عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۶۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
كسى كه با دريافت وام منزل مسكونى ساخته و يا ساير لوازم زندگى را بصورت قسطى تهيه كرده است، آيا در صورت فراهم بودن شرايط استطاعت بايد حجة الاسلام بجا آورد؟
عقیق:سوال:كسى كه با دريافت وام منزل مسكونى ساخته و يا ساير لوازم زندگى را بصورت قسطى تهيه كرده است، آيا در صورت فراهم بودن شرايط استطاعت بايد حجة الاسلام بجا آورد؟
جواب:اگر مطمئن است كه در زمان پرداخت اقساط وام مى‏تواند آنها را ادا كند و ساير شرايط استطاعت را نيز دارد حج بر او واجب است. (آيت‌الله خامنه‌اي)

سوال:آيا كسى كه مقروض است، جايز است كه به حج برود يا صدقه بدهد؟ يا بايد قرض خود را باز پس دهد؟
جواب:اگر قرض مدت دار باشد و مدت آن سر نرسيده و يا طلبكار فعلاً مطالبه طلب خود نكند، مانع ندارد كه حج برود يا صدقه بدهد. (آيت‌الله خامنه‌اي)

سوال:شخصى كه مخارج حج را دارد، امّا در برگشت از سفر حج براى دادن وليمه يا مخارج زندگى مقروض مى شود و يا به وجوه شرعى مانند خمس وزكات نيازمند است، آيا چنين شخصى مستطيع است؟
جواب:چنانچه براى مخارج زندگى مقروض مى شود مستطيع نيست ولى چنانچه بعد از برگشت از وجوه شرعيه تأمين مى شود، مستطيع است. (آيت‌الله فاضل لنكراني)

سوال:شخصي مديون است و زمان پرداخت دين رسيده و قادر بر اداي آن مي‌باشد و دائن جداً دين خود را مطالبه مي‌نمايد و به هيچ وجه راضي به تأخير نيست؛ آيا جايز است چنين شخصي قبل از اداي دين به حج مشرف شود يا نه؟ و حج واجب و يا مستحب از او صحيح است يا نه؟
جواب:درصورتي‌كه شخص مديون ثروتمند باشد، اداي دين و بجا آوردن حج هر دو بر او واجب است و اگر عصياناً اداي دين نكرده مكّه برود، گناه كرده، ولي حج او صحيح است. بلي، اگر قبلاً مستطيع نبوده و فعلاً هم اگر دين را ادا كند، نمي‌تواند به مكّه برود و حج بر او واجب نيست، زيرا مستطيع نيست، ليكن مع ذلك اگر معصيت كند و حج برود، حج او صحيح است، ولي كفايت از حَجّة الإسلام نمي‌كند و پس از حصول استطاعت، واجب است دوباره مكّه برود و در صحت حج، فرقي بين حج واجب و مستحب نيست. (آيت الله صافي گلپايگاني)

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین