عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۸۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
امام جمعه موقت تهران:
حجت الاسلام صدیقی، امام جمعه موقت تهران گفت: شیخ محمود تحریری معلمی ساخته و سازنده بود و مسجدی که ایشان در آن امام بود مملو از جوانان بود.
عقیق:پانزدهمین همایش ستارگان محراب (گرامیداشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران)، دهم بهمن ماه بعد از نماز مغرب وعشاء در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در خیابان قزوین برگزار شد.

 در این نشست حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به تاکید قرآن کریم بر تعظیم شعائر الهی گفت: مجالسی که در عاشورا و اربعین و مجلسی که برای عالمی بعد از٢٦ سال برگزارمی شود  تعظیم شعائر الهی است. حضور در چنین محافلی در روز قیامت به درد ما می خورد. قرآن کریم درآیه  ٣٢ سوره حج دراین زمینه می فرماید:  «ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب»، «کسانی که شعائر الهی را بزرگ می دارند، این کارشان نشانه تقوای دلشان است». با این آیه می توان به این نتیجه دست یافت که تعظیم شعائر حرف دل است و حضور در این محفل حضور فیزیکی  نیست بلکه تجلی قلب شماست.

وی ادامه داد: با مقدمه ای که بیان شد می توان به این موضوع پی برد که خداوند به مردم عادی و متن جامعه نفرمود به سراغ اهل علم بروید بلکه فرمود به اهل ذکر مراجعه کنید، بیان این موضوع نص قرآن کریم است که خداوند به طور واضح به آن اشاره می فرماید.

وی با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع)   نمونه بارز انسان های متقی بودند که  به مقام عینیت رسیدند، تصریح کرد: انسانی که اهل تقوا باشد خداوند او را در عرش خودش قرار می دهد و نوری به او عطا می کند  که راهش را تشخیص دهد.

 حجت الاسلام صدیقی با بیان اینکه انسان ها به سه صورت با خداوند متعال در ارتباط هستند، افزود: گروه اول کسانی هستند  که به خاطر بهشت خدا را اطاعت می کنند، گروه دوم به خاطر اینکه از عذاب خدا دور باشند از دستورات الهی پیروی می کنند و  گروه سوم به جهت آنکه اهل دل و معرفت هستند، از خدا پیروی می کنند. افرادی همانند آیت الله انصاری و آیت الله همدانی انسان هایی بودند که اهل بکا و اهل دل بودند. انسان هایی که دل خدایی داشته باشند دل را به خدا می سپرند.

وی با بیان ویژگی های شخصیتی مرحوم آیت الله تحریری گفت: این عارف کم نظیر، حکیم دوران  و انسانی بود که نور خدا تمام وجودش را گرفته بود. من دو شخصیت را این گونه دیدم، علامه طباطبایی و آیت الله بهجت. با دیدن آنها انسان احساس نمی  کرد که جسمی داشته باشند و فقط خدا در وجودشان بود. آیت الله طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان که تفسیر قرآن را به صورت آیه آیه بیان نموده است، اهل ذکر را کسانی می داند که اهل خشیت هستند. علما چراغ راه انسان ها هستند و با نوری که دارند می توانند انسان ها را راهنمایی کنند زیرا  افراد اهل دل را نباید با تسبیح  و رکوع و سجود طولانی شناخت بلکه افراد اهل دل، اهل خشیت هستند.

 حجت الاسلام  و المسلمین  صدیقی ادامه داد: عالم که دلش را به صاحب دل(خدا) بسپرد، صاحب دل آن را مدیریت می کند. مرحوم شیخ  محمود تحریری از چنین افرادی بود که کسانی که در محضر ایشان بودند برآن واقف هستند. انسان اگر بنده، تسلیم، بی توقع باشد به مقام  عبودیت دست می یابد مرحوم تحریری شخصیتی بود که برای علم خودش دنیا را قیمت نمی دانست و هرچه داشت را از خدا می دانست و با خدا معامله  می کرد. انسان  اگر این گونه باشد نور خدا در دلش بوجود می آید.

 امام جمعه موقت تهران با اشاره به دیگر ویژگی های شخصیتی مرحوم شیخ محمود تحریری  گفت:  ایشان عالم، معلم، ساخته شده و سازنده بود و مسجدی که ایشان در آن امام جماعت بود مملو از جوانان بود. ایشان جوانان را با روایات آشنا می کرد و به دنبال این بود که جوانان سازنده شوند و عالمانی همانند ایشان  نعمتهای الهی هستند که کلیدار بهشتند و دیگران را هم به این مسیر می آورند.

 در ابتدای این همایش، حجت الاسلام عباسی، مدیر ناحیه شهید نواب صفوی با اشاره اینکه مرحوم آیت الله شیخ محمود تحریری در عمرشان ثمرات و برکات بسیاری داشتند، گفت: از دریای پر فیض و شخصیت ارزشمند ایشان چهره های بسیاری تربیت شدند که در این محفل هم حضور دارند.
وی با اشاره به اینکه در محفلی که عارفان و صالحان باشند، در آن محفل رحمت الهی وجود دارد، بیان کرد: آیت  الله تحریری در مسجد محمدیه جلساتی برگزار و سخنرانی هایی انجام می دادند  و موجب خدمات شایسته  در آن منطقه بودند که فراموش نمی شود.

 در پایان این همایش حاج منصور ارضی، ذاکر اهل بیت(ع) به  مداحی پرداخت.

همچنین در این نشست از کتاب زندگی نامه آیت الله شیخ محمود تحریری با عنوان «عاشق دلسوخته» رونمایی به عمل آمد.

پیام  آیت الله سبحانی به مناسبت مراسم بزرگداشت آیت الله شیخ محمود تحریری

متن کامل این پیام بدین شرح است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی

رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً  

صَدَقَ اللهُ الْعَلِیُّ الْعَظیم (احزاب ٢٣)    

عالمان وارسته پس از طی مراحلی از علم و عمل، جامعه را از دو راه بسوی، کمال رهبری می کنند.

١. با علم و دانش خود، غبار جهل را از دلِ آنان می زدایند.

٢. از طریق رفتارهای خود، معلم انسانها می گردند و اعمال آنان اسوه و الگو برای دیگران می شود.

حدیث معروف ((کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم)) ناظر به همین گروه است که گذشته از طریق لسان و قلم، با رفتار خود دیگران را تعلیم می دهند.

مرحوم مغفور خلد آشیان، حجة الاسلام و المسلمین آیة الله جناب آقای حاج شیخ محمود تحریری که –رضوان خدا بر او باد- نمونه بارزی از این گروه بود. او علاوه بر اینکه در محضر عالمان بزرگ حوزه علمیه قم مانند : آیت الله بروجردی و حضرت امام اعلی الله مقامهما دروس عادی را فرا گرفته بود، در مکتب عرفان و اخلاق استاد بزرگ مرحوم علامه طباطبایی قدس سره پرورش یافت و به حد کمال رسید.

وجود چنین عالمان  بزرگ و عارفان حقیقی و استادان اخلاق در جامعه گفتار و رفتار آنان موثر و دگرگونی شگفتی در انسان های مستعد پدید می آورند.

این راد مرد الهی از مصادیق روشن گفتار امیر المؤمنین علیه السلام بود که در اوصاف متقیان می فرماید: ((لولاالاجلُ الذی کتبَ الله علیهم لم تستقرّ أرواحهم فی أجسادهم طرفةَ عین، شوقاً الی الثواب و خوفا من العقاب، عَظُم الخالق فی انفسهم فصغُرَ ما دونَه فی اعیُنهم)).

اینجانب علاقمند بودم در نکوداشت این عالم وارسته شرکت جویم ولی خواستم از همین راه دور با این پیام نارسا و نوشتار، در صف خریداران یوسف زمان قرار گیرم. و سلام و درود خود را به کلیه کسانی که این همایش را پدید آورده اند، تقدیم داشته و مسلماً نکوداشت این عالم وارسته نوعی خدمت به جامعه علم و تقوا است.

از فرزندان آن مرحوم خواهانم که راه و روش والد ماجد خود را در پیش گیرند و چراغی فروزان برای جوانان و کلیه علاقمندان به مکتب اخلاقی ایشان، باشند.
و سلام الله علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا

قم – حوزه علمیه – جعفر سبحانی
١٩ ربیع الثانی ١٤٣٧ برابر١٠/١١/٩٤


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین