عملی که عقل و درایت را عقب می اندازد
قرآن می فرماید مردم عجول می گفتند: «رَبَّنا عَجّل لنا قطّنا قبل یوم الحساب؛ پروردگارا! بهره ی ما را از عذاب هر چه زودتر قبل از روز حساب به ما بده.» ۶
عقیق: وَ یَدعُ الاِنسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالخَیرِ وَ کانَ الاِنسانُ عَجولاً؛ انسان [بر اثر شتابزدگی] بدیها را طلب می کند، آن گونه که نیکی ها را می طلبد؛ و انسان همیشه عجول بوده است.۱قرآن می فرماید: «خُلِقَ الاِنسانُ مِن عَجَلٍ؛ انسان از عجله آفریده شده است.» ۲این تعبیر یعنی چه؟ مگر عجله چیزی است که انسان از آن آفریده شده است؟ چون قرآن می فرماید انسان از خاک آفریده شده، و اینجا هم می فرماید انسان از عجله آفریده شده است. در پاسخ باید گفت چنین تعبیری حاکی از اهمیت این استعداد در وجود انسان است. انسان به قدری شتابزده و عجول است که گویی عجله ماده است که انسان از آن آفریده شده است. قرآن در صدد نکوهش انسانی است که عنان اختیار را به جای اینکه به دست ایمان و اندیشه بدهد به دست عجله می سپارد.در آیه ی بالا خداوند می فرماید: «وَ کانَ الاِنسانُ عَجُولاً». «عجله» در لغت به معنای طلب و جستجوی چیزی قبل از فرارسیدن وقت آن. ۳معمولا مخالفان دین درخواست می کردند که وعده های پیامبران زودتر از موقع مقدر تحقق یابد: «یَستَعجِلُونَکَ بِالعَذابِ؛ آنان از تو تقاضای شتاب در عذاب می کنند.) ۴ یا «اَفَبِعَذابِنا یَستَعجِلُونَ؛ آیا برای عذاب ما عجله می کنند.)۵عجله تا جایی عقل و اندیشه و درایت را عقب می زند که قرآن می فرماید مردم عجول می گفتند: «رَبَّنا عَجّل لنا قطّنا قبل یوم الحساب؛ پروردگارا! بهره ی ما را از عذاب هر چه زودتر قبل از روز حساب به ما بده.» ۶به راستی که پیمودن راه تکامل و ترقی و رسیدن به قله ی رفیع سعادت در زندگی استقامت و پایداری و صبر می طلبد و عجله مانعی بزرگ بر سر این راه است. عجله سبب می شود که انسان بدون تدبیر و عاقبت اندیشی و بررسی عوامل و موانع در راهی قدم بگذارد و خواسته ها و آرزوهای بیجا و بی موقع داشته باشد. در چنین حالتی، شتاب و عجله سبب می شود انسان بدون پشتوانه ی عقل و اندیشه و به صرف تمایلات نفسانی حرکت کند. پس عجله فی نفسه مذموم نیست، بلکه از این نظر که سبب می شود انسان مجال اندیشه نیابد و نتواند معرفت لازم را کسب کند مذموم است، چه بسا با عجله شرّی را خیر ببیند و بالعکس.اما اگر پیش از اقدام به عملی بیندیشد و با بصیرت کامل در راهی قدم بگذارد، حتی اگر عجله هم بکند، مذموم نخواهد بود. قرآن از قول حضرت موسی(ع) در جواب خداوند که از او پرسید: «و ما اعجلک عن قومک یا موسی؛ ای موسی چه چیز سبب شد که از قومت پیشی بگیری» ۷ می فرماید: «هم اولاء علی اثری و عجلت الیک رب لترضی؛ پروردگارا، آنان در پی من اند و من به سوی تو شتاب کردم تا از من خشنود شوی.» ۸در حدیثی از امام باقر(ع) آمده است که: هر کس تصمیم خیری دارد تعجیل کند، زیرا تاخیر در اموری که شایسته تعجیل است مطابق نظر و خواست شیطان است. ۹نقطه مقابل عجله مذموم درنگ کردن است. امام صادق(ع) می فرمایند: سلامت با درنگ کردن است و ندامت با عجله. هر کس عملی را در غیر وقتش آغاز کند دیرتر به نتیجه می رسد. ۱۰پی نوشت ها:۱ - اسراء / ۱۱.۲ - انبیاء / ۳۷.۳ - مفردات راغب.۴ - حج / ۴۷؛ عنکبوت / ۵۳-۵۴.۵ - شعراء / ۲۰۴؛ صافات / ۱۷۶.۶ - ص / ۱۶.۷ - طه / ۸۳.۸ - همان / ۸۴.۹ - سفینه البحار، ماده عجل.۱۰ - همان، ماده ثبت.۱۱ - آیه های زندگی(نگین هستی)، صص۱۲۷و۱۲۸.منبع:افکار211008