عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱
مشهد يكي از شهرهايي است كه ما ايراني‌ها به آن علاقه زياد داريم و ازسفربه آن سير نمي‌شويم ، مشهدي كه به نام حرم امام رضا(ع) متبرك شده و ميزبان ميليون‌ها گردشگر و زائر عاشق امام هشتم است.
عقیق:مشهد، در بردارنده يكي از بزرگترين زيارتگاه‌هاي اهل بيت(ع)، كانون فضاهاي مذهبي و تجلي‌گاه ارادت به خاندان پيامبر(ص)، كانون پيوند پارسي زبانان و زمينه ساز حضور اقوام مختلف، گسترش دهنده معارف اسلامي و فرهنگ شيعي است و حالا به خاطر وجود چنين ويژگي‌هايي، اين شهر مقدس به عنوان پايتخت فرهنگ اسلامي در سال 2017 (1396 شمسي) از سوي اجلاس وزيران فرهنگي كشورهاي اسلامي"آيسسكو" انتخاب شده است. مشهد علاوه بر آن در اين سال ميزبان اجلاس جهاني آيسسكو نيز خواهد بود.
اجراي برنامه تعيين پايتخت فرهنگ اسلامي براي توسعه ميراث امت اسلامي از سال 2005 ميلادي با انتخاب مكه به عنوان نخستين پايتخت فرهنگ اسلامي آغاز شد و از آن سال تاكنون 27 شهر از كشورهاي اسلامي، اين عنوان را براي يكسال به خود اختصاص داده‌اند. پيش از اين شهر اصفهان در سال 2006 پايتخت فرهنگ اسلامي در آسيا بوده است.
البته نام‌گذاري مشهد به نام پايتخت فرهنگ اسلامي نيازمند توسعه زيرساخت‌ها، آماده سازي پايتخت فرهنگي براي اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و برگزاري جشنواره‌هاي موضوعي در اين سال و استفاده از نشانه تصويري يكسان مشهد 2017 است تا مشهد به درستي به جهانيان معرفي شود.
آقاي سرابي، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي با يادآوري اين‌ مطلب كه مشهد در سال 2017 به عنوان پايتخت فرهنگ اسلامي معرفي شده است، اظهار داشت:‌ برنامه‌هايي كه در كشور درزمينه‌ي ديپلماسي فرهنگي اجرا شده، سبب شده مشهد از ايران در بين بيش از 51 كشور اسلامي به عنوان پايتخت فرهنگ اسلامي در سال 2017 معرفي شود. اين دومين بار است كه يكي از شهرهاي ايران به عنوان پايتخت فرهنگ اسلامي معرفي شده است.
وي ادامه داد: به همين منظور شوراي سياست‌گذاري زير نظر فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي و با عضويت 17 دستگاه تشكيل شده و برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري‌ها در اين زمينه انجام شده و ستادهايي در اين زمينه فعال شده است. در همين راستا قرار است اجلاس اطلاع رساني كشورهاي اسلامي در شهر مشهد در سال 2017 برگزار شود.
آقاي سرابي خاطرنشان كرد:‌ شهر مشهد با همين زيرساخت‌هاي موجود به عنوان پايتخت فرهنگ اسلامي انتخاب شده است، اما بايد از اين فرصت‌ استفاده كرد و زيرساخت‌هاي گردشگري همچون موزه‌ها، مجتمع‌هاي فرهنگي و هنري و پارك‌هاي موضوعي را ايجاد كرد و تا سال 2017 تكميل شوند.
وي تاكيد كرد: در نظر داريم فعاليت‌هاي فرهنگي بيشتري در سال 2017 با رويكرد بين‌المللي در مشهد انجام شود، و انجام اين گونه فعاليت‌ها استمرار يابد تا زمينه انتخاب شدن دوباره‌ي مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي فراهم شود. اميدواريم در سال 2017 طرح برگزاري نمايشگاه ناشران جهان اسلام اجرا شود. هم‌چنين اجراي طرحي به نام تعيين جايزه هنر اسلامي در اين سال به ما پيشنهاد شده است كه اميدواريم اجرايي شود.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین