عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۶۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
یکی از شهدای انقلاب جمهوری اسلامی را در خواب دیدم، گفت برائت نامه ام را به دستم دادند دیدم روی آن ضربدر کشیده و آن را باطل ساخته اند!
عقیق:در ادامه فیش منبر کوتاه با موضوع«حفظ آبرو» را بخوانید.

آیه:

یا أَیُهَا الَذینَ آمَنُوا اجتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَنِ إِنَ بَعضَ الظَنِ إِثمٌ وَ لا تَجَسَسُوا  (حجرات/12)

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید! از بسیارى از گمان ها بپرهیزید، چرا که بعضى از گمان ها گناه است و هرگز (در کاردیگران) تجسس نکنید.

واژه آبرو : آبرو به معنای اعتبار، قدر، جاه،‌ شرف،‌ عِرض و ناموس است.

توضیح کوتاه:

طبق روایات متعدد از وظایفِ دینىِ هر انسانی این است که همواره مراقبِ عزتِ خویش و عزتِ برادرانِ ایمانى خودباشد، نه قدمى بردارد که مایه ذلتِ خودش شود و نه به آبروىِ برادرانِ دینى خود آسیب برساند.

در اهمیت حفظ آبروی دیگران همین بس که، اسلام براى اثبات زنا، چهار شاهد مقرر کرده است، و حتى اگر سه شاهد گواهى دهند و نفر چهارمی برای شهادت پیدا نشود هر سه شلاق مى‏خورند، چراکه تا امکان دارد نباید آبروی شخص گناهکار برود ولى براى اثبات قتل، دو شاهد کافى است. بازار شایعات را داغ نکنیم و با نقل شنیده‏ هاى بى‏ اساس، آبرو و  حقوق افراد را از بین نبریم. آبروى زن و مرد مومن، محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگى است.

حسابِ شخصیت‏هاى مذهبى را از حساب خانواده و نزدیکان آنها جدا کنیم. چرا که در خانواده انبیا نیز،مسایل ضد اخلاقى همچون حسد و حیله میان فرزندان بوده است. عیوب مردم را به بهانه ی دلسوزی و همدردی بازگو نکنیم و در مجالس و دور هم نشینی ها اجازه ندهیم علاوه بر غیبت و تهمت آبروی شخصی از بین برود خصوصا شخص غایب.

حدیث:

قال الصادق (علیه‏ السلام) : مَن رَوَى عَلَى مُومِنٍ رِوَایَةً یُرِیدُ بِهَا شَینَهُ وَ هَدمَ مُرُوءَتِهِ لِیَسقُطَ مِن أَعیُنِ النَاسِ أَخرَجَهُ اللَهُ مِن وَلَایَتِهِ إِلَى وَلَایَةِ الشَیطَانِ فَلَا یَقبَلُهُ الشَیطَانُ. (الکافى/ ج2)

امام صادق (علیه‏ السلام) فرمودند: هر کس به زیان مومنى سخن بگوید و از آن رسوایى او و از بین بردن مردانگى‏ اش را بخواهد تا از چشم مردمان بیفتد، خداوند او را از ولایت خودش به ولایت شیطان مى‏ اندازد ولى شیطان هم او را نمى‏ پذیرد.

داستان:

یکی ازاساتید دانشگاه اصفهان که شاگرد آیه الله جوادی (دامت برکاته) بوده است اظهار داشت یکی از شهداء انقلاب جمهوری اسلامی را در خواب دیدم، گفت برائت نامه ام را به دستم دادند دیدم روی آن ضربدر کشیده و آن را باطل ساخته اند، گفتم به چه مناسبت ضربدر بطلان خورده است؟ گفتند شما موقعی که درآموزش و پرورش بودی خانمی را بی جهت از کار بر کنار کردی واین مظلمه است که برائت نامه شما را باطل ساخته است و از من خواست که درباره ی استحلال ازآن خانم تلاش کنم. من از خواب بیدار شدم به سراغ برادر آن شهید رفتم و با هم به سراغ آن خانم رفتیم و مطلب را اظهار کردیم آن خانم گفت اوحیثیت و آبروی مرا از بین برد و مرا بیچاره کرد من راضی نمی شوم گفتیم نصف اموال او را به شما می دهیم راضی شو راضی نشد.

آبى است آبرو که نیاید به جوى باز         از تشنگى بمیر و مریز آبروى


منبع:روضه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین