عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۶۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
گزارش از رونمایی «دایرةالمعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)»
یکی از زمینه‌های دفاع از تشیّع، نوشتن درباره صحابه است و از آنجایی که شیعه عمدتاً درباره اهل بیت(ع) قلم فرسایی می‌کند و دغدغه بسیاری در این خصوص دارد از این رو برخی از مسلمانان مسئله «پیروی از صحابه» را عنوان کرده و به شیعیان درخصوص عدم توجه به صحابه خرده گرفته و می‌گویند که شیعه فقط به اهل‌بیت(ع) اهتمام و اکتفا دارد بنابراین این موضوع نیازمند پاسخی مناسب بود تا زمینه مغالطه آنها را فراهم نیاورد.

عقیق: مراسم رونمایی از مجموعه 7 جلدی «دایرةالمعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» عصر روز گذشته با حضور حجج اسلام سید مهدی خاموشی، محمدهادی یوسفی غروی، حسین قشقایی و جمعی از پژوهشگران و محققان در سالن همایش پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام یوسفی غروی سرپرست نویسندگان و محققان این اثر در مراسم رونمایی از مجموعه 7 جلدی «دایرة‌المعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» گفت: یکی از زمینه‌های دفاع از تشیّع، نوشتن درباره صحابه است و از آنجایی که شیعه عمدتاً درباره اهل بیت(ع) قلم فرسایی می‌کند و دغدغه بسیاری در این خصوص دارد از این رو برخی از مسلمانان مسئله «پیروی از صحابه» را عنوان کرده و به شیعیان درخصوص عدم توجه به صحابه خرده گرفته و می‌گویند که شیعه فقط به اهل‌بیت (ع) اهتمام و اکتفا دارد بنابراین این موضوع نیازمند پاسخی مناسب بود تا زمینه مغالطه آنها را فراهم نیاورد.

وی افزود: حدود 300 سال قبل مرحوم سیدعلی خان مدنی شیرازی متوجه این موضوع شد و قلم به دست گرفت و کتاب «الدرجات الرفیعه» را نوشت که البته بخشی از این مقصد انجام شد و بنا به دلایلی از  بخش دیگری از این مقصد بازماند. اما انصافاً چهار بابی که مرحوم سید علی خان مدنی در این اثر به آن پرداخته بسیار مغتنم و نفیس بوده و یکی از پیشنهادهای بنده به محققان پژوهشکده باقرالعلوم(ع) احیای این کتاب است که نیازمند بازنگری همراه با تحقیقات فنی است.

پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار داشت: عمده کار سیدعلی خان مدنی شیرازی به شرح صحیفه سجادیه با عنوان «ریاض السالکین» اختصاص دارد که مشروح‌ترین و مفصل‌ترین شرح صحیفه سجادیه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: 250 سال بعد، مرحوم محدث قومی مجدداً در صدد پاسخگویی به این مغالطه پرداخت و به این فکر افتاد که کتابی را بنویسد بنابراین کتابی کم حجم اما مفصل‌تر از اثر سید‌علی خان با عنوان «تحفة‌الاحباب فی نوادر آثار الاصحاب»به رشته تحریر درآورد که البته مرحوم محدث قومی آن دسته از اصحابی که شأن صحابه بودن را نیز رعایت نکرده بودند را برای عبرت گرفتن عموم مسلمانان ذکر کرده است.

یوسفی غروی با بیان اینکه کتاب مرحوم «عالمی» نسبت به کتاب سیدعلی‌خان و مرحوم محدث قومی کاملتر است، گفت: آثار گذشته، قطعه‌هایی از این کار را انجام داده و قلم مرحوم محدث قومی نیز مربوط به یکصد سال قبل است که برخی از منابع تراجمه ذکر شده در این اثر وی، نزدیک به یک صفحه است.

وی گفت: جلد اول مجموعه 7 ‌جلدی «دایرةالمعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» به صحابه بنی‌هاشم از جمله اهل‌بیت پیامبر (ص) اختصاص دارد و مابقی صحابه براساس حروف الفبا تنظیم شده است.

سرپرست نویسندگان و محققان مجموعه 7 ‌جلدی «دایرةالمعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» در بخش دیگری از سخنان خود به جمله «صلی‌الله علیه و آله» اشاره کرد و گفت: در هیچ‌ کجا و هیچ روایتی از ائمه اطهار(ع)، تاکیدی مبنی بر «و‌ سَلّم» نمی‌بینیم، افرادی که در صدد بودند کلمه «آله» را حذف کنند واژه «وسَلّم» را به عبارت «صلی‌الله علیه و آله» اضافه کردند که چنین استنادی صحیح نیست و به شیعه تعلقی ندارد.

وی ادامه داد: «ابن حجر عسقلانی» با اینکه کتابی را در رد شیعه نوشته است اما وقتی به مبحث صلوات می‌رسد بر این نکته اعتراف کرده که حق با شیعه است. همچنین منظور از «سلموا تسلیما» در سوره مبارکه احزاب، سلام کردن بر حضرت رسول(ص) نیست بلکه منظور از آن، تسلیم بودن در برابر امر ایشان است.


منبع: فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین