عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۳۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
حجت الاسلام عباسیان رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان تهران در گفت و گو با عقیق
ندای وحدت امام(ره)، رهبری و شهدایمان را لبیک بگوییم و بیاییم به جای پرداختن به موارد اختلافی، جشن‌های بزرگی را در راستای بیعت با منجی عالم بشریت برگزار کنیم.

عقیق- نهم ربيع الاول سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) و روز تجديد ميثاق با آخرين ذخيره الهي است؛ عاشقان و منتظران در هر كجای عالم در اين روز به‌صورت ويژه توجه به امام زمان(عج) دارند . به مناسبت این روز گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی عباسیان رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان تهران داشته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

*نهم ربیع الاول سالروز به امامت رسیدن حضرت مهدی(عج) است؛ این روز در تاریخ اسلام از چه اهمیت و جایگاهی برخوردار است؟

**تجدید بیعت در غدیر ثانی

نهم ربیع‌الاول از آن جهت اهمیت ویژه ای دارد  که امام زمان(عج) امام حیّ ما هستند؛ به همین دلیل شایسته است که  با حضرت ارتباط داشته و همواره در راستای پیشبرد اهداف و دغدغه‌های حضرت گام برداریم و در این روز بزرگ تجدید بیعت دوباره‌ای داشته باشیم. زیرا در روایت مشهوری آمده که نهم ربیع غدیر ثانی(دوم) است.

* چرا غدیر ثانی! این روز از چه نظر با غدیرخم وجه اشتراک دارند؟

 روز غدیرخم را روز اعلام امامت حضرت علی(ع) از سوی خداوند و از طریق پیامبراسلام می‌خوانند. این خطیرترین و مهمترین اتفاق در رسالت، نبوت و اسلام بود که 120 هزارنفر از زائران خانه خدا شاهد و ناظر این واقعه در آخرین حج پیامبر(ص) یا حجه‌الوداع بودند.

پیامبر اسلام در 18 ذی‌الحجه 3 روز در صحرای غدیر کاروان را متوقف کرد تا افرادی که نرسیدند و برخی هم که عبور کردند همه جمع شوند تا این نکته مهم تاریخی در رسالت پیامبران را  به گوش همگان برسد. بنابراین 120 هزار مسلمان در این صحرا گردهم آمدند و با حضرت علی(ع) بیعت کردند. از این رو در روایتی از معصومین 9 ربیع را غدیر ثانی می‌نامند؛ چرا‌که مردم باید در این روز با امام زمان‌شان بیعت کنند.

*شیوه این بیعت با امام غایب‌مان به چه صورت است؟

باید در مسیر بیعت با حضرت قرار بگیریم؛ بیعت یعنی هم‌پیمانی یا همان سردادن لبیک یا مهدی. هم‌پیمان شدن با امام زمان(عج) یعنی در مسیر این امام غائب از نظرها حرکت کنیم. یعنی تمام لحظه لحظه زندگی خود را زیر نظر و  نگاه حضرت بدانیم و ببینیم آیا رفتارهایان مورد رضایت ایشان هست یا نه؟

*مسیر امام زمان(عج) یعنی‌چه؟

حضرت بقیه‌الله‌الاعظم وقتی ظهور می‌کنند عدل و داد را در عالم گسترش می‌دهند. ما اگر می‌خواهیم در مسیر امام زمان(عج) قرار بگیریم باید ابتدا امام‌زمان(عج) خود را به خوبی بشناسیم و از اهداف بلندپایه آن حضرت آگاهی پیدا کنیم. وقتی می‌دانیم حضرت به عدالت تأکید دارند باید عدالت را رعایت کنیم و مبارزه با تبعیض را در دستور کار خود قرار دهیم. هرکس در حوزه اجتماعی خودش می‌تواند به این نکات مهم توجه کند.

**رعایت حدود الهی و اجتماعی یعنی امام زمانی‌شدن...

ادای حقوق خداوند و دیگران یعنی امام زمانی شدن؛ حق خدا یعنی به واجبات عمل‌کردن چه از حیث عبادی و چه اقتصادی! یعنی به عبارت بهتر در کنار برپایی نماز اول وقت از پرداخت دیون شرعی، خمس و زکات غافل نشویم. همچنین نگاه به نامحرم ظلم است و وظیفه داریم حدود الهی را رعایت کنیم. در این صورت، جامعه گلستان می‌شود.

*ماجرای وابستگی عمر شیطان به ظهور حضرت مهدی(عج) چیست؟

در روایت آمده که خداوند به شیطان مهلت داد "إِلی‌ یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ " خداوند به شیطان مهلت داد تا یک زمان خاصی که در روایت امام هادی(ع) این وقت معلوم به ظهور حضرت مهدی(عج) منتهی می‌شود. یعنی شیطان تا ظهور حضرت مهدی(عج) زنده است! شیطان برای اینکه عمر طولانی‌تری داشته باشد باید یک کاری کند که امام زمان(عج) ظهور نکند؛ پس باید مردم به یاد حضرت مهدی(عج) نباشند. بنابراین در مقابله با شیطان بایستی امت‌اسلام امام زمان‌شان را فراموش نکنند تا زمینه‌ها فراهم شود.

*دعای اصلی مسلمانان و شیعیان ظهور حضرت مهدی(عج) است اما کارشناسان و فعالان مذهبی بر این باورند که امام زمان(عج) آوردنی است. نظر شما در این باره چیست؟

ما هم می‌گوییم امام‌زمان آوردنی است. یعنی چه؟ یعنی نیاز به زمینه‌سازی دارد. طبق آیات قرآن مسئله ظهور یکی از مسائل قطعی تاریخی بشر است. چرا‌که در ادیان دیگر چه تورات، انجیل و حتی کتب مقدس زرتشتیان، بودایی‌ها و مکاتب انسانی هم به آخرالزّمان اعتقاد دارند که با ظهور یک منجی عالم را عدالت فرامی‌گیرد و حکومت واحد جهانی تشکیل می‌شود.

**همه به منجی اعتقاد دارند و ما منتظر مهدی(عج) هستیم

 به طور مثال؛ مسیحیان منتظر مسیحا(حضرت عیسی) هستند؛ یهودیان ماشیح را منجی می‌دانند؛ زرتشتیان سوشیانت، و بوداییان نیز به موعودهایی تحت عناوین میتریه و در آیین هندو به شخصی به نام کلکی اعتقاد دارند. ما مسلمانان چه شیعه و چه اهل‌سنت می‌گوییم مهدی(عج) فرزندی از خاندان پیامبر اسلام می‌آید و جهان را مملوء از عدل و داد می‌کند. بنابراین مسئله قطعی ظهور خارج از قواعد الهی نیست. یعنی در واقع انسان هرچه تلاش کند نتیجه کارش را می‌بیند. به عبارتی خداوند سرنوشت هیچ قومی را رقم نخواهد زد مگر این که خودشان بخواهند و اقدام ایجابی انجام دهند.

**9 ربیع آغازی برای یک اتفاق بزرگ

پس برای ظهور باید زمینه‌‌سازی کرد و این بیعت 9 ربیع می‌تواند آغازی باشد برای یک اتفاق بزرگ در جهت اعتلای اسلام و موفقیت جهان تشیع در برابر این همه بی‌خردی غربی‌ها که از هر راهی برای رسیدن به توفیقی استفاده می‌کنند.

*به طور مشخص وظیفه نسل جوان برای زمینه سازی ظهرو حضرت چیست؟

 

جوانان در این راستا بیش از اقشار دیگر باید قدم بردارند؛ زیرا امیرالمومنین(ع) همواره می‌فرمودند: "اصحاب المهدی همه جوانان هستند و فرد سالخورده در میان آن‌ها نیست؛ مگر به اندازه نمک غذا و سُرمه در چشم". مسئله ظهور وابسته به زمینه‌سازی است و زمینه و بسترها را نیز باید جوانان ایجاد کنند. امام‌زمان(عج) نیاز به یار دارد و جوانان هستند که می‌توانند ظهور را رقم بزنند و این مقدمه را ایجاد کنند.

*این روز ها از سویی شاهد تفرقه افکنی بین شیعه و سنی از توسط برخی جریانات هستیم ، از نظر شما راهکار مواجهه با این اختلاف افکنی ها چیست؟

**آب در آسیاب دشمن نریزیم

امروز دشمن علیه نظام، فرهنگ و مذهب ما از هیچ کوششی دریغ ندارد و با مراقبت کنیم  همچون برخی بی‌خرد و نادان با توهین به مذاهب دیگر اسلامی و تشدید اختلافات و تفرقه‌افکنی‌ها آب در آسیاب دشمن نریزیم!

**وحدت باید جایگزین برائت شود

رفتارها و کردارهای وحدت‌آفرین از خود بروز دهیم و از تبدیل 9 ربیع که روز بزرگ غدیر ثانی و بیعت دوباره با امام زمان(عج) است به یک جریان تفرقه‌گرا، بپرهیزیم. به ندای وحدت امام(ره)، رهبری و شهدایمان لبیک بگوییم و به جای پرداختن به موارد اختلافی بیاییم جشن‌های بزرگی را در راستای بیعت با منجی عالم بشریت برگزار کنیم.

**هراس دشمن از وحدت و شیطان از توجه به امام‌زمان(عج)

امروز دشمن از وحدت و انسجام جامعه‌اسلامی هراس دارد و شیطان نیز از توجه مسلمانان و شیعیان به امام‌زمان(عج) می‌ترسد. چرا‌که اشاره کردم طبق روایت مشهوری عمر شیطان با توجه و تمسک مومنین به حضرت رو به اتمام است. یادآوری این عید بزرگ مسلمانان شاید تلنگری باشد برای مداحان، شعرا و هیئتی‌ها که با همه توان این امام غریب را یاری دهند و جشن بیعت با امام زمان(عج) را با شکوه بیشتری برگزار نمایند.

*در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

**حدّ تعادل میان عزا و شادی را بدانیم

برخی واقعاً افراط‌گری را به حد اعلا رسانده‌اند؛ به مناسبت‌ها و ایام‌های مختلف حد تعادل میان عزا و شادی را رعایت نمی‌کنند و به نکات تفرقه‌افکن و اختلاف‌آفرین در وحدت هم توجهی ندارند. مثل برپایی مجالس علنی برائت و ناسزا گفتن‌های تریبونی که به خوراکی برای سوء استفاده‌های دشمنان تبدیل شده است.

**فرهنگ مهدویت در گرو گام برداشتن در مسیر بصیرت و معرفت

امروز ما باید با اعلان بیعت دوباره‌ در راستای ارتقاء معرفت و بصیرت‌افزایی گام برداریم و این را بدانیم امام‌زمان(عج) با یَد قدرت علوی و حیدری‌شان جلوی تسلط دشمنان بر شیعیان را گرفته‌اند و همواره حکومت‌های اسلامی خاصه شیعیان را در اقصی‌نقاط جهان یاری کرده‌اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین