عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
گفت‌وگو با قاری‌ای که یک‌ساله حافظ قرآن شد؛
تا دو سه سال قبل با آمدن نامش، بیشتر صوت زیبا و کودکانه‌اش به ذهن خطور می‌کرد، اما حالا و از مسابقات کرمانشاه به بعد، حائز رتبه ممتاز رشته حفظ کل نیز به عناوینش افزوده شد.
عقیق:رضا گلشاهی، نفر ممتاز سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن، 18 سال دارد. تا یکی دو سال قبل با آمدن نامش بیشتر صوت زیبا و کودکانه‌اش به ذهن خطور می‌کرد، اما حالا و از مسابقات کرمانشاه به بعد باید حافظ کل قرآن بودن و حائز رتبه مسابقات دوره سی و هشتم را هم به نامش ضمیمه کنیم.
 
از سن 10 سالگی فعالیت‌های قرآنی خودش را با تلاوت قرآن کریم آغاز کرده است. در این مدت هفت یا هشت سال از محضر اساتیدی همچون محسن و مصطفی حاجی حسنی کارگر استفاده کرده است، در رشته قرائت قرآن در این مدت رتبه‌های خوبی از جمله رتبه اول مسابقات قرآن دانش‌آموزی، رتبه اول مسابقات قرآن اوقاف در بخش شکوفه‌ها و نیز رتبه سوم مسابقات قرآن کشور کویت را کسب کرده است.
برای اینکه سردرگم نشویم باید یک بار دیگر تکرار کرد که رضا گلشاهی امسال و در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در کرمانشاه در رشته حفظ کل قرآن حائز رتبه ممتاز شد.
از سال گذشته شروع به حفظ قرآن کرده است و امسال برای اولین بار در رشته حفظ قرآن وارد مسابقات سراسری قرآن در بخش بزرگسالان شده است، تا نشان دهد یک نخبه قرآنی دیگر که آینده بسیار درخشانی انتظارش را می کشد در راه است.
پای صحبت هایش که بنشینی شک می کنی به اینکه 18 سال دارد، حساب شده و کاملاً خط کشی شده پاسخ می‌دهد و انگار از قبل پاسخ‌ها را حفظ کرده و بدون هیچ مکثی جواب یک یک سؤالات را می دهد، در صحبت هایش از حضور گسترده شاگردان محسن حاجی حسنی کارگر در مسابقات سراسری و درخشش آنها سخن می گوید و این نوید را می‌دهد که در آینده بیشتر از شاگردان این استاد فقید شنیده خواهد شد.

امسال اولین بار بود که در مسابقات قرآن در بخش بزرگسالان حضور داشتید؟
بله و در همین دور اول، موفق به حضور در فینال مسابقات و کسب رتبه ممتاز شدم.

چطور به این سطح از آمادگی رسیدی که در عرض یکسال هم قرآن را کامل حفظ کنی و هم اینکه در اولین حضور، موفق به کسب رتبه ممتاز شوید؟
توفیق الهی است و خواست خدا بوده است، اما زمانی که قرائت قرآن داشتم، بسیار با دقت کل قرآن را بررسی می‌کردم و آشنایی کاملی با قرآن داشتم، یعنی تا قبل از اینکه وارد وادی حفظ شوم، اطلاع داشتم که کدام سوره در کجا قرار دارد. بر همین اساس حفظ آگاهانه و مستحکمی داشتم که همراه با یک پشتوانه بود، در این زمینه هم پشتکار خوبی داشتم و در نهایت هم امسال وارد مسابقات شدم و خدا را شاکر هستم که در سال اول حضور در عرصه حفظ قرآن کریم هم موفقیت‌آمیز ظاهر شدم.
 
در عرصه تلاوت قرآن رتبه‌های خوبی را کسب کرده بودی و راه موفقیت را پیدا کرده بودی چه شد که به سمت حفظ آمدید؟
سال 1390 بود که خدمت مقام معظم رهبری تلاوت داشتم ایشان در پایان تلاوت‌ها سخنانی را مطرح فرمودند و گفتند که باید 10 میلیون حافظ قرآن کریم داشته باشیم، از همان موقع جرقه رفتن به سمت حفظ قرآن کریم در ذهن من زده شد اما فرصت کافی به دست نیامد و سال گذشته فرصتی فراهم شد تا موفق به حفظ قرآن شدم.
البته برای قاریان، حفظ قرآن بسیار کارساز است و حداقل آن این است که با یک دید و تسلط دیگری قرآن را تلاوت می‌کنند و جدا از برکات معنوی که دارد، برای قراء نه تنها مفید بلکه لازم است، به اعتقاد من یکی از دلایل موفقیت قاریان مصری این است که همه آنها حافظ قرآن هستند.

با توجه به اینکه امکان شرکت در رشته قرائت را داشته‌ای و در این رشته هم توانمند بوده‌ای، چرا در این رشته در مسابقات حضور نیافتی و به رشته حفظ آمدید؟
چون مقداری صدایم وارد مرحله بلوغ شده بود، ترجیح دادم به سمت حفظ قرآن بیایم و بعد از چهار و پنج سال دیگر با پشتوانه محکمی که از حفظ قرآن دارم، وارد مسابقات قرائت شوم.

پس احتمال اینکه در سال‌های آینده شما را در مسابقات قرائت جزء رتبه‌های برتر ببینیم هم هست؟
ان‌شا‌الله، حتماً

با توجه به اینکه در هر دو رشته قرائت و حفظ ‌حضور داشته‌ای، رقابت در کدام یکی از این دو رشته سخت‌تر است؟
مسابقات حفظ قرآن، اضطراب بسیار زیادی دارد، این اضطراب در قرائت کمتر است؛ چرا که از روی قرآن خوانده می‌شود، هرچند که در آنجا نیز اضطراب‌هایی در مورد خارج شدن از آهنگ و ... وجود دارد، اما اضطراب در حفظ بسیار بیشتر است. در رشته حفظ قرآن اگر یک لحظه محفوظات به ذهن نیاید همه چیز از صوت و لحن و تجوید و ... به هم می‌خورد.

حفظ قرآن چه تأثیراتی بر قرائت قاری دارد؟
قطعاً تأثیر دارد، همانطور که گفته شد، یکی از عوامل موفقیت قراء مصری این است که همه آنها حافظ قرآن هستند،‌ وقتی شما قرآن را از حفظ بخوانید تمام تمرکز بر خود تلاوت جمع می‌شود. زمانی که قاری قرآن را حفظ باشد، اعتماد به نفس خوبی را کسب می‌کند که در تلاوت بسیار تأثیرگذار است.

به دوره سی و هشتم مسابقات سراسری قرآن برگردیم، سطح رقابت حفاظ در این دوره چگونه بود؟
درست است که در مصاحبه‌ها گفته می‌شود سطح خوب بود اما واقعاً مسابقات اوقاف هر سال روند روبه رشد خودش را دارد، چه به لحاظ سطح کیفی و کمی متسابقان و چه به لحاظ تغییرات و نوآوری‌هایی که در مسابقات ایجاد شد، همه در راستای روند روبه رشد مسابقات بود.
همین بحث تفکیک رشته‌ها و بخش بخش شدن آنها کار خوبی بود،‌ با این کار نظم و انضباط بسیار خوبی بر جو مسابقات حاکم می‌شود. ضمن اینکه در این دوره شاهد انعکاس بسیار بیشتر و اثرگذارتر مسابقات بوده‌ایم و این از حسنات این دوره از مسابقات است.
به تغییرات مسابقات اشاره کردی، این تغییرات و نوآوری‌ها تا چه میزان در خدمت مسابقات بود و تأثیری بر کیفیت داشت؟
سطح بندی امسال تا حدود زیادی اضطراب را کاهش داده بود و شرکت کننده بیم این را ندارد که با اختلاف ناچیزی از کسب رتبه باز بماند، نبود استرس علاوه بر اینکه راحت‌تر می‌توانند تلاوت کنند به افراد بیشتری هم برای کشف استعداد و نشان دادن نبوغ فرصت داده می‌شود.
پیش‌بینی این را داشتی که در اولین سال حضور در مسابقات حفظ در رشته بزرگسالان موفق به راهیابی به فینال شوید؟
بله، انتظار این را داشتم که اگر حسن حفظم را به خوبی ارائه دهم در سایر موارد مشکلی هم نخواهم داشت در دو مرحله مقدماتی و نیمه نهایی نیز نمره حسن حفظ من 100 شد.

در حال حاضر به عنوان فرد موفقی به حساب می‌آیی که هم در عرصه قرائت و هم در عرصه حفظ کل قرآن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، چگونه به این سطح از موفقیت دست پیدا کرده‌ای؟ یا بهتر بگویم رمز موفقیتت چه چیزی بوده؟
استاد خوب در موفقیت هر شخصی بسیار مهم است، تا راه درست را نشان دهد و در این راه شما را پشتیبانی کند، در کنار این تشویق و تهییج خانواده نیز بسیار مهم است،‌ قبل از همه اینها هم استمداد الهی است که تا نباشد هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد. تمرین و ممارست و پشتکار خود شخص نیز بسیار اثرگذار است.

در مورد جو رقابت‌ها هم بگوئید؟ در این دوره بیشتر جو مسابقات رقابتی بود یا رفاقتی، این را دوست دارم بدون هیچ ملاحظه‌‌ای پاسخ دهید؟
واقعاً رفاقت در بین شرکت کنندگان موج می‌زد، به اعتقاد من یکی از انگیزه‌های مسابقات، تحکیم پیوند دوستی‌ها بین شرکت کنندگان است. در این دوره بسیار دیده شد که شرکت کننده‌ها در عین اینکه رقیب هم بودند اشکالات هم را گوشزد می‌کردند و در کل فضای خوبی بر محل اسکان و محل رقابت‌ها حاکم بود.

بیشتر با کدام آیه و سوره قرآنی در ارتباط هستید؟
من واقعاً و از ته دل سوره مبارکه زمر را دوست دارم و ارتباط قلبی خوبی با آن برقرار کرده‌ام.

دلیل این علاقه را هم بگویید؟
این آیات بسیار امیددهنده است و به اعتقاد من بسیار آیات خاصی هستند مخصوصاً آیه مبارکه «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» همین آیه می‌گوید ای بندگان من آنهایی که به خود ظلم کرده‌اید، ناامید نباشید؛ چرا که خداوند گناهان را می‌آمرزد، این سوره از این دست آیات بسیار زیاد دارد در جای دیگری نیز می‌گوید «وَسِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا...» که بسیار امیدوارکننده است.

شما در دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن، صاحب عنوان هستید، شما را باید یک قاری به حساب آورد و یا یک حافظ کل قرآن؟
حقیقت امر این است که در بحث فنی قرآن خواندن نباید حفظ و تلاوت از هم جدا شوند، همه باید قاری باشند و حافظ هم باشند، نباید بگوئیم قاری یا حافظ، در خود مصر نیز اینگونه است و خود حفظ به تنهایی به طور فنی موضوعیت ندارد. همه قاری هستند و در کنار آن قرآن را نیز حفظ کرده‌اند، به اعتقاد من همه باید قاری خوب باشند و حفظ هم کنند، یکی از عواملی که باعث می‌شود قاری خوبی شویم این است که قرآن را حفظ باشیم.

بیشتر تلاوت کدام قاری ایرانی و یا مصری را گوش می‌دهید؟
در بین ایرانی‌ها بیشتر تلاوت‌های استاد خودم حاج محسن حاجی حسنی کارگر را گوش می‌دهم، ایشان تلاوت بسیار دلنشینی داشتند که به سبک مرحوم استاد شحات تلاوت می‌کردند، در بین مصری‌ها را نیز علاقه خوبی به خانواده شحات دارم و تلاوت‌های این اساتید را گوش می‌دهم.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید؟
هدف من از حضور در این مسابقات ادامه راه حاج محسن بود، آمده‌ام تا این افتخارآفرینی در عرصه قرآنی قطع نشود، استاد حاجی‌حسنی شاگردان بسیار زیادی دارد که در صف هستند و در سال‌های آینده بیشتر از آنها خواهیم شنید.
 
تیمور کاکایی

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین