عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۷۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
متکی در نشست خبری عنوان کرد
سخنگوی بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: حضور مقاماتی از دولت‌های کشورهای اسلامی در کنفرانس بیانگر این است که دغدغه جهان اسلام و ملت‌های مسلمان، صرفاً از سوی علما نیست.

عقیق:منوچهر متکی معاون بین‌المللی مجمع جهانی تقریب مذاهب و سخنگوی بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی عصر امروز (شنبه ۵ دی) طی نشست خبری که در هتل استقلال برگزار شد، گفت: در شرایطی که تحولاتی را در محیط بین‌الملل به ویژه جهان اسلام شاهدیم بیست و نهمین کنفراسن بین‌الملل وحدت اسلامی در تهران برگزار می‌شود به همین دلیل عنوان کنفرانس در سال جاری به «ارزیابی تحولات کنونی در جهان اسلام» اختصاص داده شد.

وی اظهار داشت: بنده فکر می‌کنم شناخت مشخصه‌های شرایط کنونی امری لازم است چرا که مؤلفه‌های اقتدار آفرین جهان اسلام و مسلمین را شناسایی کرده و توطئه‌ها، سناریوهایی که علیه جهان اسلام به کار برده می‌شود را نیز بشناسیم.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: از این‌رو حول محور اصلی موضوع کنفرانس، 4 کمیسیون ارزیابی شرایط کنونی جهان اسلام در دو کمیسیون «الف» و «ب» برگزار می‌شود و 8 نشست و کنفرانس از جمله علمای مقاومت، کمیته مساعی حمیده، نشست کمیسیون احزاب حامی مقاومت در جهان اسلام، کمیسیون دانشگاهیان، کمیسیون جوانان، کمیسیون زن و خانواده و نقش آنها در برون‌رفت از بحران‌های جاری برگزار می‌شود.

وی گفت: با استفاده از تجارب 28 کنفرانس گذشته و شرایط کنونی تلاش کردیم کنفرانس امسال قدری متفاوت برگزار شود به طور مثال از میان بیش از 300 میهمان خارجی، 175 نفر آنها از چهره‌های جدید هستند و حضور رؤسا و اساتید دانشگاه‌های خارجی ویترین متنوعی را از کنفرانس امسال نشان خواهد داد.

متکی افزود: حضور مقاماتی از دولت‌های کشورهای اسلامی این هدف را می‌رساند که دغدغه جهان اسلام و ملت‌های مسلمان، دغدغه‌ای نیست که علما نسبت به آنها حساسیت داشته و خواهان رفع آن باشند. بلکه دولت‌های کشورهای اسلامی نیز در این دغدغه مشارکت می‌کنند.

سخنگوی بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ابراز داشت: هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت، نوع جهان‌شمولی جهان اسلام شمولی است که در سطوح مختلف علما، نخبگان، اساتید، جوانان، زنان و دانشگاهیان و به موازات آنها دولت‌های اسلامی است که در این دغدغه سهیم شوند.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در برنامه‌ها بر آن متمرکز شده‌ایم تغییر نگاه به فعالیت‌های تقریب است؛ فکر می‌کنیم اقدامات وحدت‌آفرین صرفاً نمی‌تواند یک توصیه و یا یک برخورد باشد بلکه یک اقدام است. وحدت در شرایطی که در جهان اسلام مشکلی وجود نداشته باشد به لحاظ برگزاری یک کنفرانس به نمایش گذاشته می‌شود اما در شرایطی که خشن‌ترین شیوه‌ها و افراطی‌ترین برخوردها با اهداف چند وجهی از جمله مخدوش کردن چهره اسلام و چهره نبی اکرم (ص) انجام می‌شود منجر به کشتار مردم بی‌گناه می‌شود.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: در چنین فضای اسلام به صرف توصیه و تقاضا نمی‌توان وحدت را ایجاد کرد؛ وحدت گنجینه‌ای است که باید عملیاتی را ترتیب دهد به همین دلیل هسته‌های تقریبی باید شکل گیرد و قشرهای مختلف اجتماع جهانی به آن دعوت شوند که باورمند تقریب بوده و آمادگی دارند در برابر تفکرات التقاطی، دانسته‌های خویش را اعلام کنند.

متکی در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خصوص نجات جان علامه زکزاکی گفت: شیخ زکزاکی از میهمانان بیست و نهمین کنفرانس وحدت بودند، همچنین ایشان عضو شورای عالی بین‌المللی مجمع جهانی تقریب است. در میان کل کشورهای جهان 220 نفر اعضای شورای عالی بین‌الملل مجمع تقریب را تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: مجمع جهانی تقریب مذاهب شدیداً نگران وضعیت جسمی شیخ زاکزاکی است و در بیانیه‌ای این امر را اعلام کرده است. همچنین نامه‌ای که دبیرکل مجمع برای اعضای مجمع عمومی فرستاده‌اند و نامه دیگری که آیت‌الله تسخیری نوشتند، خواستند هرگونه اقدام مقدوری برای توقف این اقدامات تضییع‌کننده حقوق مسلمین و جنایت‌کارانه به کار ببرند.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: در تماس با مسئولین و سفرای نیجریه و تماس با سازمان‌های حقوق بشری، بین‌المللی و منطقه‌ای نیز درخواست شد تلاش خود را در این زمینه به کار ببرند و امیدواریم دولت نیجریه عمق حرکت نادرستی را که ارتش این کشور انجام داده است، درک کند و با توجه به تبعات درازمدتی که برای این کشور خواهد داشت که بارزترین آنها ایجاد واگرایی در مردم نیجریه به عنوان بزرگترین کشور دارای جمعیت مسلمان در آفریقا است نگران این تبعات باشند و اقدامات غلط را به مسیر درست هدایت کنند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین