عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
با رويكرد اخلاقي و تربيتي؛
كتاب تحليل محتوايي زيارتنامه‌ها با رويكرد اخلاقي - تربيتي، تأليف مجتبي حيدري از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد.
عقیق:حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، تحليل محتوايي زيارتنامه‌ها را با رويكرد اخلاقي - تربيتي كه با تحقيق و تأليل مجتبي حيدري و با تدوين پژوهشكده حج و زيارت ارائه شده است، منتشر و روانه بازار نشر كرد.

بي‌ترديد انسان با خواندن زيارتنامه‌هاي مأثور امام معصوم عليهم‌السلام، شيوه سخن گفتن با پروردگار عالم را در حضور ولي خدا و با واسطه او مي‌آموزد. اين زيارتنامه‌ها، آكنده از معارف ناب اعتقادي، اخلاقي و عرفاني است كه در غير آنها يافت نمي‌شود؛ مانند آنچه در زيارت شريف جامعه كبيره از بيان شريف امام علي النقي عليه‌السلام، به ما رسيده است.

در زيارتنامه‌هاي امامان معصوم عليهم‌السلام، محورهايي وجود دارد كه در بيشتر زيارتنامه‌ها مشترك است. البته محورهايي نيز وجود دارد كه مخصوص زيارتگاه و امام خاص است كه مجتبي حيدري، اين محورها و مفاهيم غني را در پژوهشي با عنوان «تحليل محتوايي زيارتنامه‌ها» شناسايي و با رويكرد اخلاقي - تربيتي تبيين كرده است.

اين اثر در هشت فصل كليات و مفاهيم، جايگاه اهل بيت عليهم‌السلام در نظام هستي در زيارتنامه‌ها، عرضه عقيده و دين به اهل بيت عليهم‌السلام در زيارتنامه‌ها، نكات اخلاقي تربيتي در آداب زيارت، باريابي به محضر خداوند در زيارتنامه‌ها، دعا و عرض نياز به درگاه خداوند در زيارتنامه‌ها، خصوصيات اخلاقي رفتاري امامان معصوم عليهم‌السلام در زيارتنامه‌ها و پيام‌هاي اخلاقي تربيتي زيارت و زيارتنامه‌ها به رشته تحرير در آمده است.

در بخشي از مقدمه كتاب تحليل محتوايي زيارتنامه‌ها مي‌خوانيم: اهل بيت عصمت و طهارت عليهم‌السلام كه بندگان خاص خداوندند، در نظام آفرينش، جايگاه ويژه‌اي دارند. آن بزرگواران، با برخورداري از مناصبي از قبيل ولايت تكويني و تشريعي، وساطت در فيض الهي و مرجعيت علمي، محل رجوع و تمسك همه بندگان و بلكه همه مخلوقات هستند.

در ادامه اين نوشتار با اشاره به فرازي از زيارت جامعه كبيره كه مي‌خوانيم «من اعتصم بكم فقد اعتصم بالله ... من أتاكم نجا و من لم يأتمك هلك»، آمده است كه خداوند دوستي با آنان را از واجبات شمرده و آن را مزد رسالت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله به حساب مي‌آورد.

با توجه به مرجعيت علمي اهل بيت عليهم‌السلام كه با اتصال به علم بي‌پايان خداوند، مي‌توانند جويندگان دانش و معرفت را سيراب سازند و مسير صحيح بندگي را به همگان بنمايانند، لازم است محققان علوم ديني كنار مراجعه به قرآن كريم، با بهره‌گيري از سخنان اين بزرگواران، علوم ديني را در زمينه‌هاي گوناگون پيش برند و معارف اهل بيت را در جامعه گسترش دهند.

يكي از شيوه‌هاي مهم ابراز علاقه و محبت به اهل بيت عليهم‌السلام زيارت ايشان است، به جز حضرت ولي عصر عجل الله تعالي، كه اكنون در قيد حيات ظاهري نيستند، ولي با اين حال، مطابق روايات، زيارت مراقد مطهر ايشان، همچون زيارت آنان در زمان حيات شريفشان است.

هرچند زيارت مرقد مطهر اهل بيت عليهم‌السلام با هر كلام و بياني صحيح است، اما براي زيارت ايشان، زيارتنامه‌هاي بسياري به دست ما رسيده است كه آكنده از معارف ناب و بلند ديني و الهي و منبع بسيار با ارزش اعتقادي، اخلاقي و عبادي به حساب مي‌آيد كه در اختيار ما شيعيان قرار دارد و اين نوشتار در تلاش براي تحليل اين زيارتنامه‌ها با رويكرد اخلاقي - تربيتي است.

كتاب تحليل محتوايي زيارتنامه‌ها با رويكرد اخلاقي - تربيتي تأليف مجتبي حيدري در قطع وزيري، ۲۸۷ صفحه، شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قيمت ۹۸۰۰ تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شده است.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین