عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
ازدواج و محرمیت؛
محارم سببی کسانی هستند که به واسطه عقد ازدواج صحیح دائم یا موقت به یکدیگر محرم می‌شوند. چنانکه معلوم است هیچ فرقی از جهت ایجاد محرمیت بین ازدواج دائم و موقت، وجود ندارد.
عقیق: افرادی را که بواسطه ازدواج با همدیگر محرم می شوند، معرفی می کند.

*- عروس و پدر شوهر

به مجرد عقد شرعی زوجیت بین زن و مرد، عروس و پدر شوهر بر یکدیگر محرم میشوند و این محرمیت برای همیشه باقی میماند، اعم از اینکه ازدواج آن زن و شوهر باقی بماند یا منجر به طلاق شود، یا اینکه یکی از زن و شوهر یا هر دو فوت کنند.

*- مادر زن و داماد

به مجرد عقد شرعی زوجیت بین زن و مرد، مادر زن و داماد بر یکدیگر محرم میشوند و این محرمیت برای همیشه باقی میماند، اعم از اینکه ازدواج آن زن و شوهر باقی بماند یا منجر به طلاق شود، یا اینکه یکی از زن و شوهر یا هر دو فوت کنند.

*- زن پدر

به مجرد عقد شرعی زوجیت، زن پدر و فرزندان آن مرد (از همسر دیگر) بر یکدیگر محرم می شوند و این محرمیت برای همیشه باقی میماند، اعم از اینکه ازدواج آن زن و شوهر باقی بماند یا منجر به طلاق شود، یا اینکه پدر فوت کند.

*- ربیبه

اگر زن، از شوهر قبلی خود دختر دارد و با مرد دیگری ازدواج کند چنانچه عروسی بین آن دو، صورت گیرد (نه به صرف عقد) دختر آن زن بر شوهر دوم محرم خواهد بود. در اصطلاح قرآن، روایات و فقها از نسبت این دختر با آن مرد تعبیر می شود به «ربیبه».

*پاسخ به چند سئوال

▪ سؤال1: آیا خواهر زن هم محرم است؟

پاسخ: خواهر زن نامحرم است، گرچه ازدواج با او حرام است (تا وقتی که زنش در عقد زوجیت وی میباشد).

▪ سؤال 2: فرزندی که از زنا متولد شده بر پدر و مادر نامشروع خود محرم است؟

پاسخ: محرم است؛ ولی از یکدیگر ارث نمی برند.

▪ سؤال 3: مقصود از عقد شرعی چیست؟

پاسخ: عقد زوجیت لفظی که مثلاً زن میگوید: انکحتک نفسی علی الصداق المعلوم؛ سپس مرد می گوید: قبلت النکاح علی الصداق المعلوم.

▪ سؤال 4: اگر زنی از شوهر اول خود فرزندی نیاورد، سپس از او طلاق گرفته با مرد دیگری ازدواج کند و از او دختردار شود، آیا این دختر بر شوهر اول او محرم است؟ (عکس صورت چهارم که در سطور بالا ذکر شد)

پاسخ: باز هم «ربیبه» محسوب میشود و محرم است.

▪ سؤال 5: آیا همانگونه که عروس بر پدر بزرگ شوهر و نیز داماد بر مادر بزرگ عروس (و هرچه بالاتر ) محرم است، فرزندان مرد بر مادر زن پدر هم محرم میباشند؟

پاسخ: خیر، فرزندان مرد فقط بر خود زن پدر محرم هستند و بر مادر او محرم نیستند.

تدوین: حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین