عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۴۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
علم‌الهدی در نشست خبری اعلام کرد
رئیس کمیته تقریب مذاهب ستاد دهه فجر گفت: ۱۶ بهمن به عنوان روز تقریب مذاهب اسلامی در دهه فجر نامگذاری شده و حضور برادران اهل‌سنت در راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن چشمگیر است.

عقیق:حجت‌الاسلام سید هادی علم‌الهدی معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری کمیته تقریب مذاهب اسلامی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی که پیش از ظهر دیروز (سه‌شنبه 6 بهمن) در شورای تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: کمیته تقریب مذاهب اسلامی یکی از کمیته‌های فعال در ستاد بزرگداشت دهه فجر است و مسئولیت این کمیته به مجمع جهانی تقریب مذاهب سپرده شده است به اعتبار فعالیت مجمع در داخل و خارج کشور در زمینه تقریب و پیروان مذاهب در طول سال دارد.

وی اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در طول سال در دو مرحله برنامه‌هایی را اجرا می‌کند؛ نخست میلاد پیامبر اکرم (ص) که امسال بیست و نهمین اجلاس بین‌المللی وحدت اسلامی طی سه روز برگزار شد و دوم ایام‌الله دهه فجر است که اهل سنت همگام با شیعه استقبال خوبی از این مراسم داشته‌اند و ما شاهد حضور چشمگیر آنها در مراسم 22 بهمن هستیم.

رئیس کمیته تقریب مذاهب ستاد دهه فجر عنوان کرد: سخنرانی‌های مشترکی بین اهل سنت و تشیع در ایام‌الله دهه فجر برگزار خواهد شد که 16 بهمن ماه به عنوان روز تقریب در دهه فجر نامگذاری شده است. همچنین پنج‌شنبه 8 بهمن ماه کنفرانس مبارزه با تفکر تکفیر و افراطی‌گری در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

وی ابراز داشت: وحدت در حوزه عمل و تقریب در حوزه اندیشه است لذا باید ابتدا دل‌ها به هم نزدیک شود تا به وحدت برسیم و اندیشه، قابل تحمیل نیست و تلاش ما بر آن است تا اندیشه مذاهب مختلف را به هم نزدیک کنیم. اگر به این هدف جامه عمل بپوشانیم زمینه وحدت را عملی کرده‌ایم.

مسلمانان با پنج مذهب معروف در جهان در اصول با هم مشترک هستند

علم‌الهدی تصریح کرد: دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه فرصت خوبی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی است چرا که اهل تسنن از برنامه‌های شاد و جشن استقبال بیشتری دارند تا مراسم عزاداری.

وی گفت: تمام مسلمانان با 5 مذهب معروف در جهان در اصول با هم مشترک هستیم و همگی خدا را عبادت کرده، پیامبر همه مسلمانان حضرت رسول‌ (ص) بوده، کتاب همه مسلمانان قرآن است و همگی به یک قبله نماز می‌خوانیم بنابراین بزرگترین تفاوتی که ما شیعیان با اهل تسنن در اصول مذهب با هم داریم مسئله امامت است.

رئیس کمیته تقریب مذاهب ستاد دهه فجر ابراز داشت: شیعیان معتقدند امامت بعد از حضرت رسول (ص) منصوص از خداوند است اما سایر مسلمانان معتقدند که با برگزاری شورای حل و عقد می‌توانند امام را معین کنند.

وی ادامه داد: گوینده شهادتین، شهادت به وحدانیت خداوند و نبوت رسول‌الله (ص) مسلمان است و از این رو آبرو او محترم است و هیچ کس حق تعرض به جان و مال او را ندارد بنابراین جایی برای تکفیر وجود ندارد که عده‌ای از مسلمانان را خارج از دین معرفی کنیم.

علم‌الهدی، یکی از وظایفی که بر عهده علمای اسلام گذاشته شده است را مبارزه با خرافات و مسائل دینی که از خارج حوزه دین یا مذاهب ورود پیدا کرده‌اند برشمرد و گفت: در حوزه مذهب خودمان از اصحاب رسانه استمداد می‌طلبیم که ما را یاری رسانند؛ ما اعتقاد داریم که مذهبمان غنی است و مطالب خوبی دارد و دستمان از احادیث روایی ائمه (ع) پر است و نیازی به مطالب باطل و خرافات نداریم.

نگرانی ما این است مواردی که خارج از دین قرار دارد به یک شکلی وارد آداب و رسوم شده و به عنوان امر داخلی دین معرفی شود

وی افزود: یکی از مواردی که در این زمینه شروع شده است تحقیق یکی از طلاب جوان حوزه علمیه است که در این تحقیق اثبات می‌شود مسئله 9 ربیع هیچ مبنای علمی و تاریخی ندارد لذا ما 9 ربیع را جشن می‌گیریم چرا که روز هشتم شهادت امام حسن عسکری (ع) است و روز نهم آغاز امامت امام زمان (عج) به شمار می‌رود.

رئیس کمیته تقریب مذاهب ستاد دهه فجر گفت: یکی از مواردی که در سال‌های اخیر در شهر تهران و سایر شهرها به عنوان مسئله تازه‌ای مد شده است پرداختن به یک حدیثی است که مبنای قطعی از دیدگاه شیعه ندارد؛ بر همین اساس طی روایتی پیامبر اکرم (ص) فرموده است که هر کس آغاز ماه ربیع را به من خبر دهد بهشت بر او واجب می‌شود، مبنای مذهبی و تاریخی صحیحی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: نگرانی ما این است مواردی که خارج از دین قرار دارد به یک شکلی وارد آداب و رسوم شده و به عنوان امر داخلی دین معرفی شود از این رو تلاش می‌کنیم خرافات از جامعه پاک شود.

علم‌الهدی یادآور شد: روشن کردن شمع و گره‌زدن پارچه سبز به ضریح ائمه اطهار(ع) خرافات است و ما را نگران می‌کند و این امور باعث شده که شیعه را به عنوان یک مذهب خرافه‌گرا معرفی کنند و ما را مشرک می‌دانند. بنابراین باید از این موارد که جزو مذهب شیعه نیست دوری شود و اصحاب رسانه وظیفه دارند در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده چرا که مردم ما اهل منطق بوده و می‌توانند امور صحیح را از غیرصحیح تشخیص دهند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین