عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲
برترین حافظ قرآن کشور، بزرگ‌ترین آرزویش را تلاوت در محضر مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: سطح‌بندی مسابقات سراسری قرآن نباید مختص فینالیست‌ها باشد بلکه بهتر بود حداقل افراد در مرحله نیمه‌نهایی سطح‌بندی می‌شدند.
عقیق: «رضا نژادتبریزی» حافظ ممتاز قرآن کریم فروردین‌ماه ۱۳۷۸ در خانواده‌ای روحانی در شهر مقدس قم متولد شد. پدرش روحانی و حافظ ۲۰ جزء قرآن است که به تفسیر و تدبر در قرآن اهمیت بسیاری می‌دهد، مادرش نیز سال‌ها به تدریس قرآن کریم می‌پردازد بر همین اساس وی از دوران کودکی با تشویق‌های پدر و مادرش به سوی حفظ قرآن کریم روی می‌آورد.

نژادتبریزی از ۴ سالگی در جامةالقرآن می‌رود و در کلاس‌های قرآنی حضور می‌یابد. وی به دلیل علاقه زیاد به حفظ قرآن کریم از ۷ سالگی شروع به حفظ قرآن می‌کند و زمانی که ۸ ساله شد به تشویق خانواده وارد عرصه حفظ تخصصی قرآن کریم می‌شود تا اینکه در ۱۰ سالگی حفظ کل قرآن کریم را به اتمام می‌رساند.

این حافظ ممتاز قرآن کریم سال ۱۳۹۲ در مسابقات سراسری قرآن در بخش شکوفه‌ها رتبه نخست را کسب کرد و امسال برای نخستین‌بار در مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بزرگسالان حضور یافت و توانست در تمامی مراحل این رقابت‌ها بالاترین نمرات را از آنِ خود کرده و رتبه ممتاز این دوره از مسابقات را کسب کند.

نژاد تبریزی بسیاری از پایه های تحصیلی همچون سوم ابتدایی، دوم و سوم دبیرستان را جهشی خوانده و هم‌اکنون در حال نگارش پایان‌نامه خود در مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث است. در ادامه مشروح گفت‌وگوی ما با این حافظ ممتاز قرآن کریم را می‌خوانید؛

- آقای نژادتبریزی چه شد که وارد عرصه‌های قرآنی به ویژه حفظ شدید؟

در خانواده‌ای روحانی و مذهبی به دنیا آمدم. زمانی که ۴ سال داشتم پدر و مادرم مرا در جامعةالقرآن ثبت‌نام کردند. در آن زمان به طور حتم خودم نمی‌‌توانستم تصمیم بگیرم که چه راهی را باید انتخاب کنم اما خوشبختانه خانواده با تدابیر خود مرا در مسیر قرآن و اهل‌بیت(ع) قرار دادند به همین جهت همیشه می‌گویم اگر توصیه و تشویق‌های پدرومادرم نبود به این موفقیت نمی‌رسیدم.

- چگونه قرآن را حفظ کردید؟

حدود ۸ سال داشتم که کم‌کم حفظ تخصصی قرآن را آغاز کردم. ابتدا در طرح یک‌ساله جامعةالقرآن شرکت و ۱۰ جزء قرآن را حفظ کردم و بعد خانواده برایم استاد خصوصی گرفت تا بتوانم ۱۰ جزء دیگر قرآن را حفظ کنم و در نهایت ۱۰ جزء باقی‌مانده را با کمک خانواده به ویژه مادرم حفظ کردم تا اینکه در ۱۰ سالگی موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم.

در آن زمان حفظ قرآن همراه با تحصیل برایم مشکل بود به همین دلیل با تشویق خانواده مقطع سوم ابتدایی را جهشی خواندم و پس از آن با فراغ بال به ادامه حفظ پرداختم.

- برای تثبیت محفوظات خود چه کردید؟

هر حافظ قرآنی برای اینکه به شکوفایی و تسلط در محفوظات خود برسد باید حدود سه سال آنچه حفظ کرده مرور کند تا آیات الهی در ذهنش تثبیت شود. اوایل پس از حفظ کل قرآن روزانه ۲ تا ۳ جزء به صورت منظم می‌خواندم و گاهی به مادرم محفوظاتم را تحویل می‌دادم و بعد با دوستانم علی امینی، شوشتری و رضایی مباحثه قرآنی داشتیم.

بعد از تثبیت محفوظات، مرور را آغاز کردم. در مرور کلام الهی اجزای کمتری از قرآن را می‌خواندم و هم‌اکنون نیز با توجه به اینکه انس با کلام خدا یکی از بهترین لحظاتم است حداقل روزی یک جزء قرآن می‌خوانم.

در خانواده ما خواهرم هم قبل از من حفظ قران را به اتمام رسانده بود. او نیز کمک زیادی در حفظ و تثبیت محفوظاتم داشت به طوری که همواره نکات کلیدی و متشابهات قرآنی را به من متذکر می‌شد تا بهتر بتوانم حفظ را به اتمام برسانم.

- نحوه مرور محفوظات شما به چه شکل است؟

بیشتر اوقات از حفظ می‌خوانم و اگر به مشکلی برخوردم به مصحف شریف مراجعه می‌کنم. گاهی هم با توجه به علاقه‌ای که به تدبر در قرآن دارم آیات قرآن را همراه با معنای و تفسیر مرور می‌کنم.

* حضور در کنار حافظان برجسته کشور سکوی پرتابی برای پیشرفتم بود

- شما با ۱۶ سال سن توانستید موفق به کسب رتبه برتر سی‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قران کریم شوید، مهم‌ترین عامل موفقیت خود را چه می‌دانید؟

توکل به خدا، حمایت و تشویق خانواده و تلاش خودم. البته مشاهده توانمندی‌های حافظان قرآن هم خیلی در پیشرفتم مؤثر بود. وقتی در مسابقات شکوفه‌ها رتبه نخست را کسب کردم همراه با حافظان برتر کشور همچون آقای طباطبائی به عراق رفتیم. در این سفر ما در محافل قرآنی مختلف حضور یافته و به اجرای برنامه می‌پرداختیم. حضور در کنار حافظان برجسته کشور سکوی پرتابی برای پیشرفتم بود و زمینه فعالیت‌های قرآنی مرا فراهم ساخت.

- هدف اصلی شما از حفظ قرآن چه بود؟

مهم‌ترین هدف من از حفظ قرآن کریم رسیدن به بندگی خدا است. این امر حاصل نمی‌شود مگر با شناخت خدا و شناخت خدا و شناخت رسول خدا و اهل بیت و قرآن کریم. من با مدد جستن از آقا امام زمان‌(عج) تحصیل در رشته علوم قرآن و حدیث را انتخاب کردم تا بدین‌وسیله به حدیث: «انی تارک فیکم الثقیلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی» عمل کنم، همچنین امیدوارم که خداوند متعال بر سر این بنده کمترینش منت گذارد و توفیق دهد که در نشر معارف ناب اهل‌بیت(ع) که همان آب حیات بشریت است در کسوت روحانیت خدمت کنم.

به نظر من حفظ مقدمه‌ای است برای درک بهتر قرآن، همانا قرآن به منزله اقیانوس ژرفی است که جهت استخراج منابع آن غواص متبحر باید خود را مجهز به همه ادوات لازم کند و من تازه قدم به این دریای بیکران گذاشته‌ام.

- الگوی زندگی شما کیست؟

الگوی تمام مسلمانان پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) هستند و من هم از این قاعده مستثنی نیستم اما قهرمان زندگی من امام خامنه‌ای هستند که در طول عمر با برکتشان از مقام قرائت قرآن به مقام تدبر در قرآن رسیده‌اند آنگاه عامل به قرآن شده‌ و در طول سالیان گذشته در راستای خدمت به قرآن و ترویج آن بین مردم از هیچ تلاشی دریغ نداشته‌اند. الحق که ایشان خلف صالحی برای امام‌خمینی(ره) و شهدای عزیزمان هستند؛ من هم امیدوارم بتوانم در رکاب ایشان قدم بردارم.

- شما برای نخستین‌بار بود که در مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت می‌کردید؛ این رقابت‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سال‌های گذشته در مسابقات سراسری قرآن شکوفه‌ها شرکت کرده بودم به همین دلیل با فضای مسابقات ملی آشنا بودم. البته در مسابقات ملی دانشجویان نیز حضور داشتم و رتبه هم کسب کردم.

وقتی می‌خواستم برای مسابقات سراسری قران کریم به کرمانشاه اعزام شوم نگرانی خاصی نداشتم چون با مدل و فضای مسابقات آشنا بودم. البته سطح رقابت‌ها هم خیلی بالا بود به ویژه در عرصه حفظ که بیشتر شرکت‌کنندگان با آمادگی حضور یافته بودند اما من با توکل به خدا محفوظاتم را ارائه دادم و برای رقیبان خود نیز دعا کردم که به خوبی از پس سؤالات بربیایند.

- امسال پیش از برگزاری مسابقات سراسری قرآن صحبت هایی مبنی بر سطح بندی شرکت کنندگان مطرح شد؛ نظر شما درباره این سطح‌بندی چیست؟

این مسابقات به نوعی افراد حائز رتبه را گیج کرد. به نظرم فینالیست‌ها هر کدام توانمندی‌هایی دارند و سطح‌بندی آن‌ها چندان در پیشرفت‌شان مؤثر نیست بنابراین بهتر بود تدابیری اتخاذ می‌شد که تمامی شرکت‌کنندگان یا حداقل افراد در مرحله نیمه نهایی سطح‌بندی می‌شدند تا جایگاه خود را شناخته و برای پیشرفت برنامه‌ریزی کنند.

امسال با برنامه‌ریزی سازمان اوقاف حکمت برگزاری مرحله فینال تغییر کرد. افرادی که به مرحله نهایی راه می‌یافتند تلاش می‌کردند تا بتوانند به مسابقات بین‌المللی اعزام شوند اما با این تغییرات هنوز مشخص نیست هر کدام از برترین‌ها قرار است به کجا اعزام شوند.

البته از جهتی چنین برنامه‌ریزی کردن هم خوب است آن‌هم از جهت اینکه جوایز برترین‌ها تقسیم‌بندی شده و همسان است اما از نظر اعزام‌ها همه بلاتکلیف هستند و بهتر بود پیش از برگزاری مسابقات ترتیب‌بندی اعزام‌ها مشخص می‌شد.

البته در کنار این‌ها بهتر بود طوری عمل می کردند که خروجی مسابقات بیش از یکم نفر باشد یعنی حداقل افراد اول تا پنجم هر رشته از مسابقات سال آینده حذف و به عنوان نخبگان قرآنی معرفی می‌شدند تا سایر افراد نیز بتوانند توانمندی‌های خود را نشان دهند.

- در انتها اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

ما هر آنچه داریم به ویژه پیشرفت در عرصه‌های قرآنی را مدیون انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری هستیم. یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای من تلاوت در محضر مقام معظم رهبری است. وقتی که در مسابقات شکوفه‌ها شرکت کردم و موفق به کسب رتبه نخست شدم دوست داشتم موقعیتی فراهم شود تا نزد معظم‌له تلاوت کنم اما این امر میسر نشد. امسال هم که رتبه اول را کسب کردم آرزو دارم بتوانم در محفلی نزد رهبر معظم انقلاب برسم و در محضر ایشان تلاوتی داشته باشم.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین