عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
افشین علا گفت: حضرت ام البنین فرزندان خود را به گونه‌ای پرورش ‌می‌دهد که نمونه‌اش را در روز عاشورا می‌بینیم. ام البنین چند فرزند خود را از دست می‌دهد اما داغ اصلی‌اش امام حسین(ع) است.

عقیق: افشین علا شعر بسیار زیبایی برای حضرت ام البنین دارد که این غزل، بسیار دلنشین و تاثیر گذار است. به مناسبت فرار رسیدن سالروز وفات  حضرت ام البنین، گفت‌وگوی کوتاهی با این شاعر داشتیم که در ادامه می‌آید.

از علا ابتدا درباره حال و هوای سرودن این شعر پرسیدیم که گفت: غزل، خودش وصف حال است و خودش همه چیز را بیان می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای سرودن شعر به سراغ شخصیت حضرت ام البنین رفته است، اظهار داشت: اولا علاقه شخصی من به ایشان باعث سرودن این شعر شد. ایشان یکی از چهره‌های تاثیر گذار تاریخ اسلام است و بی‌نهایت به ایشان ارادت دارم.

وی افزود: از سوی دیگر فکر می‌کنم نقش ایشان تاکنون کم‌رنگ بیان شده و در حد همسر شخصیتی چون علی(ع) از ایشان تکریم شده است در حالی که ایشان می‌تواند در جامعه ما نماد زن فداکار و اوج ظرفیت یک زن باشد برای عشق ورزیدن به فرزندان همسرش. او فرزندان خود را به گونه‌ای پرورش دهد که نمونه‌اش را در روز عاشورا می‌بینیم. ام البنین چند فرزند خود را از دست می‌دهد اما داغ اصلیش امام حسین(ع) است.

علا در پاسخ به این سوال که به یاد دارد این شعر را در چه حال و هوایی سروده است یا خیر اظهار داشت: به یاد نمی‌آورم. چون شعرهای آیینی این طور نیست که در مناسبت‌های خاص سروده شوند. مضامین شعر آیینی اگر آمیخته با جان شاعر نباشد و صرفا در مناسبت‌ها جوشش پیدا کند، اصالت خود را از دست می‌دهد. شعر و شعور آیینی باید در جان ما مستمر و خلاق باشد و به بهانه مناسبت‌ها نباشد.

 

رهبر انقلاب همراه به شعرهای من محبت داشته‌اند

این شاعر همچنین درباره واکنش رهبر انقلاب و دیگر شاعران در زمانی که این شعر را در محضر رهبر انقلاب خوانده، گفت: واکنش خاصی به یاد ندارم. رهبر انقلاب هم شعر شناس است و هم همیشه به شعرهای من محبت داشته‌اند. در مورد این شعر هم فکر می‌کنم خیلی پسندیدند و محبت کردند.

علا در پاسخ به سوال که آیا برای دیگر شخصیت‌های کربلا یا زنان دیگر کربلا شعر سروده یا خیر، اظهار داشت: برای حضرت زینب، حضرت سکینه،حضرت رقیه و حتی برای ام وهب، مادری که سر فرزند شهیدش را به طرف دشمنان پرتاب کرد و گفت هدیه‌ای که در راه خدا دادم پس نمی‌گیرم، شعر سروده‌ام.

در ذیل متن شعر افشین علا در وصف حضرت ام‌البنین و نیز فیلم شعرخوانی وی در محضر رهبر انقلاب در ذیل می‌آید که در رمضان 1431 هجری قمری قرائت شده است.



منبع: فارس

211001

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین