عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۸۰۶
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
عقیق:پرسش:
ذکر خدا چه آثار و پیامدهایی را در دنیا و آخرت برای انسان به دنبال دارد؟
پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به این سؤال به هشت مورد از فواید دنیوی و اخروی یاد خدا شامل: 1- حلال شدن گوشت قربانی 2- یادکردن خداوند از انسان 3- پیروزی بر دشمن 4- آرامش قلبی و روحی 5- بصیرت و بینش درونی 6- غفلت‌زدایی 7- رمز توبه کردن 8- نشانه خردمندان پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی می‌گیریم.
9- ایجاد خوف
از فضایل اخلاقی، که علمای سیر و سلوک بر تحصیل آن تاکید دارند، خوف الهی است. این ویژگی یکی از عوامل از بین بردن غفلت در انسان‌ها بوده و محرک خوبی برای انجام اعمال صالح می‌باشد. خدای متعال در سوره انفال آیه 2 می‌فرماید: مومنان کسانی هستند که چون نام خدا برده شود، خوف بر دل‌هایشان چیره گردد و بر پروردگارشان توکل می‌کنند.
10- همراهی پیامبر(ص)
خدای متعال به پیامبر اکرم(ص) امر می‌کند که همراه و همنشین با افرادی باشد که به یاد خداوند هستند و او را می‌خوانند. در سوره کهف آیه 28 می‌فرماید: و همراه با کسانی که هر صبح و شام پروردگارشان را می‌خوانند و خشنودی او را می‌جویند، خود را به صبر وادار.
11- نور الهی
در سوره نور آیه 36 خدای متعال برای خانه‌هایی که نور هدایت الهی در آنها وجود دارد سه ویژگی بیان گردیده است که ویژگی دوم عبارت است از: یاد نام خدا در خانه‌های مذکور توسط ساکنین (بذکر فیها اسمه)
12- مغفرت و اجر عظیم
در سوره احزاب آیه 35 از افراد و گروه‌های خاصی نام برده شده است که مغفرت و اجر خداوند متعال، شامل حال آنها می‌گردد که یک دسته از این گروه‌ها مردان و زنانی هستند که بسیار به یاد خداوند می‌باشند.
13- تشبه به فرشتگان
فرشتگان انواع مختلفی هستند که به هر گروهی از آنها ماموریت و کار خاصی واگذار شده است. دسته‌ای از فرشتگان به ذکر خداوند متعال مشغول هستند، «فالتالیات ذکرا» سوگند به آن فرشتگانی که ذکر خدا را می‌خوانند (صافات - 3) شرافت و منزلت این فرشتگان به حدی است که خداوند در آیه مذکور به آنها قسم یاد کرده است. بنابر این انسان‌هایی که ذاکر بوده و به یاد خداوند هستند، به چنین فرشته‌هایی تشبه پیدا می‌کنند.
14- رستگاری
از ثمرات و فواید اخروی یاد خدا، فلاح و رستگاری است که به میزان انس و الفت با خدا، شیطان از انسان دور می‌شود. خدای متعال در سوره جمعه آیه 10 می‌فرماید: چون نماز پایان یافت، در زمین پراکنده شوید و رزق خدا را طلب کنید و فراوان خدا را یاد کنید باشد که رستگار شوید.

منبع:کیهان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین