عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۸
...گروهى از مخالفين‏ شما تصوّر مي ‏كنند مأمون نام پدر شما را رضا گذارده به خاطر آن كه آن حضرت (ع) به ولايت عهدى مأمون راضى بودند.
عقیق:امام رضا (ع) القاب و اسماء متعددي دارند كه شيعيان به تناسب حاجات و خواسته ها ايشان را به آنها مي خوانند، همچون ضامن آهو، امام رئوف و ...؛ اما مهمترين نام و صفت ايشان همان رضا است كه البته ناميده شده ثامن الحجج (ع) به اين نام سرّي دارد.
احمد بن على بن ابراهيم مى‏ گويد: پدرم از جدّم ابراهيم بن هاشم، از احمد بن ابى نصر بزنطى، وى مى‏گويد: محضر امام ابو جعفر ثانى محمّد بن على عليهما السّلام عرض كردم: گروهى از مخالفين‏ شما تصوّر مى‏كنند مأمون نام پدر شما را رضا گذارده به خاطر آن كه آن حضرت (ع) به ولايت عهدى مأمون راضى بودند.
حضرت (ع) فرمودند: «به خدا قسم ايشان دروغ مى‏گويند و مرتكب فجور و فسق شده‏اند، خداوند متعال آن حضرت را رضا خواند به خاطر آن كه حضرتش از خداوند متعال در آسمانش و از رسول و ائمّه عليهم السلام كه بعد از رسول بودند در زمين راضى و خشنود بود.»
راوى مى‏گويد: محضر مباركش عرضه داشتم: مگر تمام پدران شما عليهم السلام از خدا و رسولش و ائمّه عليهم السلام بعد از آن حضرت (ع) راضى و خشنود نبودند؟
حضرت فرمودند: «آرى.»
عرض كردم: پس چرا بين ايشان تنها پدر شما به رضا موسوم گرديد؟
فرمودند: «زيرا مخالفين و دشمنانش از او خشنود بودند همان طورى كه موافقين و دوستانش از آن حضرت خشنود بودند در حالى كه اين امتياز براى هيچ يك از آباء گرامش عليهم السلام نبود لذا از ميان همه تنها آن حضرت به رضا موسوم گشت.»


پی نوشت:
برگرفته از علل الشرائع
منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین