عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۵۴۱
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
رابطه روزی مقدر شده و کار و تلاش در کلام امام عسکری(ع)
پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: برو هر چه در منزل داری اگر چه کم ارزش هم باشد بیاور. آن مرد انصار رفت و طاقه ای گلیم و کاسه ای را خدمت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) آورد...
عقیق:در روایات مختلفی که از ائمه علیهم السلام به دست ما رسیده بر این نکته تاکید شده که رزق و روزی بندگان تضمین شده است. حال برای برخی این پرسش ایجاد می شود که اگر روزی ما تضمین شده پس دیگر چرا خودمان را به آب و آتش بزنیم و کار کنیم!؟ خب، روزی که ضمانت شده پس ما بنشینیم و در بهترین حالت به عبادت بپردازیم.
حال آنکه مقدر بودن رزق اصلا به معنای این نیست که دست از کار و تلاش بکشیم و تنبلی نموده و فقط مشغول عبادت شویم. در برابر روایاتی که به تضمین روزی اشاره دارند روایات بسیار زیادی نیز به دست ما رسیده که به اهمیت کار و تلاش اشاره دارد تا جایی که تلاش در جهت کسب رزق خانواده را معادل جهاد در راه خدا بر شمرده اند.
امام حسن عسکری (ع) در روایتی موجز و زیبا به این معنا شاره نموده و فرموده اند:
«لايَشغَلكَ رِزقٌ مَضمونٌ عَن عَمَلٍ مَفروضٍ.»
«مبادا كه روزىِ ضمانت شده از كار واجب ، تو را باز دارد.» (حدیقه الشّیعه: ج ۲، ص ۱۹۴)
                                                                                                                            ***
سه نکته:
* درس بزرگ پیامبر (ص) به مرد فقیر
یکی از یاران رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فقیر شد، محضر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمد و شرح حال خود را بیان کرد. پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: برو هر چه در منزل داری اگر چه کم ارزش هم باشد بیاور. آن مرد انصار رفت و طاقه ای گلیم و کاسه ای را خدمت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) آورد. حضرت آنها را در معرض فروش گذاشتند و فرمودند: چه کسی این ها را از من می خرد؟ مردی گفت: من آنها را به یک درهم خریدارم. حضرت فرمودند: کسی نیست که بیشتر بخرد؟ مرد دیگری گفت: من به دو درهم می خرم. پیغمبر (صلی الله علیه و آله) به ایشان فروخت و فرمود: اینها مال تو است. آن گاه دو درهم را به آن مرد انصار دادند و فرمودند: با یک درهم غذایی برای خانواده ات تهیه کن و با درهم دیگر تبری خریداری کن و او نیز به دستور ایشان عمل کرد و تبری خریداری کرد و خدمت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آورد. حضرت فرمودند: این تبر را بردار و به بیابان برو و با آن هیزم بشکن و هرچه بود، ریز و درشت، تر و خشک همه را جمع کن و در بازار بفروش. مرد به فرمایشات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عمل کرد، مدّت پانزده روز تلاش نمود، در نتیجه وضع زندگی او بهتر شد. پیغمبر گرامی (صلی الله علیه و آله) به او فرمودند: این بهتر از آن است که روز قیامت بیایی در حالی که در سیمایت علامت زخم صدقه باشد. (برگرفته از کتاب داستان های بحارالانوار)

** کلید قفل روزی چیست؟
مولوی نیز بیانات پیامبر را در تشویق به کار، این گونه به شعر درآورده است:
گفت پیغمبر که بر رزق ای فتی
در فرو بسته است و بر در قفل ها
جنبش و آمد شد ما و اکتساب
هست مفتاحی بر آن قفل و حجاب
بی کلید این در گشادن راه نیست
بی طلب نان سنت الله نیست
(مثنوی، دفتر پنجم، ابیات ۲۳۸۵- ۲۳۸۷)

*** چرا اهل بیت فرمودند روزی مقدر شده!؟
حال این سوال مطرح است که اصلا بیان روایاتی در خصوص مقدر بودن رزق و روزی چه فایده ای خواهد داشت؟ امروز می بینیم که خیلی از جوانان از ترس مخارج زندگی ازدواج خود را به تاخیر می اندازند و چه بسا حتی به گناه بیفتند. یا خیلی از خانواده ها از ترس نداری با وجود علاقه به فرزند، دیرتر اقدام به بچه دار شدن می کنند و این کار نیز تاثیرات مخربی در روند تربیتی کودک می گذارد و اختلاف سنی والدین و فرزندان را بیشتر می کند. در حالی اگر با دیده یقین به روایات بنگریم می بینیم که هرچند ممکن است زندگی هایمان سختی هایی داشته باشد ولی روزی هر فرد با خود اوست. یعنی بعد از ازدواج یا بعد از آمدن فرزند روزی اش هم همراه او به زندگی شما خواهد آمد و این موضوع را به عینه در زندگی ها شاهدیم.


منبع:تراز
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین