عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۲۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه تصمیمی برای برگزاری عمره‌ مفرده نداریم، گفت: برای مناسک حج تمتع مراجع تقلید و ولی‌‌فقیه نظر می‌دهند.

عقیق:فاجعه منا یکی از مهم‌ترین فجایع جهان اسلام در سال‌جاری بود که با توجه به بی‌کفایتی و بی‌تدبیری آل‌سعود گفته می‌شود بیش از 7 هزار نفر از مسلمانان کشورهای مختلف دنیا جان خود را از دست دادند.

در بین کشورهای اسلامی، ایران هم از جمله کشورهایی بود که زائران زیادی از آن در روز عید قربان با مرگ دسته و پنجه نرم کردند و خیابان 204 عربستان مملو از پیکر پاک حجاجی بود که قرار بود رمی‌جمرات انجام دهند، در همین زمینه سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگویی در شهرستان آمل از پیگیری‌های مختلف برای امور بیمه‌ای، انتقال پیکر حجاج جا مانده در عربستان، وضعیت رسیدگی دستگاه دیپلماسی کشور، چگونگی اعزام زائران حج تمتع و عمره مفرده به عربستان در زمان قطع روابط سیاسی صحبت‌های زیادی به میان آورد که در ادامه با هم می‌خوانیم:

به نظر شما فاجعه منا از کجا نشات گرفت؟

در مناسک حج امسال حدود 2 میلیون زائر از کشورهای مختلف دنیا به عربستان اعزام شدند که در این بین 64 هزار زائر از ایران به این اجتماع عظیم معنوی مشرف شدند.

فاجعه دل‌خراش و جان‌سوز منا حاصل قصور، بی‌تدبیری و عدم مدیریت دولت عربستان بود که طی آن بیش از 7 هزار زائر از کشورهای مختلف در روز عید قربان قربانی قصور و کوتاهی آل‌سعود شدند.

پیکر چه تعداد از جان‌باختگان ایرانی در منا شناسایی شد؟

با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب به دولت عربستان و بیانات ماندگار و تاریخی ایشان، تاکنون پیکر هر 461 کشته شده ایرانی فاجعه منا شناسایی شده است، پیکر آن دسته از حجاج جان‌باخته‌ای که خانواده‌ها درخواست انتقال پیکر داشتند نیز با رایزنی‌های انجام شده، صورت گرفت و در مجموع پیکر 42 نفر از حجاج جان‌باخته ایرانی فاجعه منا به درخواست خانواده‌ها در کشور عربستان تدفین شده است.

همچنین پس از توافق دولت ایران با دولت سعودی در عربستان قبل از قطع روابط سیاسی، موافقت شد دو تا سه نفر از بازماندگان حجاجی که پیکرشان در مقبره‌الشهدا ملکه در کشور عربستان دفن شده است را برای زیارت قبور و اطلاع از وضعیت قبور به این کشور اعزام کنیم.

تاکنون دستگاه دیپلماسی کشور چه اقدامی برای پیگیری وضعیت حجاج ایرانی داشته است؟

با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب در این فاجعه جهانی تنها صدای رسایی که در عربستان بلند شد، صدای جمهوری اسلامی ایران بود که به دنبال تعیین تکلیف بوده و هست.

دستگاه دیپلماسی تاکنون تلاش‌های زیادی انجام داده و هم‌اکنون به صورت جدی از دستگاه دیپلماسی کشور می‌خواهیم تا پیگیری‌های حقوقی از شهدای منا را انجام دهند، زیرا با فرمایشات مقام معظم رهبری و مصوبه دولت، وزارت امور خارجه مسئول رسیدگی به وضعیت حجاج ایرانی جان‌باخته فاجعه مناست.

طی سه روز گذشته جلسه‌ای با دادستان کل کشور و نمایندگان وزارت امور خارجه و معاونت ریاست جمهوری داشتیم و با جدیت پیگیر مباحث حقوقی هستیم، زیرا اعتقاد داریم با وجود قطع رابطه سیاسی با عربستان پیگیری حقوقی از ضروریات است و حق خانواده‌های جان‌باختگان است که حقوق آنها استیفا شود.

در مورد پیگیری مسائل بیمه‌ای حجاج ایرانی جان‌باخته منا چه اقداماتی انجام شد؟

با تلاش زیاد به‌دنبال دریافت دیه زائران جان‌باخته فاجعه منا هستیم زیرا زائران ایرانی از زمانی که وارد پرواز عربستان می‌شوند در پوشش بین‌المللی پرواز هستند، در جابه‌جایی و حمل و نقل زمینی هم از خدمات بیمه‌ای برخوردار هستند.

با توجه به بروز برخی حوادث طی سال‌های گذشته موفق شدیم دیه زائران را دریافت کنیم، هر چند احتمال دادیم در این فاجعه نیز دیه کامل‌ جان‌باخته‌گان منا را دولت عربستان پرداخت کند و این کشور موظف به پرداخت آن است.

دستگاه دپیلماسی کشور در این بخش هم باید پیگیر شود، هر چند با توجه به اینکه زائران ایرانی مناسک حج زیرپوشش بیمه‌ای در کشور عربستان بودند و تاکنون همه دیه حوادث گذشته را به صورت کامل دریافت کردیم، طبق روال سال‌های گذشته امسال نیز زائران زیرپوشش بیمه غرامت هستند که آن بیمه غرامت از سوی بیمه ایران پرداخت می‌شود.

بخش‌نامه‌ای هم قبل از اعزام به همه استان‌ها مبنی بر اینکه اگر زائران می‌خواهند جدا از بیمه غرامت، بیمه دیگری را در اختیار گیرند، مخیر هستند، اعلام شده بود که عده‌ای از زائران علاوه بر بیمه غرامت، بیمه دیگری داشتند و برخی هم به همان بیمه غرامت اکتفا کردند.

سازمان بنیاد شهید در مورد نام نهادن جان‌باختگان منا به شهدای منا چه گامی برداشته است؟

جلسات متعددی با مسئولان سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتیم که برای این منظور گردش کار جدی تهیه شده است.

در این زمینه چون مقام تصمیم‌گیرنده سازمان حج و زیارت نیست و سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در قالب کمیسیون فعالیت دارد امیدواریم این کمیسیون هر چه زودتر تشکیل و نتایج آن اعلام شود.

برای اعزام زائران عمره‌ مفرده و تمتع با توجه به قطع رابطه با عربستان چه برنامه‌ای دارید؟

به هیچ وجه تصمیم به برگزاری عمره‌ مفرده نداریم و با توجه به مصوبه دولت، تعلیق عمره تمدید شد، ولی با توجه به اینکه حج تمتع به عنوان فریضه واجب از شئونات دین و اسلامی است، باید مراجع تقلید و ولایت‌فقیه برای آن نظر بدهند.

البته هنوز تا برگزاری مناسک حج تمتع فاصله زیادی داریم و هر تصمیمی که گرفته شود، حتما اعلام و اجرا می‌شود.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین