عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۵۰۸
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه لقب "رحمت الواسعه" به الله، رسول الله و بقیه الله اطلاق می شود، گفت: غیر از الله تنها کسی که در این عالم به عنوان رحمت واسعه نامیده شد، امام زمان(ع) است که در حدیث لوح به آن اشاره شده است.
عقیق:حجت الاسلام عباس رمضان علیزاده با اشاره به فراز " اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصوُبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَالرَّحْمَةُ الْواسِعَةُ ..."  سلام بر تو اى پرچم برافراشته و دانش ریزان و فریادرس خلق و رحمت وسیع حق گفت: غوث به معنای فریادرس و فریادخواهی، یاری کردن و به معنای دادرس هم می گویند.

وی با اشاره به معنی دادرس خاطرنشان کرد: بهترین دادرس درماندگان دو گروه هستند. یکی الله و دیگری اولیاالله، در مورد الله در ادعیه ای مانند دعای جوشن آمده است که یا غیاث المستغیثین، یا غیاث من لا غیاث له، ای دادرس کسی که دادرس ندارد یا این عبارت "ای دادرس من در نزد گرفتاری هایم."

حجت الاسلام رمضانعلی زاده با بیان اینکه همه اولیای الهی و رسول الله و آل الله داد رسند چون همه مظهر صفات اسما الهی هستند، اظهارداشت: همه پیامبران همه امامان دادرس هستند اما در روایات و ادعیه چهار امامند که تصریح شده است به اینکه غوث و غیاثند، یکی امام علی(ع)، امام حسین(ع)، امام رضا(ع) و امام مهدی(ع).

این پژوهشگر مهدوی تصریح کرد: در زیارت نامه 17 ربیع که روز ولادت رسول الله است، زیارتنامه ای از امام صادق(ع) درباره امام علی(ع) آمده که اتحاد بین پیامبر و امام علی(ع) را می رساند، در این زیارت نامه یک فراز خطاب به امام علی(ع) داریم که فرمودند سلام بر تو ای فریادرس بیچارگان.

وی با اشاره به توصیف پیامبر(ص) از امام حسین(ع) ناظر به غیاث المستغیثین ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند: حسین از من است و فرزند من است و جانشین رب العالمین است و فریادرس بیچارگان است.

حجت الاسلام رمضانعلی زاده با بیان اینکه سومین امامی که تصریح شده است به غوث بودن امام رضا(ع) است، افزود: امام صادق(ع) زمانی که امام موسی کاظم(ع) در کنارشان بودند، فرمودند؛ از این فرزندم غوث این امت به دنیا می آید، و در آخر امام مهدی(ع) که در ماجرای دعای "الهی عظم البلا" گفته شده کسی در زندان به امام عصر(ع) توسل می کند، در عالم رویا امام می آید و می گوید اگر می خواهی از زندان آزاد شوی، این دعا را بخوان، این دعا امام زمان(ع) را به عنوان غوث و دادرس بیان می کند.

این پژوهشگر مهدوی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که امام زمان(ع) را غوث نامیدند، افزود: امام فرمودند؛ در زمان ظهور جبرییل به مسجد سوریه نازل می شودو روی دیوار آن این عبارت را می نویسد؛ ای امت محمد غوث و دادرس آمد و دوباره تکرار می کند و می گوید؛ فرج رسید و او مهدی است. غوث و فرج همان مهدی است و ادامه می دهد ایشان الان در خارج مکه هستند. او را اجابت کنید و از او اطاعت نمایید.

وی با اشاره به عبارت "والرحمه الواسعه" در این فراز زیارت آل یاسین، گفت: رحمت همان اعطای خدا برای رفع حاجت نیازمندان است، رحمت همان نرمی و مهربانی است که گاهی از طرف انسان است و گاهی از طرف خداست.

حجت الاسلام رمضانعلی زاده اظهارداشت: رحمت از طرف انسان این است که در اثر رقت قلب، رفع نیاز دیگران می کند یعنی اگر انسان به انسان دیگر رحمت می کند، به خاطر این است که در دلش رقتی ایجاد شده است، اما از طرف خدا رفع نیاز دیگران است اما بدون تغییر حالف زیرا تغییر در خدا محال است.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه رحمت واسعه رحمتی است که تمامی نیازمندان را در برمی گیرد، خاطرنشان کرد: یک رحمت عام داریم و یک رحمت خاص. به عبارت دیگر این رحمت عام همان رحمت ذاتی مطلق است. اما رحمت خاص رحمت وجوبی مقید است، رحمت ذاتی مطلق یعنی مطلق است. یعنی استحقاقی در کار نیست. در دعایی می خوانیم؛ ای خدایی که اعطا می کنی به کسی که اصلا از تو سوال نمی کند و تو را نمی شناسد.

وی ادامه داد: این رحمت ذاتی مطلق است، مطلق یعنی مقید به استحقاق نیست. با این توضیح که خدا به همه انسان ها آب و غذا و هوا می دهد چه مومن باشند و چه کافر.

حجت الاسلام رمضانعلی زاده با اشاره به معنای رحمت وجوبی مقید، تصریح کرد: رحمت وجوبی مقید یعنی اینکه مقید به ایمان است. یعنی انسان باید ایمان داشته باشد تا خداوند به او رحمت دهد. در آیه "بسم الله الرحمن الرحیم" می بینیم خدا هم رحمان است و هم رحیم، رحمانیت خدا اقتضا می کند که خدا به همه بدهد. چه مومن و چه کافر. اما رحیمیت یک رحمت مخصوص مومنان است، این رحمت مقید به ایمان است، در سوره احزاب آمده؛ خداوند نسبت به مومنان رحیم است ولی به کفار و مشرکان رحیم نیست ولی رحمان است.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه لقب "رحمت الواسعه" به الله، رسول الله و بقیه الله اطلاق می شود، ادامه داد: آیات متعددی در قرآن داریم، مبنی بر اینکه رحمت خدا واسعه است. در آیه 12 سوره انعام آمده خداوند متعال رحمت را برای خودش واجب کرده است، در 147 انعام خداوند به پیامبر(ص) تسلی می دهد که اگر این دشمنان شما را تکذیب می کنند، ناراحت نباش بگو خدا رحمت واسعه دارد، همچنین در آیه 156 سوره اعراف خداوند متعال فرموده رحمت من همه اشیاء را در برگرفته است.

وی با بیان اینکه خاتم پیامبران و خاتم امامان رحمت واسعه هستند، افزود: در قرآن آمده که ای رسول الله ما تو را ارسال نکردیم، مگر رحمت برای عالمیان که شامل همه عوالم وجود است. عوالم عبارت است از پیامبران، فرشتگان، انسان، جن، شیاطین و کفار، همچنین پیامبر(ص) نسبت به همه رحمت عالمین است. آنقدر رحمت است که هرگز نفرین نکرد، به طوری که در عفو تاریخی در فتح مکه همه را بخشیدند که رحمت عام پیامبر بود. 

حجت الاسلام رمضانعلی زاده رحمت واسعه را لقب بقیه الله دانست و بیان داشت: اگر دقت کنیم، می بینیم غیر از الله تنها کسی که در این عالم به عنوان رحمت واسعه نامیده شده است، همان امام زمان(ع) است، در حدیث لوح که از عالم بالا برای حضرت زهرا(س) آمد، اسامی همه ائمه نوشته شده بود، خداوند متعال در آن لوح فرمود جانشینان رسول الله اینها هستند تا می رسد به آخرین که فرمود: دین را کامل می کنم به واسطه فرزند امام حسن عسکری(ع) کسی که رحمت برای عالمیان است.

وی با بیان اینکه امام زمان(ع) در زیارت آل یاسین خود را رحمت واسعه نامید، اظهارداشت: امام صادق(ع) فرمودند؛ وقتی امام زمان(ع) از مکه ظهور می کنند. در مکه جانشینی برای خود قرار می دهد و خارج می شوند. ولی اهل مکه آن را می کشند، به امام زمان(ع) خبر می رسد که امام دوباره به مکه برمی گردند و اهل مکه توبه می کنند و حضرت جانشین دیگری را قرار می دهد و حضرت دوباره از مکه خارج می شوند. دوباره اهل مکه جانشین دوم امام را می کشند. وقتی به حضرت خبر می رسد، امام عده ای را به مکه اعزام می کند و می گوید بروید هر کس که ایمان آورد که هیچ، مابقی را بکشید.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین