عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۱۵
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
1800 کفشدار در حرم مطهر رضوی به خدمت مشغولند، توليد سالانه 9 میلیون متر مربع پارچه در نخریسی خسروی و ... از عناوین اخبار آستان قدس رضوی است.
عقیق: معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: یک هزار و 800 کفشدار در حرم مطهر امام رضا(ع) به زائران ارائه خدمت می‌کنند.

محمود ممتاز اظهار کرد: کفشداری‌‌های بارگاه منور رضوی در محل اتصال رواق‌‌های مبارکه به صحن‌‌ها قرار دارند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: تعداد 16 كفشداری ثابت، با 24 ورودی از صحن‌‌ها و 20 ورودی از رواق‌‌ها و وسعت 738 متر مربع در اطراف رواق‌‌ها، از كفش‌‌های زائران نگهداری می‌كنند.

ممتاز با بیان اینکه تعدادی از كفشداری‌‌ها خانوادگی است، برخی به آقایان اختصاص دارد و تعدادی نیز ویژه بانوان است، گفت: پنج كفشداری در صحن انقلاب اسلامي، سه كفشداری در صحن آزادی، یك كفشداری در رواق امام خمینی(قدس سره)، دو كفشداری در مسجد گوهرشاد، دو كفشداری در بست شیخ بهائی و سه كفشداری در صحن جمهوری اسلامی است.

وي اظهار کرد: در گذشته كفشداري‌هاي حرم مطهر رضوي در قبال خدمت‌رساني هزينه دريافت مي‌كردند و در سال‌هاي پس از انقلاب شكوهمند اسلامي، با هدف تكريم زائرين امام هشتم(ع) افراد داراي موقعيت‌هاي مختلف اجتماعي و تحصيلي با تاييد هسته گزينش آستان قدس رضوي به خدمت‌رساني افتخاري در كفشداري‌ها مشغول شده‌اند.

توليد 110 هزار تن محصول زراعي در مزرعه نمونه آستان قدس رضوي

سرپرست موسسه مزرعه نمونه از توليد بيش از 110هزار تن انواع محصولات زراعي در مزرعه نمونه آستان قدس رضوي خبر داد.

علي اورعي زارع اظهار كرد: اين موسسه به عنوان بزرگترين مجموعه كشاورزي شرق كشور، با توليد 110 هزار تن انواع محصولات زراعي توانسته سهم عمده‌اي در تامين نياز غذايي استان و كشور داشته است.

سرپرست موسسه مزرعه نمونه ارقام توليدي اين شركت را، شش هزار تن گندم، 25 هزار تن گوجه‌فرنگي، 40 هزارتن علوفه تر و 10 هزار تن ته‌چر و كلش و 30 هزارتن ذرت علوفه‌اي نام برد.

اورعي زارع در خصوص نقش اين مجتمع در احياي اراضي موات و موقوفات بیان کرد: احياي حدود 14 هزار هكتار از اراضي موسسه در مشهد و نيشابور و احياي موقوفات محمدآباد خواف، لاسجرد استان سمنان، دولت‌آباد سرخس و احداث چهار واحد گاوداري و توسعه كشتارگاه از جمله فعاليت‌هاي صورت گرفته در اين شركت است.

وی افزود: در زمينه توليد بهينه و رفع مشكلات و موانع توليد در زمينه غلات، علوفه و گوجه فرنگي تاكنون 70 طرح و با تشكيل واحد  R&Dنيزطرح‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي در اين مجتمع انجام شده است.

توليد سالانه 9 میلیون متر مربع پارچه در نخریسی خسروی

مدير عامل كارخانجات ريسندگي و بافندگي خسروي آستان قدس رضوي گفت: سالانه در بخش بافندگي كارخانجات نخریسی و نساجی خسروی آستان قدس رضوی، 9 میلیون متر مربع انواع پارچه تولید می‌شود.

عباس ابوئی با بيان اين كه فاز یک پروژه بافندگی از سال گذشته تکمیل و به بهره‌‌برداری رسیده است، اظهار کرد: سالانه در این بخش 9 میلیون متر مربع انواع پارچه تولید مي‌شود و طبق پیش‌بینی‌هاي‌ انجام گرفته اميدواريم، در بخش بافندگی نیز با افزایش 25 درصدی در سال رو به رو شویم.

مدير عامل كارخانجات ريسندگي و بافندگي خسروي آستان قدس رضوي ظرفیت تولیدات در بخش ریسندگی را قبل از توسعه چهار هزار و 200 تن در سال اعلام کرد و افزود: با اجرای طرح توسعه، ظرفیت تولید در این بخش به پنج هزار و 200 تن در سال افزایش خواهد داشت.

ثبت‌نام كارگاه‌هاي پژوهشي گروه هنر پژوهي رضوان آغاز شد

ثبت‌نام كارگاه‌هاي پژوهشي گروه هنرپژوهي رضوان از 20 فروردین‌ جاري آغاز شده است و تا 15 اردیبهشت ادامه دارد.

در راستاي بهره‌گيري از تجربيات استادان و پژوهشگران برجسته كشور در عرصه پژوهش در هنرهاي اسلامي و انتقال اين تجربيات به هنرمندان، پژوهشگران جوان و دانشجويان فعال در اين زمينه، اقدام به برنامه‌ريزي براي برگزاري كارگاه‌هاي پژوهشي كرده است.

پس از بررسي تقاضاهاي ثبت‌شده، فهرست افراد منتخب براي شركت در اين كارگاه‌ها اعلام خواهد شد و زمان برگزاري نخستين دوره از اين كارگاه‌ها نیز نیمه دوم ارديبهشت ماه است.

ضرورت تحلیل و بررسی فعالیت‌های پژوهشی انجام شده و یا در حال انجام توسط پژوهشگران هنر اسلامی از لحاظ شیوه‌ها، چگونگی استفاده از منابع، تحلیل داده‌های گردآوری شده و شیوه نگارش متون پژوهشی از جمله دلایل برگزاری این کارگاه‌ها است که با توجه به پژوهش‌های انجام شده پیرامون هنرهای به کار رفته در حرم مطهر رضوی، محقق خواهد شد.


منبع:ابنا

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین