می‌کنید این مناره و گنبدهای مساجد است که خودنمایی می‌کند.

وی خواستار ایجاد یک ستون روزانه برای نماز در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها شد و ادامه داد: کار برای نماز را عبادت بدانید و با نیت در این راه گام بردارید.

* تنها اجلاس داخلی که مقام معظم رهبری هر سال پیام می‌دهند

رییس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه «اجلاس سراسری نماز» تنها اجلاس داخلی است که هر سال مقام معظم رهبری به آن پیام می‌دهند، ابراز داشت: البته برای حجاج در سرزمین عرفات برای مراسم برائت از مشرکین هم معظم‌له پیام می‌دهند که در بعد خارجی است، اهمیت نماز از حج هم مهم‌تر است.

وی با تاکید بر اینکه مسجد سازی در کشور نیازمند یک نهضت فراگیر است،‌ افزود: ستاد اقامه نماز در راهنمایی خیرین برای ساخت مسجد همکاری لازم را می‌کند، ‌همچنین به کمک ارتش و سپاه با اجازه مقام معظم رهبری و کمک مالی خیرین می‌توانیم با حدود 50 میلیون تومان یک مسجد 100 متری بسازیم.

حجت‌الاسلام قرائتی در پایان تاکید داشت که مساجدی که در این طرح ساخته می‌شوند، دارای مناره و گنبد نیستند و نمای این مساجد مانند کاروانسرای عباسی «آجری» است.

*پیامی که راهکار اجلاس بیست و یکم شد

در ابتدای این نشست، کلباسی قائم مقام ستاد اقامه نماز با بیان اینکه تربیت دینی برای انسان و جامعه در سایه نماز ایجاد می‌شود، اظهار داشت: این نماز است که انسان را در برابر خداوند مسئولیت بار می‌آورد، برای همین اهمیت پرداختن به نماز در جامعه احساس می‌شد.

وی با اشاره به برگزاری بیست اجلاس سراسری نماز در سال‌های گذشته، افزود: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در نوزدهمین اجلاس سراسری نماز، رویکرد ستاد اقامه نماز دو سالی است که به نماد عینی نماز «مسجد» تغییر پیدا کرده است و در همین رابطه گام‌های موثری برای ارتقا سطح مساجد در کشور برداشته شده است. 

* شعار امسال اجلاس: «نماز و نهضت مسجدسازی»

در پایان سید محمد عبداللهی، دبیر بیست و یکمین اجلاس‌ سراسری نماز از برگزاری اجلاس در روزهای 15 و 16 شهریورماه در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر بررسی راهکارهای ساخت و ساز، احداث و تجهیز مساجد و اشاره به کمبود ده ها هزار مسجد در کشور شورای سیاستگذاری بیست و یکمین اجلاس سراسری نماز شعار «نماز و نهضت مسجدسازی» را برای اجلاس امسال انتخاب کرده است.

وی درباره سرفصل های مورد بحث در بیست و یکمین اجلاس سراسری نماز، افزود: حدود وظایف دولت در حوزه ساخت و ساز مساجد، بررسی راهکارهای مشارکت خیرین در ساخت مسجد و تسهیل سازی قوانین مربوطه به ساخت و تجهیز مساجد در راستای «نماز و نهضت مسجدسازی» در این دوره از اجلاس مورد توجه قرار می‌گیرد.

*افتتاح 14 مسجد در کرمانشاه در حاشیه اجلاس سراسری نماز

عبداللهی با اشاره به تشکیل هشت کمیته در بیست و یکمین اجلاس سراسری نماز گفت: کمیته فرهنگی، علمی و پژوهشی، کمیته تبلیغات و ارتباطات، کمیته پشتیبانی و خدمات، کمیته احیای مساجد استان، کمیته ارزشیابی و کمیته گروه‌های کاری از جمله این کمیته‌ها هستند.

وی با اشاره به حضور 800 مهمان در اجلاس بیست و یکم نماز، ادامه داد: 14 مسجد در کرمانشاه همزمان با برگزاری اجلاس افتتاح می‌شود، همچنین نتایج نشست‌ها و میزگردهای اجلاس‌های سراسری نماز امسال در قالب کتاب چاپ و در اختیار صاحب نظران، مهما‌ن‌ها و متولیان امر نماز در کشور قرار می‌گیرد.
 
منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین