۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۱ : ۱۷
وی ادامه داد: در عالم ذر خداوند عهد و پیمانی را برای انسانها عرضه کرد و مرحوم مجلسی در جلد 5 بحارالانوار حدود 70 روایت نقل کرده است و این عهد بر همه موجودات بشر عرضه شده است.
حجت الاسلام عالی خاطرنشان کرد: حضرت محمد(ص) فرمودند: انگشتر عقیق دستتان کنید. اولین کوه و اولین سنگی که اقرار به نبوت و ولایت من پیغمبر و ولایت علی بن ابیطالب کرد عقیق بود، لذا وقتی کسی عقیق دستش باشد، به هر حال به طور دائم برایش عبادت نوشته می شود، چون عقیق علامت ولایت است.
استاد حوزه علمیه گفت: مرحوم بن قولویهٔ قمی(ره) استاد شیخ مفید(ره) در کتاب کامل الزیارات نقل می کند: زمین کعبه خواست افتخار کند که من آن زمینی هستم که خانه خدا بر من نهاده شده است، زمین کربلا گفت خاموش! من آن زمینی هستم که حسین بن علی(ع) بر من دفن شد تو را چه به اینکه افتخار کنی.
وی با بیان اینکه زمین ها باهم فرق می کنند، افزود: در روایات داریم که برخی از زمین ها مرحومه هستند و برخی ملعونه، برخی از زمین ها مورد رحمت هستند و برخی دیگر مورد لعن، در روایت داریم که هر زمینی که مسجدی بر آن بنا شده است، البته مسجدی که برای خدا است نه مسجد ضرار و مانند آن، جایی است که یا شهیدی در آن افتاده است و یا قطره خونی از شهید بر روی آن افتاده است و آنجا مسجد بنا شده است.
حجت الاسلام عالی ادامه داد: در روایتی از امام رضا(ع) هست که ایشان فرمودند: آن درختی که ولایت ما را پذیرفته است میوه و بار شیرین دارد، ولی گیاهی که ولایت ما اهل بیت(ع) را نپذیرفته است، خوار و خاشاک است و به درد سوختن می خورد، حیواناتی که ولایت ما را پذیرفته اند، حلال گوشت شده اند که گوشتشان لیاقت دارد که وارد بدن مومن شود و آن حیواناتی که ولایت ما را نپذیرفته اند، حرام گوشت شده اند.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: عهد خداوند در عالم ذر بر همه انسان ها عرضه شد و برخی انسان ها پذیرفتند و برخی نه و این اتفاق بر اساس اختیار افتاده است و جبری در کار نبوده است.
وی ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در جلد 8 المیزان براساس روایت می فرمایند: بعد از آنکه آن عهد ولایت عرضه شد، یک آتشی افروخته و به انسان ها گفته شد که وارد این آتش شوند. برخی ها بی محابا وارد آتش شدند چون خدا امر کرده بود و برخی وارد نشدند. در روایت است که آنهایی که وارد آن آتش شدند "اصحاب الیمین " هستند و آنهایی که وارد نشدند "اصحاب الشِمال" هستند. ایشان می فرمایند: شاید آن آتش که اصحاب الیمین واردش شدند، شاید تمثلی باشد از اینکه آنها قرار است بیایند به دنیا و بندگی کنند، در دنیایی که بلا، سختی و مصیبت دارد بندگی کردن مانند آن است که در آتش وارد شویم.
حجت الاسلام عالی بیان داشت: در زیارتنامه حضرت زهرا(س) می خوانیم: "اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا مُمْتَحَنَةُ، قَدِ امْتَحَنَكِ الَّذِى خَلَقَكِ قَبْلَ اَنْ يَخْلُقَكِ؛ خداوند متعال تو را امتحان کرد قبل از اینکه در عالم دنیا تو را خلق کند آنهم در عالم دیگر."
استاد حوزه علمیه افزود: قرآن می فرماید از انبیاء میثاق غلیظ و محکم گرفتیم، امتحاناتی که آنها در دنیا شدند بسیار سخت تر از سایرین بود، به هر حال یک عده در عالم ذر با خدا عهد بستند و برخی نه، آنهایی که عهد بستند در این دنیا شیعه به دنیا آمدند و شیعه بودن در این دنیا محصول همان عهد است.
وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند: اسم غدیر در عالم ملکوت "یوم العهد " است، اما یوم العهد المعهود " روز عهدی که از قبل شناخته شده است، یعنی عهد ولایت را قبل از دنیا از ما گرفته اند و ما پذیرفته ایم.
حجت الاسلام عالی اظهارداشت: البته بعضی ها آن عهد را پذیرفتند و در این دنیا زدن زیر عهدشان و از کشتی نجات اهل بیت(ع) پیاده شدند و برخی نیز آن عهد را نبسته اند و آمدند در این دنیا توبه کرده اند و مقدرات خدا سرنوشتشان را تغییر داده است که این براساس روایت است.
استاد حوزه علمیه گفت: در واقع آن عهد زمینه است نه علت تام، یعنی زمینه ای است برای شیعه شدن برای کسانی که آن عهد را بسته اند و زمینه ای است برای شیعه نشدن برای آنهایی که این عهد را نبسته اند با خداوند. در روایات وجود دارد که توبه تنها کاستی های این دنیا را جبران نمی کند بلکه کاستی های دنیای قبل را هم جبران می کند.
وی گفت: این عهد، همان عهدی است که در دعای عهد مفاتیح آمده است و امام صادق(ع) فرموده اند که اگر کسی 40 صبح این دعا را بخواند از یاران مهدی(ع) ما خواهد بود، در این دعا ما با امام زمان(ع) عهد تازه ای نمی بندیم بلکه؛ " اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْداً وَ عَقْداً..؛ خدایا من هر روز صبح تا وقتی زنده هستم تجدید عهد می کنم"
حجت الاسلام عالی افزود: آن عهدی که ما با اهل بیت(ع) بسته ایم و بر اساس همان عهد شیعه شده ایم، آن عهد این بود که آنها صاحب اختیار زندگی ما باشند و اراده آنها بر ما حاکم باشد، شیعه رها نیست البته هیچ کسی رها نیست حتی کافر ولی او ولی اش شیطان است. اما فرقش این است که امیرالمومنین علی(ع) تو را از بندها رها می کند و تو را به خدا می رساند اما شیطان تو را بیچاره می کند و بعد هم به تو می خندد!
خطیب حوزه علمیه خاطرنشان کرد: عبدالله بن عمر شخصیتی بود که خیلی ظاهر مقدس برای خودش درست کرده بود و زمانی که امام علی(ع) خلیفه شد با ایشان بیعت نکرد، گفت زمانه، زمانه آشوب و شبهه است و بهتر است ما احتیاط کنیم، بعد از حضرت علی(ع) نیز با امام حسن(ع) بیعت نکرد و وقتی امام حسین(ع) به خلافت رسید با ایشان نیز بیعت نکرد، گفت ما نه حسینی هستیم و نه یزیدی.
وی بیان داشت: عبدالله بن عمر نفهمید آنکه حسینی نیست یزیدی است! تا زمان امامت امام سجاد(ع) که مصادف بود با خلافت یکی از پست ترین حکام اموی هشام بن عبدالملک. یکی از کارگزاران او حجاج بن یوسف بود که یک شیعه کش تمام عیار بود. در زمان حجاج، عبدالله بن عمر یک شب رفت به خانه حجاج و با هم وارد صحبت شدند و عبدالله بن عمر به او گفت من از حضرت محمد(ص) شنیده ام: " مَنْ ماتَ وَلَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَيْتَةً جاهِلِيَّةً" اگر کسی بدون امام زمان بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است و من ترسیدم امشب بمیرم و امام نداشته باشم و آمدم با شما بیعت کنم و حجاج در حالی که دراز کشیده بود گفت من حال ندارم بایستم و به تو دست بدهم دست به پایم بده و با من بیعت کن. عبدالله بن عمر هم با پای او دست داد و بیعت کرد.
حجت الاسلام عالی تصریح کرد: کسی که با دست مبارک امیرالمومنین علی(ع) بیعت نکند، باید پای شیطان دست دهد و بیعت کند آنهم با ذلت! آزادی و رهایی در دنیا وجود ندارد، دو اردوگاه در دنیا وجود دارد یک اردوگاه شیطان و دیگری اردوگاه خدا و باید در یکی از این دو اردوگاه باشیم.
بنابراین گزارش در ادامه این مراسم؛ ذاکر اهل بیت(ع) حاج مهدی
سلحشور پس از روضه خوانی دعای توسل این هفته مسجد مقدس جمکران را زمزمه کرد.
منبع:فرهنگ