عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۵۴۰
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
حال اگر ما مسلمانها در جامعه اسلامی به این روایت نبوی عمل نکنیم چقدر زشت است!؟ چقدر ناپسند است که در آن سوی دنیا به روایت پیامبر رحمت عمل شود ولی...
عقیق: اسراف یک مفهوم عام دارد به این معنا که شامل هر گونه تجاوز از حدود در هر کاری می شود. اما معنایی که غالبا با شنیدن این واژه به ذهن متبادر می شود این است که به تجاوز در خرج و استفاده از نعمت های الهی اطلاق می شود. مطابق این تعریف اسراف در مقابل اقتار یا همان سخت گیری و زهد غیر شرعی است.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم آذربایجان ضمن اشاره به این موضوع فرمودند: «اجتناب از اسراف هم یک سرفصل دیگر [درباره اقتصاد کشور] است؛ اجتناب از اسراف، تضییع مال، هدر دادن منابع عمومی، هدر دادن آب، هدر دادن نان، از بین بردن خاک. خاک یک ثروت است، آب یک ثروت است، نان یک محصول ذی‌قیمت است؛ مراقب باشند، همه مراقب باشند، احساس مسئولیّت کنند، اینها را از بین نبرند.» (بیانات در دیدار مردم آذربایجان ۱۳۹۳/۱۱/۲۹)
در همین رابطه امام حسن عسکری عليه السلام می فرماید:
«عَلَيْكَ بِالإقْتِصادِ وَ إيّاكَ وَ الإسْرافَ.»
«بر تو باد به ميانه روى و اعتدال و پرهيز از ولخرجى و اسراف.» (احقاق الحق ۱۲، ص ۴۶۷)
                                                                                                                  ***
سه نکته:
* یک عمل فرعونی!
کمتر گناهی است که قرآن کریم به اندازه اسراف روی آن تاکید نموده باشد. شاید علت آن شیوع و همه گیری آن باشد. قرآن می فرماید:
- خداوند اسراف کاران را دوست ندارد؛
- اسراف کاران اهل آتش اند؛
- اسراف یک عمل فرعونی است!
- اسراف کاران هلاک شده اند؛
- تبذیر کنندگان برادران شیطانند.
 
** اسراف آب حتی در کنار نهر آب!
آنقدر این عمل مورد مذمت است که در روایات آمده است: «پیامبر صلی ‏الله علیه و ‏آله از راهی عبور می کرد. یکی از یارانش به نام سعد مشغول وضو گرفتن بود و آب زیاد می ریخت. حضرت فرمود: چرا اسراف می کنی ای سعد!؟ عرض کرد: آیا در آب وضو نیز اسراف است؟ فرمود: نعم و ان کنت علی نهر جار؛ آری هرچند در کنار نهر جاری باشی!» (تفسیر صافی، ، ج ۳، ص ۱۸۷)
 
*** روایت نبوی روی بطری های آب استرالیایی
روایت فوق به زبان انگلیسی روی برخی بطری های آب در استرالیا نیز درج شده است:
Do not Waste Water Even if you were at A Runnig Sream
PROPHET MUHAMMAD
«هیچ وقت آب را هدر نده حتی اگر کنار نهر جاری از آب بودی.»
حال اگر ما مسلمانها در جامعه اسلامی به این روایت نبوی عمل نکنیم چقدر زشت است!؟ چقدر ناپسند است که در آن سوی دنیا به روایت پیامبر رحمت عمل شود ولی ما حتی هنگام وضو گرفتن نیز به کلامنبوی عمل نمی کنیم و مشاهده می نماییم که بسیاری افراد شیر آب را باز می گذارند و آب شُرب را هدر می دهند! براستی زمان آن نرسیده که به خودمان بیاییم!؟


منبع:تراز
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین