عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
امام صادق (ع) فرمودند: «برادران در ميان خود به سه چيز نيازمندند كه اگر به كار بندند دوستى مى پايد و گرنه از يكديگر جدا و دشمن هم مى شوند...»
عقیق:بنابر تصریح آیات قرآن و روایات مومنان با یکدیگر برادرند و این برادری حقوق و وظایفی را برای آنها به دنبال دارد که در صورت توجه و عدم کوتاهی نسبت به آنها، خیرات و برکات فراوانی نصیب فرد و جامعه می شود.
چنانکه خداوند در آیه 10 سوره مبارکه حجرات می فرماید: «إِنَّما الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللّه َ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ «همانا مؤمنان با هم برادرند؛ پس ميان برادرانتان آشتى دهيد و از خدا پروا كنيد، باشد كه بر شما رحمت آورد».
و از پيامبر خدا (ص) است که فرموده اند: «مؤمنان برادرند، خونشان برابر است، در برابر ديگران يكدستند و كمترين آنها [مى تواند] كسى را به امان و زنهار همه شان درآورد.»
امام صادق (ع) می فرمایند: «همانا مؤمنان برادران يكديگر و فرزندان يك پدر و مادرند. و اگر رگى از يكى از آنان [به ناراحتى ]بجنبد ديگران به خاطر او، شب را نمى خوابند.»
همان حضرت (ع) فرموده اند: «مؤمن برادر مؤمن است، چشم او و راهنماى او است. به او خيانت نمى كند، به او ستم نمى كند، كلاه سرش نمى گذارد، و به او و عده اى نمى دهد كه بدان عمل نكند.»
جالب آنکه معصومان علیهم السلام راه های تحکیم برادری و حفظ دوستی و مودت میان مومنان را نیز تصریح و توصیه کرده اند.
امیرمومنان امام علی (ع) در این باره می فرمایند: «هيچ گاه حق برادرت را، به اعتماد روابط دوستانه اى كه با او دارى ضايع مگردان؛ چه، آن كس كه حق او را ضايع مى كنى ديگر برادرت نيست.»
امام زین العابدین (ع) نیز در این باره فرموده اند: «زبانت را نگه دار تا برادرانت را نگه دارى.»
و از امام صادق (ع) است که فرمودند: «برادران در ميان خود به سه چيز نيازمندند كه اگر به كار بندند دوستى مى پايد و گرنه از يكديگر جدا و دشمن هم مى شوند. آن سه چيز اينها است: انصاف با يكديگر، مهربانى با يكديگر و حسد نبردن به هم.»
علاوه بر این، در روایات معصومان علیهم السلام بر افزایش تعداد برادران و تلاش برای گسترش دامنه دربرگیری مومنان تاکید شده است.
از نبی اکرم (ص) است که فرموده اند: «هر كس برادر مسلمان جديدى برگزيند، خداوند در بهشت براى او برجى بنا مى نهد.»
همچنین، امیرمومنان امام على (ع) می فرمایند: «ناتوانترين مردم كسى است كه از به دست آوردن دوستان و برادران ناتوان باشد و ناتوان تر از او كسى است كه برادران به دست آورده را از دست بدهد.»
و از مولای متقیان (ع) است که: «در پى دوستان راستين باش و بر شمارشان بيفزاى كه آنان ذخيره دوران آسايش و سپر روزگار بلايند!»

پی نوشت ها:
امالی مفید
کافی
کنزالعمال
نج البلاغه
بحارالانوار
تحف العقول
میزان الحکمه
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین