عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۵۵۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۸
نرم افزار عرفان ۳ از جلمه تولیدات فاخر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

عقیق:مدیر پروژه عرفان اظهارداشت: عرفان به عنوان متکفل تأمین معارف عمیق اسلامی از دیرباز مورد توجه بوده و امروز هم همین طور است.

حجت الاسلام و المسلمین اکبر راشدی نیا ادامه داد: در طول ۱۴ قرن کتاب هایی در شرح و تبیین معارف اسلامی با توجه به باطن شریعت در نقاط مختلف دنیا نگاشته شده و امروز ما میراث دار صدها اثر این چنینی هستیم.

متکفل پروژه تهیه نرم افزار "عرفان ۳" افزود: این متون بجا مانده از سرمایه های ارزشمند جهان اسلام به شمار  می رود که حفظ آنها علاوه بر کمک به بعد پژوهشی می تواند گامی موثر در ایجاد معنویت در جامعه به شمار بیاید.

عضو شورای پژوهشی مرکز نور تصریح کرد: حفظ متون عرفان اسلامی و تلاش برای ترویج آنها گامی موثر در ایجاد وحدت بین جهان اسلام نیز هست که البته علاوه بر این مورد می تواند در مقابله با وهابیت و قشری گری هم نقش بسزایی داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به دشمنی های وهابیت با تشیع خاطرنشان کرد: اساسی ترین دشمن وهابیت، تفکر شیعی و عرفان است و باید در راستای گسترش عرفان اسلامی تلاش ویژه داشته باشیم.

حجت الاسلام راشدی نیا ادامه داد: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در همین راستا و برای حفظ این منابع برای اولین بار در سال ۷۷ نرم افزار "علوم اسلامی" مشتمل بر کتب اصلی عرفان نظری را گردآوری و تهیه کرد.

وی افزود: در سال ۸۵ نیز نسخه دوم این نرم افزار تهیه شد که علاوه بر موارد بارگذاری شده در اولین نرم افزار شروح این کتاب ها را هم شامل می شد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه اضافه کرد: با وجود تمام این تلاش ها مشاهده شد که در حوزه عرفان عملی که خود متکفل تبیین راه و روش سلوک معنوی و در واقع حقیقت عرفان است، کاری صورت نگرفته و این موضوع به عنوان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در سفر به قم نیز مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا از سال ۸۷ تحلیل و طراحی نرم افزار عرفان ۳ با توجه با آثار موجود در این حوزه از قرن دوم تا قرن پانزدهم طراحی شد.

حجت الاسلام راشدی نیا افزود: این نرم افزار مشتمل بر ۸۵۰ عنوان کتاب در هزار و ۲۵۸ جلد کتاب از اهم منابع عرفان می باشد که پس از پنج سال فعالیت عرضه شد.

وی در ادامه با اشاره به قابلیت های این نرم افزار ادامه داد: امکان جستجو بر اساس فرمت ها و تک گذاری هایی (قابلیت جستجو در آیات و احادیث) که در این نرم افزار صورت گرفته و همچنین تک گذاری های اشعار از جمله این ویژگی هاست.

متکفل پروژه نرم افزار "عرفان ۳" گفت: در حال حاضر ما بانکی مشتمل بر ۴۲۰ هزار بیت شعر داریم که در زمینه عرفان گردآوری شده و بر همین اساس می توان گفت که ما جامع ترین منبع اشعار عرفانی را داریم.

این محقق حوزوی افزود: از دیگر ویژگی های این نرم افزار بخشی تحت عنوان "طبقات عرفا" ست که در این کارتابل دو هزار و ۲۹۶ شخصیت از بزرگان عرفان همراه با زندگی نامه آنها که از ۱۲ منبع مهم گردآوری شده در قالب جدولی در اختیار کاربر قرار می گیرد.

حجت الاسلام راشدی نیا تصریح کرد: "فرهنگ نامه" عنوان بخش دیگری از این نرم افزار با پنج هزار و ۴۲۲ اصطلاح است که از اهم منابع اصطلاحی استخراج شده و می توان در مجموع گفت که نرم افزار "عرفان ۳" دایره المعارف جامع عرفان اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: در طول این پنج سال علاوه بر ۱۰۰ تایپیست، ۷۰ محقق و پژوهشگر و ۱۵ مهندس فنی در مراحل مختلف تهیه این نرم افزار همکاری داشته اند.

عضو شورای پژوهشی مرکز نور گفت: ما در این نرم افزار ۳۰۴ عنوان کتاب فارسی عرضه کرده ایم که بیش از ۱۰۰ عنوان آن، متون کهن ادبیات فارسی است و بر همین اساس این نرم افزار یکی از بهترین منابع مطالعاتی برای دانشجویان رشته ادبیات فارسی است.

وی یادآور شد: بیش از ۶۰ دیوان و شرح اشعار آن در این نرم افزار گنجانده شده و در نگرش عرفانی این نرم افزار برای پژوهشگران خاص عرفان تهیه شده است.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین