عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
مسئول کمیته طرح و برنامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن خبر داد:
تیم ملی قرآن در رده‌های سنی مختلف و در دو رشته حفظ و قرائت فعالیت خود را آغاز می‌کند.

عقیق:داوود تک‌فلاح، مسئول کمیته طرح و برنامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن با اشاره به تشکیل تیم ملی قرآن گفت: در گذشته رتبه‌بندی قاریان برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی بر مبنای امتیاز اکتسابی آنها بوده که بر همین اساس نفر اول، در رقابت‌های بین‌المللی ایران، نفر دوم  در مسابقات مالزی و نفر سوم در مسابقات کشورهایی مانند عربستان، امارات یا پاکستان به تلاوت می‌پرداختند و به طور معمول فردی که در یکی از این رقابت‌ها مقامی به دست می‌آورد، صاحب جایگاه ممتازی در امور قرآنی کشور می‌شد و سایر قاریان خذف می‌شدند.

وی اضافه کرد: امسال در شورای راهبردی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن بر آن شدیم تا برای جلوگیری از حذف سایر قاریان و بی‌انگیزه شدن آنان، تیمی تحت عنوان تیم ملی قرآن تشکیل شود تا افرادی که حد نصاب لازم را کسب کرده و یک سال تمام برای درخشیدن در مسابقات داخلی در تکاپو بوده‌اند اما در رقابت‌های بین‌المللی جایگاهی نداشته‌اند، در چارچوب تیم‌ملی به فعالیت بپردازند.

تک‌فلاح تصریح کرد: این افراد که به عنوان قاری ممتاز شناخته می‌شوند امسال برای اولین بار اعضای تیم ملی قرآن را در حوزه‌ قرائت تشکیل می‌دهند و این تیم در حوزه‌ حفظ نیز سال آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مسئول کمیته طرح و برنامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن تصریح کرد: با تشکیل این تیم قاریان خوب ما پس از کسب مقام به حال خود رها نمی‌شوند و با برنامه‌های آموزشی که برای اعضا درنظر گرفته می‌شود به ارتقای سطح کیفی آنها کمک می‌شود.

تک‌فلاح اشاره کرد: هدف دیگر از ایجاد این تیم آموزش قاریان برای شکل‌دهی شخصیت تلاوتی این افراد و صاحب سبک شدن آنها است، چرا که قاریان ما امروزه به تلاوت‌های تقلیدی و حداکثر تلفیقی می‌پردازند.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر بعد از آموزش‌های ارائه شده به افراد تیم، آزمونهایی به عمل می‌آید و اعضایی که بالاترین میانگین امتیاز را در کل آزمونها کسب کند به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شوند و بعد از این لزوماً دیگر نفرات اول اعزام نخواهند شد.

مسئول کمیته  طرح و برنامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن بیان کرد: ممکن است نفر سوم مسابقات قرآنی داخلی در چارچوب آزمونهای تیم بدرخشد و با کسب رتبه‌ اول، حائز شرایط اعزام به رقابت‌های بین‌المللی شود.

تک‌فلاح خاطر نشان کرد: در قالب تیم ملی قرآن علاوه بر ابعاد فنی، پرورش ابعاد اخلاقی و تربیتی قاریان نیز مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای اعزام افراد تیم ملی قرآن به مسابقات بین المللی، علاوه بر ممتاز بودن در چارچوب تیم به تطابق شیوه‌ قرائت قاری با مسابقه‌ پیش رو هم توجه می‌شود برای نمونه ممکن است نفر دوم تیم نسبت به نفر اول هم‌خوانی بیشتری با شرایط رقابت‌های مالزی داشته باشد و به مسابقات اعزام شود.

مسئول کمیته طرح وبرنامه‌ی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن با بیان اینکه حد نصاب مشخصی برای ورود قاریان به تیم ملی قران وجود ندارد، گفت: هیچ ضمانتی برای گنجاندن تعداد مشخصی قاری در ساختار تیم و عضویت دائم قاریان در آن وجود ندارد، بلکه آنها باید آمادگی خود را همیشه حفظ کنند تا جایگاه ثابتی در تیم داشته باشند.

وی با اشاره به رقابت های ورزشی افزود: در رقابت‌های کشتی برای نمونه در وزن 48 کیلوگرم رقابت‌های انتخابی تیم ملی را برگزار می‌کنیم تا یک نفر بعد از مراحل تعیین سطح به نمایندگی از تیم عازم می‌شود، ولی این‌گونه دسته‌بندیها در مسابقات قرآنی وجود ندارد و تعداد افراد واجد شرایط بیش از یک نفر خواهد بود.

مسئول کمیته طرح و برنامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن اظهار داشت: پیش از تشکیل این تیم کرسی‌های تلاوت در رادیو و تلویزیون فقط به قاریان بین‌المللی اختصاص داشت و در مجالس و محافل مهم تنها از این قاریان استفاده می‌شد اما از طریق هماهنگی‌های شورای عالی قرآن، ضمن اختصاص دادن کرسی های تلاوت به قاریان تیم ملی قرآن، امتیاز‌های هم از طرف بنیاد نخبگان به آن‌ها اعطا می شود.

تک‌فلاح خاطرنشان کرد: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر قهرمان‌پروری والگوسازی قاریان در جامعه، دوره‌هایی را در فعالیت‌های تیم پیش بینی کرده‌ایم تا در یک همکاری جسمی اعضای تیم را به الگوهایی مناسب برای عموم مردم بدل کنیم.

مسئول کمیته طرح و برنامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن با  ذکر این نکته که این تیم در رده‌های سنی مختلف تشکیل می‌شود، افزود: تاکنون مراحل ارزیابی و رتبه‌بندی مرحله‌ای از بین برادرانی که در مسابقات اوقاف کرمانشاه شرکت کرده‌اند و حد نصاب لازم را  بدست آورده‌اند، انجام شده است.

تک‌فلاح در پایان از تشکیل تیم ملی قرآن از میان قاریان نیروهای مسلح برای رقابت بین‌المللی ارتش‌های مسلمان خبرداد.

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین