عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
اگرچه خريدن سوغات از اماكن زيارتي و گردشگري جزء لاينفك سفر به حساب مي‌آيد، اما آيا مي‌توان هر كالايي را به عنوان سوغات خريداري كرده و به عزيزان منتظر به راه هديه داد.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني، در باره اهميت سوغاتي و خريد در سفرهاي زيارتي گفت: از قديم سوغات كربلا مهر، تسبيح و خرما بوده است. بهترين سوغات زاير كرلا در بازشگت مي تواند تربت كربلا و بازگو خاطرات اين سفر معنوي باشد.
وي افزود: اما اگر كسي بخواهد بيشتر از اين مقدار، سوغاتي متنوع بياورد، مي تواند هداياي كه بار معنوي داشته باشند . مانند زيتون، درنجف، چفيه، عباي عربي و ... باشد. چرا كه لطف سوغاتي به بومي بودن آن است و بهتر است كه زايران وقت را به بازار گردي و خريد كالاهاي بي كيفيت چيني و ... هدر ندهند، چرا كه بهتر از اين اجناس در ايران هم موجود است. آنچه نمي توان در ايران يافت حرم امام حسين(ع)، حرم اميرمومنان(ع) و حرم حضرت ابوالفضل(ع)، حرم امام كاظمين و امامان عسكريين است.
حجت الاسلام نجفي روحاني ادامه داد: ما همه مشكلات، گرد و غبار، گرما و ناملايمات سفر را به عشق زيارت اين بزرگواران تحمل مي كنيم، نه براي بازار. هر چه زاير در بازار بچرخد به همان اندازه وقت كمتري را به زيارت حرم هاي شريف اختصاص مي دهد.
وي اضافه كرد: از مسافر آگاه و مكتبي انتظار مي رود كه ره‌آوردهاي معنوي از اين سفر براي خانواده و دوستان بياورد و دريافت‌ها، معرفت‌ها، آموختني‌هاي سفر را به عنوان يك ارمغان براي ديدار كنندگانش بازگو كند و آنان را در فضاي معنوي و روحاني مسافرت خويش قرار دهد.
نماينده بعثه مقام معظم رهبري گفت: با ساعتي گشت و قدم زدن در خيابان‌ها و معابر شهر مقدس كربلا براي رصد حضور مردم در بازار به راحتي مي‌توان دريافت كه زائران ايراني علاقه و رغبتي از خود براي اين كار نشان نمي‌دهند و به صورت پراكنده و كم آنهم به قول خودشان اجناس سبك از لحاظ قيمتي خريد مي‌كنند.
وي افزود: تعدادي از زائران ايراني در كربلا دليل اين امر را گراني اجناس، پايين آمدن ارزش ريال و افزايش قيمت دلار دانستند و گفتند: اجناسي كه در بازار كربلا وجود دارد تفاوتي با مشابه آن در داخل كشور ندارد و تنها قيمت آن به پول ما بسيار بالاست.
در اين حال برخي از زايران در گفت وگو با خبرنگار ما گفتند: به عنوان مثال يك قطعه اسباب بازي چيني براي كودكان در ايران با همان مارك و نشان يك قيمت دارد و در كربلا قيمتش دو برابر است چون آنها اجناسشان را به دينار يا دلار مي‌فروشند و ازآنجا كه قيمت دينار و دلار بسيار بالا رفته طبيعتا ما متضرر مي‌شويم پس دليلي ندارد از اينجا خريد كنيم.
البته آنها اين موضوع را هم ناگفته نگذاشتند كه برخي از كالاها و اجناس براي فرزندان و نزديكان خود مي‌خرند تا خيلي هم دست خالي برنگشته باشند اما معتقد بودند در حال حاضر فقط خريد مهر و تسبيح و سوغاتي هايي از اين قبيل را ترجيح مي‌دهند.
همچنين گروه ديگري از زائران نيز در گفت‌وگويي معتقد بودند: واقعا اجناس موجود در بازارهاي داخل كشور و شهر محل زندگي‌شان از كيفيت و قيمت بسيار مناسبتري نسبت به عراق برخوردارند پس لزومي به خريد ندارند و ترجيح مي‌دهند پس از بازگشت از محل خودشان خريد كنند البته اينها نيز خريد مهر و تسبيح را در اولويت قرار داده بودند.
چندتن از زائران نيز دليل عمده حضور نيافتن خودشان در بازار را اينگونه بيان كردند كه مشرف شدن به اين سرزمين مقدس يك توفيق الهي بوده و ديگر يا نصيب يا قسمت، پس دوست داريم تا مي‌توانيم در اين فرصت بيشترين استفاده را ببريم و پس از بازگشت حسرت اين روزها و لحظات را نخوريم.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین