عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۶۶۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
سخنرانی استاد شفیعی سروستانی در اولین نشست فرهنگی مدرسه دعبل
استاد شفیعی سروستانی: کار اصلی مداحان یادآوری سه عهدیست که در ازل از انسان گرفته شده و آن سه عبارتند از: ربوبیت، نبوت حضرت ختمی مرتبت صلی‌الله‌علیه‌وآله و ولایت حضرت امیر علیه‌السلام.
عقیق:اولین جلسه از سلسله نشست‌های فرهنگی مدرسه دعبل، صبح چهارشنبه در سالن اجتماعات بنیاد دعبل خزاعی با سخنرانی استاد اسماعیل شفیعی سروستانی و حضور جمعی از مداحان عضو بنیاد دعبل برگزار شد.

استاد شفیعی سروستانی در ابتدای جلسه به بیان بعضی از ویژگی های انسان پرداخت و گفت: حقیقت ذکر، یادآوری آن چیزی‌است که خداوند در ذات و سرشت انسان به ودیعه نهاده است و ذاکر باید آن ویژگی های مغفول را احیاء نماید.

ایشان در ادامه ضمن بیان اهمیت کار مادحان اهل بیت افزود: چیزهایی که خداوند در وجود انسان نهاده، نیاز به آموزش ندارد و فقط باید با تذکر مورد توجه واقع شوند. در واقع کار اصلی مداحان یادآوری سه عهدیست که در ازل از انسان گرفته شده و آن سه عبارتند از: ربوبیت، نبوت حضرت ختمی مرتبت صلی‌الله‌علیه‌وآله و ولایت حضرت امیر علیه‌السلام. در واقع ذاکر متعهد است این سه عهد را متذکر شود.

این محقق حوزه مهدویت در ادامه گفت: موضوعاتی مانند مرگ، بیماری، حوادث و ایام، ذاکر هستند و مداحان هم ذاکر هستند و مداحان باید در مناسبت‌هایی مانند نهم ربیع که تازه پشت سر گذاشته شده، ذکر مهم این روز را که غدیر ثانی است به مردم متذکر شوند. نهم ربیع روز تجدید عهد با امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه است. روز دعای عهد است و روز بیعت. بیعت از بیع می آید و معنای آن اینست که جان و خانواده و مال و هرآنچه هست را تقدیم به امام نماییم.

مدیرمسئول نشریه موعود سپس به طرح عنوان جاهلیت مدرن پرداخت و شاخصه های جاهلیت مدرن و جاهلیت اُولی را با استناد به روایات ائمه طاهرین علیهم السلام با هم مقایسه نمود و افزود: الان ما در دوره جاهلیت مدرن هستیم و روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که می فرماید: رنجی که قائم ما از مردم جاهل متحمل می شود، بیش از رنج رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله از جاهلیت خواهد بود.

استاد سروستانی ضمن ابراز تاسف از جلسات برخی مداحان که فقط در پی اصطلاحا «حال» مستمعین هستند گفت: ذاکر وجدان بیدار مردم است، ذاکر برانگیزاننده است، ذاکر احیاء کننده حق است و بدا به حال کسی که شنوندگان در محفلش متذکر نشوند.

ایشان در ادامه ضمن بیان وجوه جاهلیت مدرن، عصبیت را به دو نوع مذموم و ممدوح تقسیم کرد و افزود: ملاحظات حزبی، گرایشات فرقه ای، حب و بغض های جریانی و ایدئولوژی های ساختگی از مظاهر عصبیت در دوره جاهلیت مدرن هستند.

در پایان جلسه استاد شفیعی سروستانی به سوالات تعدادی از حضار پاسخ داد و ابراز امیدواری نمود در جلسات آتی به ادامه بحث جاهلیت مدرن و مظاهر آن بپردازد.

منبع:بنیاد دعبل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین