عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷
مسجدالنبي ستون هاي مختلفي دارد اما برخي از اين ستون ها كه در زمان حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه وآله) وجود داشته اند به نامي معروف شده اند كه يكي از اين ستون ها ستون قرعه يا عايشه است.
عقیق:اين ستون از ستون‌هاي روضة النبي است كه از سوي منبر پيامبر(صلي الله عليه و اله) و قبر شريف رسول خدا(صلي الله عليه و اله) ستون سوم به شمار مي‌آيد و كنار محراب فعلي قرار دارد.
به ديگر سخن، استوانه عايشه وسط استوانه‌هاي اصلي قرار دارد و ميان آن تا منبر پيامبر(صلي الله عليه و اله) دو ستون و ميان آن و قبر شريف نيز دو ستون و نيز ميان قبله تا محراب كنوني دو ستون فاصله است و از هر طرف سومين ستون به شمار مي‌آيد و در كنار ستون توبه و سَرير قرار دارد.
در وجه نام‌گذاري آن اختلاف است. مشهور آن است كه چون عايشه درباره فضيلت نماز ‌گزاردن كنار آن روايتي از پيامبر(صلي الله عليه و اله) گزارش كرده، به اين نام خوانده شده است. شايد هم به اين سبب باشد كه عايشه از آن خبر داده و مكانش را معين كرده است. برخي نيز بر اين باورند كه اين نام پس از عايشه برگرفته شده است.
نام ديگر اين ستون «قرعه» است. سبب اين نام‌گذاري را چنين دانسته‌اند كه عايشه از پيامبر خدا(صلي الله عليه و اله) روايت كرده است: در مسجد من، نزد اين ستون، جايگاهي است كه اگر مردم پاداش و فضيلت نماز در آن را بدانند، براي نماز خواندن در آن‌جا قرعه خواهند زد.
اين ستون به نام «استوانه مهاجران» نيز شناخته مي‌شود؛ زيرا مهاجران مكي كنار آن به گفت‌و‌گو مي‌نشستند. از اين رو، آن‌جا را «مجلس مهاجران» نيز مي‌گفتند. برخي از آن به «استوانه مُخَلَّقه» ياد كرده‌اند؛ زيرا اين ستون نيز مانند ستون مخلّقه، با «خَلوق» خوشبو مي‏شده است. اكنون بالاي آن به خطي زيبا عبارت «هذه اسطوانة عايشه» نوشته شده است.
بر پايه رواياتي، دعا نزد اين ستون مستجاب است. گويند برخي صحابه نزد آن نماز مي‌‌گزاردند. برخي از خلفا و نيز ابن زبير و فرزندش عامر نيز كنار آن نماز ‌گزارده‌اند.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین