عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۰۳۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
به مناسبت نزدیک شدن به هفته وحدت، بزرگترین کارگاه طراحی پوستر در قم آغاز به کار کرد.

عقیق:نهضت مردمی پوستر انقلاب با همکاری چند تشکل مردمی، یادمان فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه، سازمان زیباسازی شهر تهران و مسجد مقدس جمکران فراخوان تولید پوستر با عنوان «حبل الله» و با موضوع وحدت را در هفته گذشته اعلام کرد و 90 طراح برجسته از بین مجموع طراحانی که در سایت این کارگاه ثبت نام و مبادرت به ارسال سابقه فعالیت و تولیداتشان کردند به مرحله کشوری این کارگاه راه یافتند.

استاد مسعود نجابتی در مراسم افتتاحیه کارگاه کشوری وحدت(حبل الله) اظهار داشت: ابهام در تصویر بزرگترین مانع ارتباط بصری است. گاهی یک مفهوم در ذهن هنرمند شفاف نیست و مشوّش است؛ گاهی معنا برای هنرمند شفاف است، اما نمی‌تواند ایده را خوب پرداخت کند و از فنون بصری به خوبی استفاده نمی‌کند. از این مهمتر زمانی است که طراح اصلا عنایتی به برقراری ارتباط با مخاطب ندارد  و این را مهم نمی‌بیند. به عبارتی در هنگام طراحی گرفتار هنر برای هنر است و یا فقط مقصدش جشنواره بوده است.‌


استاد نجابتی

 

وی ادامه داد: پوستر اصلا رسانه است و باید پیام را ابلاغ کند. لا اقل ما که در این کارگاه جمع شده ایم این رسالت را حس می‌کنیم که باید ملتزم به مخاطب باشیم پس حرف‌های من در این کارگاه در همین چهار چوب است.

استاد نجابتی گفت: پوستر نباید فقط زیبا باشد. از نگاه بسیاری از اندیشمندان حوزه هنرهای بصری مهمترین اصل در برقراری ارتباط وضوح در بیان تصویر بوده و سزاوار است ما در این کارگاه مفهومی روشن را به روشنی بیان کنیم؛ ضمن اینکه توقع موزه و جشنواره نداریم. جای اصلی آثار این کارگاه در خیابان، بین مردم و محافل اجتماعی است.

حجت‌الاسلام میرزایی در این مراسم به اهمیت و ضرورت و اثرگذاری تصویر در بیان یک مفهوم اشاره کرد و گفت: هنر اگر دارای حسن فعلی و حسن فاعلی باشد وحدت آفرین است. خداوند مفاهیم ذهنی کلی را القا نمی‌کند. بلکه با کلمات تصویرگری می‌کند. آنچه وحدت‌شکن است مذاهب نیستند بلکه فعل اهل مذاهب است.

 

وی یادآور شد: تصاویر موجود و محصولات تصویری موجود درباره وحدت متاسفانه کهنه، تکراری، و بدون خلاقیت است. مسئله وحدت مسئله‌ای صرفاً تشریعی و فقهی و سیاسی نیست؛ وحدت نیاز وجودی انسان‌هاست و حرکت‌های تفرقه‌افکن، حرکت های غیر اخلاقی هستند. مناسبت وحدت یک بحث شیعه و سنی نیست، یک بحث توحیدی است.

بر اساس این خبر، نهضت مردمی پوستر انقلاب با همکاری کانون هنر شیعی فراخوانی را با موضوع وحدت، بزرگترین مسئله جهان اسلام برگزار کرده است. آئین افتتاحیه این کارگاه شامگاه سه‌شنبه 24 آذر در سالن همایش عصر آفتاب مسجد مقدس جمکران برگزار شد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین