عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۶۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
چرا «کِلَش» حرام اعلام شد
بازی «کلش آف کلنز» (جنگ قبایل) را شرکت «سوپر سل» در ۲۰۱۰ در شهر هلسینکی فنلاند ساخت و توانست در سال ۲۰۱۲ طبق اعلام سایت «ویکی پدیا» افزون بر دو میلیون و ۴۰۰ هزار دلار درآمد کسب کند.
عقیق:مدیر اجرایی این شرکت «ایلکا بانین» یهودی تبار است و توانسته این بازی را در کمترین زمان ممکن به یکی از بازی‌های پرطرفدار در میان نوجوانان و جوانان جهان تبدیل کند.
چندی پیش حکم شرعی این  بازی رایانه‌ای  در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده منتشر می‌شود و برخی از مکلفان به سبب طرح  موضوع  شرعی آن، استفتای علما و مراجع را در دستور کار قرار می‌دهند.
در پی طرح این موضوع و پاسخ شرعی برخی از مراجع تقلید، «سید خضیر المدنی» از وکلای آیت‌الله سیستانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در کربلا اعلام می‌کند، آیت الله سیستانی خرید و فروش و تجارت و بازی کردن با آن را به طور کامل تحریم کرده است.
همچنین دفتر آیت الله سیستانی اصل فتوا را روی صفحه شخصی ایشان می‌گذارد و اعلام می‌کند: «طبق نظر آیت الله سیستانی فروش این بازی صحیح نیست و اصل بازی کلش نیز مجاز نمی باشد و در عین حال می‌توان به آراء فقهای دیگر در این خصوص مراجعه کرد.» اما در خصوص علت تحریم این بازی، سایت رسمی «عتبه حسینی» به نکته قابل توجهی اشاره می‌کند: «با توجه به اینکه امکان ارتقای بازی طبق خواسته‌های بازی کننده وجود دارد، تروریست‌های داعش بتازگی توانسته‌اند این بازی را متناسب با سیاست‌های خود دستکاری کنند و از طریق آن در میان نوجوانان و جوانان سربازگیری کنند.»
این سایت با اشاره به اینکه بازی کلش انعکاسی از جنگ‌ها و سلاح‌های واقعی در فضای مجازی است، ادامه می‌دهد: « گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه توانسته است که این بازی را متناسب با سیاست‌های خود ارتقا دهد.
به نوشته سایت عتبه حسینی، گروهک تروریستی داعش توانسته برخی از شخصیت‌های جنایتکار را همشکل داعشی‌ها طراحی کرده و موسیقی آن را به سرودهای داعش تبدیل کند و با اضافه کردن شعارهای «الله اکبر» و پرچم داعش به این بازی، آن را متناسب با خواست خود تغییر دهد.
سایت عتبه حسینی ابراز تعجب کرده، معمولاً 70 درصد بازی به گونه‌ای است که همواره گروه‌های جنایتکار به نیروهای منظم نظامی حمله ور شده و اقدام به قتل و کشتار و تخریب می‌کنند.
بازی کلش آف کلنز که ترجمه فارسی آن «جنگ‌های عشایر» یا «جنگ قبایل» است، بازی کننده می‌تواند با خواست خود، یک شهر یا پادگان نظامی را ایجاد و نیروهای خود را آموزش داده و سپس برای گرفتن غنیمت، دست به غارت و کشتار بزند.
حجت الاسلام محمود رضا قاسمی، مدیر مسؤول مؤسسه فرهنگی هنری «سبک زندگی آلاء» نیز در تشریح اهداف و پیامدهای بازی کلش آف کلنز (clash of clans) به «شبستان» می‌گوید: راهبردها و تاکتیک‌های این بازی دقیقاً مورد استفاده گروه‌های تروریستی تکفیری است.
وی می‌افزاید: عرضه این بازی در سال 2012 از سوی شرکت سوپرسلِ فنلاند به بازار، همزمان با آغاز فعالیت‌های جنایت‌آمیز گروهک تروریستی داعش بود و اتفاقاً آن‌ها از این بازی استفاده ابزاری بسیاری می‌کنند. در حقیقت غرب هر گاه برنامه‌ای برای کشوری یا منطقه‌ای دارد، پیش از آن با تولید فیلم‌های هالیوودی، بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشین، زمینه سازی و مقدمه چینی می‌کند و بازی کلش آف کلنز را نیز می‌توان الگویی از پیش طراحی شده فعالیت‌های گروه تروریستی داعش دانست.
حجت الاسلام قاسمی با بیان اینکه از سوی دیگر در بازی کلش آف کلنز، تصاویر افراد همچون تکفیری‌ها با ریش‌های بلند است، به گونه‌ای که در ذهن جوان و نوجوان، چهره داعش تداعی می‌شود و اتفاقاً به این افراد در بازی افتخار می‌شود، می‌گوید: نکته مهم دیگر بازی کلش آن است که فرد باید ساختمان‌های بیشتری را تصاحب کند که راه‌های گوناگونی (غیر متعارف) پیشِ روی او گذاشته می‌شود. همچنین به او آموزش داده می‌شود، در صورت شکست‌های پی در پی، ضربه نهایی وارد کند و حصارهای مختلفی دور خود بچیند و اهداف چند منظوره‌ای را پشت سر هم دنبال کند.
وی با اشاره به تحریم اصل این بازی و فروش آن از سوی آیت الله سیستانی از مراجع عالیقدر جهان اسلام، یادآورمی شود: شاید این تحریم به دلیل استفاده از پرچم داعش، القای حس ویرانگری و... به فرد باشد.
برخی از کاربران نیز از وجود شعارهای فراماسونری در فضای این بازی که به صورت حرفه‌ای کارگذاشته شده است، از جمله چهره شیطان، خبر می‌دهند و اذعان می‌دارند، این روشی است که گروه‌های فراماسونری همواره در کاربرد نمادهای خود به صورت اسرارآمیز بهره می‌برند. یکی از کاربران در این ارتباط می‌نویسد: «می توان بازی کلش آف کلنز را هم مثل خیلی از بازی‌های دیگر، ولی با خلاقیت بیشتری که سازندگان آن در طراحی آن انجام دادند هم جزء بازی‌های فراماسونری و شیطان‌پرستی دانست. هرچه بیشتر به محیط بازی بیشتر دقت کنید، نمادهای گوناگونی از شیطان‌پرستی را می‌شود در آن دید که دور از چشم ما در محیط بازی جا داده شده‌اند. قرار دادن این نمادها و دیدن آن شاید برای ما موضوع ساده‌ای باشد، ولی این پرسش را از خودتان بپرسید اگر این نماد‌ها بی‌ارزش هستند، چرا در محیط بازی و آن هم دور از چشم مخاطبانشان قرار دارند؟»

منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین