عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳
حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی - پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۶۰ هجری، امامت حضرت مهدی(عج)، آغاز و این امام همام به عنوان آخرین حلقه از زنجیره مطهر و الهی ولایت، عهده دار اداره امور مسلمانان می‌شوند.
عقیق:یکی از مهم‌ترین ویژگی های آغاز امامت امام زمان(عج) به این نکته اختصاص دارد که اختناق موجود در عصر زندگی گهربار امام حسن عسکری(ع) شرایط را به گونه ای پیش برد که آن حضرت در زمان حیاتشان جانشین پس از خود را به صورت علنی مشخص نکردند، بلکه تمامی لحظات حیات حضرت مهدی(عج) از همگان مخفی بود.
ابوسهل که یکی از افراد مورد وثوق امام حسن عسکری(ع) بوده است، در روایتی نقل می‌کند: نزد امام حسن عسکری(ع) بودم، در حالی که وضعیت جسمی امام یازدهم مساعد نبود و هر لحظه نیروهای بدنی ایشان رو به تحلیل می‌رفت، در همین لحظه، حضرت مهدی(عج) وارد شد، امام که چشمش به حضرت مهدی(عج) افتاد، او را به عنوان آخرین وصی رسول خدا و آخرین امام مؤمنین و حجت برحق خدا معرفی و وصیت ها و سفارش‌های خود را به ایشان عرضه کرد. پس از آن حضرت، امام حسن عسکری(ع) رو به فرزندش کرد و گفت: « ای بزرگ خاندان، خودت آبی به من بنوشان؛ زیرا من بزودی به سوی پروردگارم خواهم شتافت.»
این شرایط در حالی شکل گرفت که امام حسن عسکری(ع) افزون بر اینكه مانند پدران خود زمینه را برای غیبت آماده كرده بود، شب پیش از شهادتشان، دور از چشم مأموران خلیفه، نامه هایی به شهرهای شیعه نشین فرستادند. خبر شهادت امام در سامرا پیچید و مردم به احترام ایشان عزاداری كردند.
 بر اساس نقل قول شیخ صدوق، روز شهادت امام یازدهم، امام زمان(عج) با كنار زدن عمویش جعفر كه قصد نماز خواندن بر بدن پدر بزرگوارش را داشت، خودش نماز را اقامه کرد.
از آنجا که حكومت عباسی از مدت ها پیش بر اساس سخنان پیامبر اکرم(ص) و سایر امامان معصوم(ع) مبنی بر اینكه مهدی فرزند امام یازدهم است، آن حضرت را زیر نظر داشت و مراقب بود تا فرزندی از ایشان نماند، ولی امام یازدهم با پنهان نگه داشتن خبر ولادت فرزندش این نقشه را باطل كرده بود.
 اما امامت امام زمان(عج) در سال 260 هجری قمری، امتداد مبارزه با ظلم و استبداد است، چنانکه ظلم ستیزی از ابتدای هستی جریان داشته و روش های مبارزه با ظلم از سوی هر یک از معصومین(ع) در دوران حیات گهربارشان بر صفحات تاریخ ثبت و ضبط شده است.
 امامت امام زمان(عج) در حقیقت راه ظلم ستیزی و تسلیم نشدن در برابر کفر  را پیش روی منتظران ظهور حضرت قرار داده و این راه تا پایان غیبت و ظهور منجی عالم بشریت ادامه دارد.وظیفه ما که امروز نسل منتظر ظهور هستیم، مبارزه و تسلیم نشدن در برابر ظلم و کفر است و باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تحقق امر فرج استفاده کنیم تا در کنار زنده نگه داشتن فرهنگ انتظار، ظلم ستیزی را در میان همه آزادگان جهان نشر دهیم.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین