عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۲۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۹
قرآن خطي كتابت شده ملامحمدرجب در قرن سيزدهم در كتابخانه ملي ايران جاي گرفته و چشم‌انتظار بازديد علاقه‌مندان است.
عقیق: در گذشته‌هاي نه چندان دور، درست زماني كه هنوز در ايران صنعت چاپ جايگزين نسخه‌برداري دستي از روي كتاب‌ها نشده بود، برخي از ايرانيان قرآن‌دوست، به ويژه آنان كه از لحاظ مالي توانايي بيشتري داشتند، براي داشتن نسخه‌اي از قرآن كريم، به نساخان (نسخه‌برداران) سفارش مي‌دادند تا نسخه‌اي از قرآن را با خط خوش براي ايشان به نگارش درآورند. برخي متدينان نيز به منظور وقف قرآن به مكان‌هاي مقدس يا هديه دادن آن به دوستان و بستگان و يا آموزش قرآن به فرزندان خود دستور مي‌دادند نسخه‌اي كامل يا بخشي از آن (مانند عم جزء) را براي آنها بنگارند.
در گنجينه كتابخانه ملي ايران، نسخه خطي كتابت شده از سوي ملامحمد رجب بن المرحوم ملا بشير ساكي قرار دارد كه مربوط به قرن سيزدهم هجري قمري است.
‏آغاز آن «بسمله» و سوره مباركه «فاتحة الكتاب» است و پايان آن نيز سوره «ناس» است. همچنين در انتهاي اين نسخه خطي قرآن، «اللهم اغفر لكاتبه و بانيه و قاريه، بمحمد و اله، سنه ۱۲۷۸ تمام شد، كلام‌الله به دست خط ملا محمد رجب ابن المرحوم ملا بشير ساكي اللهم اغفر لي و لوالدي» نوشته شده است.
درباره ‏مشخصات ظاهري اين قرآن بايد گفت كه شامل 473 برگ، 13 سطر 89 × 185سانتي‌متر و در قطع 155× 258 است و نوع خط آن نيز نسخ با كاغذ هندي نخودي تيره و آهار مهره است.
صفحات افتتاح با شرفه به قلم لاجورد، سرلوح و كتيبه مذهّب مرصع با نقوش اسليمي و گل ختايي به قلم زر، لاجورد، سرخ، نارنجي، سفيد، نقره و شكل دايره‌اي با زمينه زر محرر به مشكي، كتيبه ساده با زمينه زر، جدول‌كشي دور متن به قلم زر و مشكي پهن، سرخ و مشكي در مابقي برگ‌ها، طلا‌اندازي بين سطور محرر به مشكي، ختم آيات و علايم تجويدي به سرخي، حركت‌گذاري عبارات به مشكي، عناوين سوره‌ها به همراه تعداد آيات در مابقي برگ‌ها به نسخ اندرون كتيبه‌هاي ساده به سرخي از جمله تزئينات متن اين نسخه به شمار مي‌رود.
نوع و تزئينات جلد نيز، مقوايي با روكش تيماج قهوه‌اي سوخته با تزيينات لچك، كتيبه بازوبندي، ترنج و سرترنج با نقوش گل و بوته و بوته‌هاي ريسه‌اي ضربي و اندرون كاغذ نخودي تيره اين نسخه قرآن چشم‌نواز است.
‏حواشي اوراق در نسخه خطي ياد شده، در حاشيه تصحيح شده است، عناوين اجزاء و ربع و وقف در حاشيه به سرخي ديده مي‌شود و يادداشت‌هاي مربوط به نسخه شامل يادداشت ابيات دعايي «الهي هر آنكس اين خط نوشت/ كن عفو گناهش عطا كن بهشت» به سرخي و مشكي از كاتب وجود دارد.
اين نسخه خطي بدون ترجمه فارسي است و كاتب آن را در قرن سيزدهم كتابت كرده است.





منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین