عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: شخصی اختراع خود را وقف کرده تا درآمد حاصل از آن برای جایزة‌المصطفی صرف شود که مشابه جایزه نوبل است و به دانشمندان مسلمان اهداء می‌شود.
عقیق:حجت‌الاسلام سید هاشم حسینی‌مهری، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص وقف‌های جدید اظهار داشت: با توجه به امکاناتی که ابزارهای جدید در تبلیغ دین و فرهنگ در اختیار ما قرار داده باید موقوفاتی با نیت های نوین صورت گیرد، همچنین نیت های جدید وقف می‌تواند حمایت از پژوهش، تحقیق و محیط‌ زیست را شامل شود.

وی تولید انیمیشن، ساخت فیلم و فعالیت در فضا‌ی مجازی و حمایت از سایت‌های خبری را از جمله نیات جدید برای وقف برشمرد و تصریح کرد: وقف از این طریق می‌تواند در موفقیت مقابله با جنگ نرم دشمنان یکی از مهمترین حامیان باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران بیان کرد: در خصوص موقوفات جدید باید دو رویکرد اصلی دنبال شود به طوری که از یک سو با استفاده از ابزار‌های نوین راه‌کار‌هایی مانند وقف جمعی ارائه شود که مردم با هر سطحی از تمکن مالی به راحتی قادر به وقف کردن باشند به طوری که اوراق وقف برای ساخت پروژه‌های مشخص و مشارکت همه افراد با هر توانایی مالی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به آنکه برخی موارد از جمله محیط زیست و محصولات – فرهنگی نوین پیش از این مبتلا به نبوده باید در این موارد موقوفات نوین ایجاد شود به طوری که با وقف یک مرکز تجاری، زمین کشاورزی و یک بیمارستان از درآمد حاصله برای حمایت از موارد مذکور استفاده کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی مهری با توضیح وقف‌های انتفاعی از جمله مساجد، تکایا و حسینیه‌ها که درآمد‌زایی نداشته و فقط به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند خاطرنشان کرد: اما دسته‌ای دیگر از موقوفات قرار نیست به صورت رایگان خدمت‌رسانی کنند بلکه درآمد حاصل از آن‌ها در خدمت اجرای نیت واقف قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به جایزه «نوبل» این جایزه را نیز یک نوع وقف دانست و گفت: شخصی اختراع خود را وقف کرده تا درآمد حاصل از آن برای جایزة‌المصطفی صرف شود که مشابه جایزه نوبل است و به دانشمندان مسلمان اهداء می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران تأکید کرد: همه موقوفات نیاز به پول قابل ملاحظه‌ای ندارند، برای نمونه می‌توان یک جلد کتاب مورد نیاز دانشجویان رشته پزشکی را تهیه و برای استفاده در کتابخانه دانشگاه وقف کرد بنابراین برای وقف کردن فقط باید دل بزرگ داشته باشیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین