عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
دستاوردهای نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی/
سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی به شکلی کاملا مجزا و توسط فعالان عرصه مجازی جبهه انقلاب اسلامی اداره می‌شود و در بخشهای «رسانه های برخط»، «بازی»، «پویانمایی»، «نرم افزارهای چند رسانه ای و تلفن همراه» و «سرویس و خدمات اینترنی» طراحی شده است.

عقیق:در سالیان اخیر فعالیت نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی یکی از جلوه های حضور جریان فرهنگی مومن در حوزه رسانه و فناوری های نوین و دیجیتال است.

اگرچه به دلیل تاخیر ورود جریان های اصیل اسلامی در رسانه و فضای مجازی، نباید انتظار یک انقلاب عظیم در این فضا را به این سرعت از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی داشت،هرچند که در این مدت کوتاه حضور جهادی و انقلابی شاهد دستاوردهای عظیمی در مقابله با جریان های معارض بوده ایم، اما فعالیتهای گسترده جریان انقلابی در سالیان اخیر در فضای رسانه را نمی توان از نظر دور داشت. رسانه های جریان انقلابی امروز، پنجه در پنجه امپراطوری رسانه ای استکبار انداخته اند و در «جنگ نرم» نابرابر به دفاع از کیان انقلاب می پردازند.

فرهنگ اسلامی و تفکر انقلابی نه تنها می تواند دارای مکانیزم های تغییر دهنده در فضای مجازی باشد، (چنانکه با تجربه انقلاب اسلامی یکبار این اتفاق در فضای حقیقی رخ داده است) بلکه با ظرایفی که دارد می تواند در مصافی منطقی و استدلالی ظرفیت های هنری و ذوق نشات گرفته از اسلام انقلابی را به رخ بکشد.

رهبر معظم انقلاب همواره در توصیه هایی که در حوزه ارتباطات و فضای مجازی داشته اند. راهبردهای جدی و نقشه راهی مهم را پیش روی مسئولین امر قرار داده اند. ایشان با تشکیل شورای عالی فضای مجازی اهمیت تاثیر رسانه، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را گوشزد کرده اند و عدم برخورد انفعالی با موضوع فناوری های نوین را خواستار شده اند. ایشان در دیداری که با اعضای شورای عالی فضای مجازی داشتند در این باره گفته اند: باید با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه‌ی فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به تأثیرگذاری فضای مجازی به‌عنوان یک قدرت نرم در عرصه‌های مختلف، بر لزوم حفظ حریم امنیت اخلاقی جامعه در این فضا تأکید کرده و گفته اند: لازمه‌ی حضور تأثیرگذار در فضای مجازی، «تمرکز در تصمیم‌گیری، جدیت در اجرا بدون ازدست‌دادن زمان، هماهنگی بین دستگاه‌ها و پرهیز از موازی کاری» است.

شاید در میان همه علمای جهان اسلام معدودی باشند که به طور جدی از ورود به عرصه رسانه و سینما حمایت کنند و بی شک یکی از این شخصیتها رهبر انقلاب است. لکن توصیه های ایشان برای فعالیت در فضای مجازی به واسطه قالب غربی رسانه از همان جنس توصیه هایی است که به سینماگران دارند؛ پوشیدن زره تقوا در میدان هایی چون فضای مجازی مهم و حیاتی است که جریان انقلابی در رسانه در مقابله با جریان سکولار از این تمایز ارزشمند بهره مند است.

در سالیان اخیر فعالیت نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی یکی از جلوه های حضور جریان فرهنگی مومن در رسانه و فناوری های نوین و دیجیتال است. نمایشگاهی که با ظرفیت رسانه های انقلابی و توانمندی های  جناح فرهنگی مومن در دو دوره گذاشته توانسته است، منشا اثرات مثبتی در فضای مجازی باشد. در شرح اهداف اولین «نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی»،  توسعه عدالت از طریق ایجاد دسترسی همگانی به خصوص برای شهرستان‌ها، ارتباط مستقیم و تعاملی شرکت‌ها و مخاطبانشان در فضای مجازی، برگزاری بلند مدت نمایشگاه در فضای مجازی، ایجاد فرصت برابر معرفی محصولات و خدمات برای شرکت کنندگان نمایشگاه و ایجاد دسترسی سریع، آسان و ارزان به نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است.

نمایشگاهی برای جریان انقلابی

«نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی» به شکل یک نمایشگاه تخصصی به صورت مستقل از نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال برگزار می شود. «نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال» عنوان نمایشگاه دیگری است که تا چندی پیش از سوی وزارت ارشاد برگزار می شد اما در در مردادماه ۱۳۹۳ طی نشستی تفاهم نامه رسمی همکاری میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور واگذاری رسمی اجرای نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال (ITDMEX) توسط بخش خصوصی به امضاء رسید. رییس شورای عالی فضای مجازی درباره این واگذاری گفته بود: واگذاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال به بخش خصوصی امری مهم، درست و اصولی است و امیدوارم بخش خصوصی بیش از گذشته وارد این حوزه شود.

در این میان اما سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی به شکلی کاملا مجزا و توسط فعالان عرصه مجازی جبهه انقلاب اسلامی  اداره می شود و  در بخشهای «رسانه های برخط»، «بازی»، «پویانمایی»، «نرم افزارهای چند رسانه ای و تلفن همراه» و «سرویس و خدمات اینترنی» طراحی شده است.

اگرچه سایر نمایشگاههای دیجیتال با استقبال کمتر مخاطبان مواجه می شود، اما نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی با ظرفیتی که در فضای اجتماعی به وجود آورده، توانسته است اقشار مختلف جامعه از قبیل دانش آموزان، مجموعه اولیا و مربیان و نخبگان دانشگاهی، خانواده های شهدا، مسئولان انقلابی و عموم مردم را به مخاطبان اصلی خود تبدیل کند.

دستاوردهای فراوانی از برگزاری این نمایشگاه در سالهای گذشته به وجود آمده است که از این میان می توان به حضور بیش از 300 یگان عملیاتی در عرصه جنگ نرم و فضای مجازی، توزیع ده ها هزار محصول فرهنگی در قالب  2200 عنوان در میان مخاطبان، رونمایی از کیوسک رسانه جبهه فرهنگی انقلاب، استقبال ده ها مجموعه فرهنگی از محصولات تولیدی نمایشگاه، حضور بیش از یکصد و پنجاه پایگاه اینترنتی فعال در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، مشارکت 70 موسسه در حوزه تلفن همراه با نگاه و سلایق مختلف و فضاسازی برای آگاهی عموم مردم از سواد رسانه ای و ده ها دستاورد تبعی دیگر اشاره کرد.

در نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی در سال 91، بخش های متعددی با فعالیت های گسترده شروعی متفاوت برای این نمایشگاه را رقم زدند. معرفی معارف اسلامی و اهل بیت علیهم السلام و بررسی آثار و نوشته های پیرامون موضوعات دینی، معرفی وتبیین اهداف انقلاب اسلامی ایران در بخش انقلاب اسلامی نمایشگاه ، حضورغرفه های نرم افزارهای چند رسانه ای و رسانه های برخط و ارائه محصولات پیرامون انقلاب اسلامی ، برگزاری نشست هایی پیرامون مبانی انقلاب اسلامی و دیدگاه های امام خمینی(ره)، فعالیت غرفه هایی با محتواهای چند رسانه ای و به منظور شرح الگوهایی برای سبک زندگی اسلامی ایرانی و برگزاری نشست های پژوهشی برای بررسی هنجارها و ناهنجاری های موجود در الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی، تولید نرم افزارهای چند رسانه ای و رسانه های برخط ای که با موضوع بررسی تاریخچه قیامهای بیداری اسلامی و تحولات صورت گرفته در کشورهای اسلامی، برگزاری نشست های تخصصی پیرامون بررسی وضعیت قیام های منطقه و نیزالگویی متعالی برای این قیام ها و همچنین بررسی ابعاد گسترده تری از بیداری اسلامی و معرفی نمادهای دفع مقدس به وسیله طراحی های دکور و جلوه گری های محیطی از جمله فعالیت های نمایشگاه اول رسانه های رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی بود.

گفته شده است در دوره سوم نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی ،«سواد مجازی» ویژه نمایشگاه  شامل نشستها و کارگاهها، تهدیدها و فرصتها، کلینک و درمانگاه اعتیاد اینترنتی و بخشهای متنوع دیگر برگزار خواهد شد.

سواد رسانه ای و سواد مجازی از مولفه های مهم آگاهی بخشی به عموم مردم در جهت محفوظ ماندن در برابر آسیب های فراوان شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است که در دوره پیش رو نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

افق های پیش رو در فضای رسانه ای، نوید بخش روزهای امید بخشی برای فضای دیجیتال و حضور جدی جریان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این عرصه است.

منیع:سراج24

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین