عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۲۷۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
رئیس سازمان حج و زیارت کشور ناگفته هایی را از فاجعه منا در خیابان ۲۰۴ و کشتار زائران مظلوم در حج تمتع روایت کرد.
عقیق:سعید اوحدی ظهر پنجشنبه در همایش جان‌باختگان فاجعه منای در ساری به روایت فاجعه منا پرداخت و گفت: در روز حادثه حدود هفت درصد از کارکنان سازمان حج مُحرم بودند و اگر محرم بودیم شاید ابعاد فاجعه بیشتر می‌شد.

وی بابیان اینکه نمی‌دانیم چه بین شهدای مشعر گذشت که در روز عید قربان دعوت حق را لبیک گفتند، افزود: حوالی ساعت ۳ بامداد وارد منا شده بودیم و تصور ما این بود که همه‌چیز آماده است اما ساعت حدود ۹ صبح به من اطلاع داده شد که رمی جمرات با ازدحام جمعیت مواجه شده است.

اوحدی ادامه داد: تماس دیگری گرفته شد که در خیابان ۲۰۴ رمی جمرات دچار مشکل شده است حدود ۲۰ گروه را به این منطقه اعزام کردیم و بعدها متوجه شدیم پلیس سعودی چند نفر از همکاران را که برای کمک‌رسانی رفته بودند دستگیر کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: از عصر همان روز اقدام به تشکیل ستاد بحرانی در منا کردیم و آمار همان روز نشان داد که هزار نفر از زائران کشور مفقود بودند و به کاروان‌هایشان برنگشته بودند.

وی با اظهار اینکه همه منتظر بودند که روز عید قربان به عیدمان تبدیل شود اما باخبر ناگواری مواجه شدیم گفت: در همان مصاحبه اول اعلام کردیم که شماری از حجاج ما قربانی سوء مدیریت آل سعود شده است.

اوحدی با اشاره به اینکه تصور بیش از هفت هزار شهید در حادثه منارا داشتیم گفت: مسیری که فاجعه در آن رخ داد، مسیر مختص زائران ایرانی نبوده است و قرار بود از پله‌هایی عبور کنیم که روبروی خیابان ۲۰۴ بوده است و متأسفانه پلیس عربستان راه دسترسی را می‌بندد و زائران ایرانی را به‌اجبار به خیابان ۲۰۴ هدایت می‌کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: ساعت ۵ عصر نیروهای امدادی ما از کمک‌رسانی برگشتند و اعلام کردند که ارتش عربستان وارد عمل شده است.

وی به پیام مقام معظم رهبری و اینکه زائران فاجعه منا در زیباترین حالت انسانی تسلیم حق شده‌اند، اشاره کرد و گفت: این زوار بعد از دعای عرفه که در بهترین حالت انسانی دعوت حق را لبیک گفتند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور به تشکیل ستاد بحران خبر داد و گفت: دولت سعودی اجازه ندادند در شب اول پیکر مطهر شهدا را جمع کنیم و خودشان نسبت به جمع‌آوری اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به مستندسازی فاجعه منا گفت: بیش از ۵۰۰ صفحه گفته‌های شاهدان عینی حتی شاهدان کشورهای دیگر را مستندسازی کردیم.

اوحدی بابیان اینکه گروه تفحص از روز بعد فاجعه وارد میدان شدند ، گفت: متوجه شدیم بسیاری از زائران ما به بیمارستان‌های طائف منتقل شدند و اجازه ورود به ما را نمی‌دادند.

وی شمار زائران کشور را ۶۴ هزار نفر در حج امسال بیان کرد و گفت: یکشنبه‌شب که وارد سردخانه عربستان شده بودیم متوجه شدیم پیکرهای زائران با ۲۵ تریلی که گوشت حمل می‌کردند، منتقل‌شده است.

سعید اوحدی با اشاره به اینکه اولین جلسه با دولت عربستان در روز سه‌شنبه برگزارشده بود افزود: بر اساس پرتکل سیاسی باید وزارت بهداشت عربستان در جلسه شرکت می‌کرد اما در این جلسه قائم‌مقام دستیار ارشد امیر مکه شرکت کرده بود و تا این روز ۱۲۱ پیکر مطهر زائران کشور را شناسایی کردیم اما به ما اجازه انتقال را نداده بودند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به فرمایشات و پیام تاریخی مقام معظم رهبری و بازتاب آن گفت: اولین آثار صحبت ماندگار و تاریخی رهبری این بود که وزیر بهداشت عربستان که در جلسه شرکت نکرده بود خواستار نشست با هیئت ایرانی شد.

وی عنوان کرد: در جلسه، وزیر بهداشت عربستان عنوان کرده بود که هرچه بخواهید در اختیارتان قرار خواهیم داد و ساعت یک بامداد امیر مکه در تماسی اعلام کرد که هواپیمای اختصاصی برای انتقال اجساد زائران ایرانی در نظر گرفته شود و همچنین تمامی دستورالعمل‌های سخت مربوط به تشریفات برای زائران ایرانی استثنائا حذف می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور ادامه داد: برخی از عزیزانی که مجروح بودند به بیمارستان منتقل کردیم و تا به امروز یک مورد از شهدای شناسایی‌شده نداریم.

اوحدی بابیان اینکه پیام تاریخی مقام معظم رهبری ما را دوباره احیا کرده است افزود: مقام معظم رهبری می‌خواستند نگاه ما را از ظاهر به عمق زیبای شهادت زائران سوق دهند.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین