عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۴۵۷
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۸
آیت الله اراکی در افتتاحیه هفته تمدن نوین اسلامی عنوان کرد:
آیت الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در آیین افتتاح هفته علمی تمدن نوین اسلامی گفت:وحدت و ولایت پذیری، اساس تمدن عصر مهدوی و تفرقه از موجبات تاخیر ظهور فرج است.
عقیق: آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، صبح دوشنبه سی ام آذرماه در آیین افتتاح هفته علمی تمدن نوین اسلامی که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد با بیان اینکه امروزه تحقیقا آغاز عصری است که انجام و پایان این دوره، تحقق آرزوهای مومنین و انبیاء و اساسا هدف عالم خلقت به شمار می رود، اظهار داشت: از منابع دینی این طور استفاده می شود که آفرینش جهان خلقت، هدفی دارد و آفرینش انسان نیز برای دستیابی به آن هدف بوده و بعثت پیامبران و به خصوص پیامبر اسلام نیز برای همین غایت است.

وی با بیان اینکه ماموریت حضرت رسول(ص) ماموریت دو مرحله ای بوده است، گفت: مرحله نخست آن مرحله تاسیس جامعه آغازین و جامعه هسته و مرحله دوم تاسیس جامعه جهانی عدل است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نهم ربیع الاول را به معنای تحقق و آغاز چنین روزی معرفی کرد و افزود: ما معتقدیم اسلام عزیز و مکتب اهل بیت(ع) که جلوه کامل این اسلام است، برای بشریت یک تمدنی را که لااقل دارای این سه ویژگی برتر است، پیش بینی کرده  که این امر باعث وحدت آفرینی جهان اسلامی می شود.

وی بر این باور است که این امر جز از اسلامی که اهل بیت(ع) ارائه کرده اند، بر نمی آید و در همین باره، افزود: هدف وحدت جامعه بشری است و صلح و آرامش و امنیت، فروع این وحدت به شمار می آیند. اگر جامعه بشر واحد شود که در روایات آمده است، همه آنچه که ما به عنوان صلح و امنیت و رفاه وآرامش بیان می کنیم، در گرو چنین وحدتی است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه آغاز چنین تمدنی، همین امروز، نهم ربیع الاول است، اظهار داشت: امروز آغاز امامت بالفعل حضرت حجت است.

وی با بیان انواع وحدتی که در این حوزه مطرح می شود، تاکید کرد: دو نوع وحدت در جامعه بشری تحقق پذیر است و خود اسلام هم این دو نوع وحدت را به وجود می آورد؛ یک وحدت، وحدت اعتباری است که با قانون به وجود می آید. در اسلام این وحدت با شهادتین تحقق پیدا می کند؛ من قال لا اله الله و محمد رسول الله فهو مسلم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در همین باره افزود: با این تعریف، هر فردی که شهادتین را بگوید، شهروند جامعه اسلامی است و بنابراین داخل یک وحدتی می شود که او را مسلم  می شمارند، احکام اسلام را بر او بار می کنند و همه قوانین شهروند اسلام را بر آن پیاده می شود.

وی با اعتقاد بر اینکه در مرحله بعد وقتی کسی که شهروند اعتباری شد، جامعه را به یک شهروندی برتر می رساند و یک وحدت حقیقی به وجود می آورد، اظهار داشت: وحدت حقیقی، پیوستن به نظام ولایت و امامت است. شهروند، وقتی به این نظام پیوسته شد و امامت امام را پذیرفت و عمل به مقتضای ولایت کرد و اراده شهروند تابع اراده امام شد – سلم لمن سالمکم حرب لمن حاربکم مطیع لکم و … –   در واقع این ها همه نشان از همان وحدت حقیقی دارد. وقتی چنین رابطه ای بین امام و شهروندان شکل بگیرد، یک وحدت حقیقی و یکپارچه به وجود می آید.

آیت الله اراکی در همین باره تصریح کرد: اینجا یک روح واحد، همسان و همشکل و همنوا به وجود می آید که نتیجه آن این می شود که یوم ندعوا کل اناس بامامهم و من اوتی کتابه بیمینه.

وی در این باره ادامه داد: در روایت داریم که در روز قیامت، همه مومنین نامشان یکی است و نام محمد و علی بر آنها گذارده می شود. نام امامشان  را بر آنها می گذارند: شیعتنا منا، خلقوا من فاضل تینتنا، یفرحون بفرحنا و یحزنون بحزننا از این جا شکل می گیرد.

آیت الله اراکی در همین باره تاکید کرد که این عبارت های «منا»ها و «لیس منا»ها، همان وحدت حقیقی است و در قرآن کریم نیز فراوان بر سر این واژه ها سفارش شده است.

این استاد حوزه با بیان اینکه این ولاء و برائت است که آن جامعه ولایی و قرآنی را به وجود می آورد، اظهار داشت: این وحدت همان است که شهر می سازد و این پیوستگی همان نظام ولایتی و امامتی است و در نتیجه معنای مهاجر و اعرابی در اینجا شکل می گیرد.

وی در همین باره افزود: شهر در سایه وحدت شکل می گیرد. مردمی که به نظام می پیوندند، چه دور باشند یا نزدیک، عضو این شهر هستند. این شهری است که مبنا و ملاک آن، تمدنی خواهد بود که وجود حضرت حجت برپا خواهد ساخت.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه، این شهر، اساس و پایه یک عدل فراگیر می شود، گفت: چرا که وقتی این شهر به وجود آمد، اراده های جمعیت و مردم، همه برای همان اراده عدل مطلق می شود و در ذیل آن جهان شکوفا می شود و خزائن آسمان و زمین گشوده می شود؛ چرا که در روایات آمده است که تا قبل از ظهور درهای خزاین بر روی انسان بسته است و همه اینها بستگی به ایجاد این جامعه الاهی دارد.

وی علاوه بر اینکه تاکید کرد که این رفاه نتیجه حتمی آن عدل و وحدت است، بیان کرد: هر چند این جامعه را کسی غیر از حضرت حجت نمی تواند ایجاد کند، اما ما مکلف به مقدمه سازی هستیم و پیدایش چنین نتیجه ای تحقیقا قابل تعجیل است.

آیت الله اراکی ادامه داد: از این روایات این گونه تفسیر می شود که به بیان این احادیث نباید سخنی گفت که باعث تفرقه امت اسلامی شود و این دقیقا همان مبحثی و سخنی است که در روایات آمده است. ما چیزی فراتر از اموری که ائمه(ع) به ما دستور دادند، نمی گوییم.

وی در پایان اظهار داشت: حضرت ظهور نخواهند کرد، مگر کل جامعه اسلامی آماده پذیرش ایشان شوند. همه کشورهای مسلمان، جغرافیای حکومت حضرت است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین